תשלום שכר עבודה על זמן הנסיעה לעבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

תשלום שכר עבודה על זמן נסיעה לעבודה הלוך חזור? מה צריך לדעת על החזר הוצאות של נסיעה לעבודה? הכל על החזר דמי נסיעות לעבודה לעובד שכיר >>

האם יש תשלום שכר עבודה על זמן הנסיעה לעבודה וחזרה ממנה?

קיים הצורך לביצוע הפרדה בין החזר כספי עבור נסיעות לעבודה וחזרה ממנה, לבין הוספת שעות הנסיעות הללו לסך כל שעות העבודה.

כבר בשלב זה נעשה סדר:

למעט מקרים יוצאי דופן, אשר נפרט עליהם בהמשך, שעות הנסיעה של עובד אל מקום העבודה שלו וחזרה ממנו, אינן נספרות כשעות עבודה עליהן המעסיק צריך לשלם שכר (אלא אם בהסכם העבודה הוסכם ונחתם אחרת).

יחד עם זאת, במידה והעובד מתחיל (או מסיים) את יום עבודתו בפגישה אשר קשורה לעבודתו (לדוגמת ביקור אצל לקוח של המעסיק), או אז, זמני הנסיעה האלו בהחלט עשויים להיחשב כזמן עבודה לכל דבר.

חוק שעות עבודה ומנוחה, 1951 – השתתפות מעביד בהוצאות נסיעה

אז מה באמת כוללות אותן "שעות העבודה", אשר עליהן, ורק עליהן, העובדים מקבלים שכר?

פירוש המושג 'שעות עבודה' – "הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, לרבות הפסקות קצרות ומוסכמות הניתנות לעובד להחלפת כוח ואויר ולרבות הפסקות.
לפי סעיף 20א(א)
(*מתוך תיקון מס' 13, תש"ע 2009).

על פי קביעת החוק הנ"ל, ניתן להבין כי שעות עבודה ומנוחה הן כל זמן בו העובד לוקח חלק בנושאים הקשורים למקום עבודתו וכל זמן בו העובד עומד לרשות מעסיקו (בלבד), לכן אותן שעות נסיעה לכיוון העבודה ובחזרה ממנה, אינן נכנסות תחת הגדרת "שעות עבודה" אשר מזכות את העובד בזמן עבודה נוסף ובהתאם לכך – בשכר נוסף.

ואם אתם טסים במסגרת העבודה לחו"ל?

החוק אינו מבדיל בין נסיעות לבין טיסות, על כן: דין טיסות לעבודה – כדין נסיעות לעבודה.

עובד אשר עושה את דרכו למדינה אחרת, במסגרת עבודתו, שעות הטיסה שלו אינן יזכו אותו בתשלום שכר נוסף, אלא אם נקבע אחרת בהסכם העבודה האישי של אותו עובד, אל מול מעסיקו.

כמובן שבמידה ושעות הטיסה חופפות את שעות יום העבודה של העובד – הרי הוא יהיה זכאי לתשלום שכרו הרגיל, בעבור אותו יום עבודה, מאחר ואסור לפגוע בשכרו של עובד בגלל שעות טיסה.

החזר הוצאות בעבור הוצאות נסיעה למקום עבודה

יחד עם הכתוב מעלה, יש לתת את הדעת על הבדל בין תשלום שכר בעבור זמן הנסיעה של עובד למקום עבודתו, לבין ההוצאות עליהן משלם העובד על מנת להגיע בכלי תחבורה, כזה או אחר, למקום עבודתו.

זאת מאחר ועל כל מעסיק חלה חובת תשלום עבור: החזר הוצאות נסיעה, לכלל עובדיו.

החזר עבור הנסיעות מביתם אל מקום העבודה – וחזרה.

סכום ההחזר בעבור נסיעות הוא 22.60 ₪ ליום – מקסימום.

על המעסיק להחליט עבור מה הוא מעוניין לשלם לעובדיו (וזאת הוא כמובן יעשה בהתאם לסוג המשרה של כל עובד ועובד, לפי כמות הפעמים שכל עובד מגיע למקום העבודה וכמובן לפי המיקומים הגיאוגרפים הרלוונטיים).

קיימות בידיו של המעסיק שתי אפשרויות תשלום וחשוב לציין ולזכור כי עליו לבחור בתשלום הזול יותר מבין שתי האפשרויות הללו:

  • תשלום עלות הנסיעות באופן ספציפי ומדויק, המקביל לכמות הפעמים בהן הגיע העובד למקום העבודה
  • תשלום עבור העלות של כרטיסיית 'חופשי חודשי'

כך או כך, ההחזר הנ"ל ייחשב תמיד, לצרכי מס, כהכנסה לכל דבר (והמעסיק מחויב לנכות מהסכום את הכספים הנדרשים עבור מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות), אך אינו יהווה רכיב בשכר אשר מופרשים ממנו כספים עבור הביטוח הפנסיוני.

הידעת? –

"הוצאות הנסיעה ייקבעו לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מנוי חודשי מוזל ממקום מגורי העובד למקום עבודתו, על יסוד כרטיס הנחה של מספר נסיעות, אם קיים כרטיס הנחה כזה" (*מתך צו הרחבה בדבר השתתפות מעסיק בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה וביטול צווי הרחבה קודמים בעניין, שנת 2016).

המעסיק חייב לשלם את הסכום האמור, ללא כל קשר לדרכי ההגעה של העובד בפועל.

כלומר, המעסיק יכול לשלם לעובד את סכום הכסף עבור רכישת כרטיסיית 'חופשי חודשי' בזמן שבפועל אותו עובד בכלל מגיע למקום העבודה שלו עם רכבו הפרטי.

בנוסף, כמו שכבר הזכרנו, תקרת ההחזר הכספי בעבור נסיעות עומדת על 22.60 ₪ ליום, על כן, במידה ועובד מוציא כסף רב יותר בעבור נסיעות, או במידה ובימי שבת הוא נאלץ לקחת מונית אשר עולה יותר מהסכום האמור, הוא אינו זכאי, על פי חוק, לתשלום גבוהה יותר – מאשר 22.60 ₪ (ליום) מהמעסיק. אבל, במידה והמעסיק משלם לו את החזר הנסיעות על פי סכום כרטיסיית 'חופשי חודשי', העובד כן יהיה זכאי לקבל עבור כל יום שבת או חג בו הגיע למקום העבודה – 22.60 שקלים נוספים, מאחר והרי בימי שבת וחג אין תחבורה ציבורית.

  • במידה וקיימת הסעה מאורגנת, לקום העבודה, מטעם המעסיק, הרי שלא קיים צורך לשלם לעובד את כספי הנסיעות המוזכרים פה.

כל עובד, באשר הוא, זכאי לקבלת החזר הנסיעות. גם אם הוא מועסק במשרה חלקית.

תמיד חשוב יהיה לשים לב, כי כספי החזרי הנסיעות משולמים לעובד בנוסף לשכר עליו הוא סיכם במועד חתימת החוזה, אלא אם החוזה החתום אומר שכספי החזר הנסיעות גלומים כבר בשכר האמור – וזאת יתאפשר אך ורק במידה והשכר, לאחר ניכוי כספי החזרי הנסיעות הרלוונטיים, אינו יורד אל מתחת לשכר המינימום הכתוב בחוק.

שני דברים נוספים שחשוב לדעת בנוגע לתשלום שכר עבור זמן הנסיעה אל מקום העבודה

  • במקרה בו לעובד יש זכאות לתעריפים מוזלים בתחבורה הציבורית (לדוגמא – אזרח ותיק.

הרי שמחובת המעסיק לשלם לו את הסכומים המדויקים אותם העובד משלם בעבור נסיעותיו, לא יותר מכך, זאת מהסיבה כי מדובר בהחזר הוצאות בלבד ולא בטובת שכר מסוג כזה או אחר.

  • במקרה של העסקת עובדים פלסטינים.

החוק מחייב את המעסיק להסיע את עובדיו מנקודת המחסום בכניסה לישראל ועד למקום עבודתם וחוזר חלילה – בדרך ממקום העבודה ועד למחסום. במידה והעובדים מתניידים באמצעות תחבורה ציבורית מביתם ועד למחסום (וחזרה) – על המעסיק לשלם להם את החזר הנסיעות עבור אותן נסיעות, ככתוב בחוק.

אם כך, אין המעסיק נדרש לשלם שכר עבור הנסיעות של עובדיו למקום העבודה ובחזרה ממנו.

השעון מתחיל "לדפוק" רק כאשר העובדים מגיעים פיזית, למקום עבודתם (אלא אם התחילו את יום העבודה שלהם בפגישות כאלו ואחרות הרלוונטיות לעבודה).

אך עם זאת, חשוב לזכור שלרוב, בכל מקום עבודה קיים הסכם עבודה שונה בין המעסיקים השונים לבין עובדיהם וכל הסכם שכזה יכול לכלול תנאים שונים והתחייבויות אחרות, הן של המעסיק והן של העובד. ועל כן, לכל כלל, עשוי להיות יוצא מן הכלל.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן