חזרה לעבודה אחרי חופשת לידה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

זכויות עובדת לאחר לידה - הרעת תנאי העסקה לאחר חזרה לעבודה מחופשת לידה? החזרת עובדת לאחר חופשת לידה היא חובה, אך מה לגבי שינוי תפקיד? הכל כאן!

יש האומרים שכשהופכים להיות הורים – ייסורי המצפון מגיעים וסוחפים.

יש האומרים כי ייסורי המצפון הללו, שמגיעים בעקבות העומד להיוולד – מתחילים להציף את ההורים העתידיים, עוד בטרם הלידה, אלא כבר בשלבי ההיריון עצמו.

כל זה בהחלט נפוץ מאד ועל פי רוב – גם נכון.

אך אותם ייסורי מצפון מדוברים מופנים לא רק כלפי אותו עובר, ילד/ה עתידי/ת, אלא גם לסובביה של האישה ההרה ובין השאר, רגשות של אי נעימות כלפי מקום העבודה שלה, הקולגות שלה וכמובן – המעסיק.

הידיעה שבתום תשעת חודשי ההריון, האישה תעדר מעבודתה לתקופה של שלושה חודשים (או יותר) עלולה להיות מבהילה ומאיימת כלפי האישה שלא בטוחה שמקום עבודתה או תפקידה – ישמרו לה.

אנחנו פה כדי להסיר את הדאגה מהשטח, מאחר והחלפת התפקיד, או שינוי התפקיד, של אישה בתום חופשת הלידה שלה, אינה חוקיים, למעט מקרים מאד מסוימים.

לידה = ?

"לידה – לידת ולד חי או לידה אחרי עשרים ושניים שבועות של הריון" (*חוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה – 1995, תיקון מספר 172, שנת 2016).

כלומר, אישה הרה, אשר עברה כל סוג של לידה, החל משבוע 22 להריון והלאה, נחשבת כמי שילדה והיא זכאית לאותן זכויות והגנות, הרלוונטיות בחוק, כמו לכל הנשים היולדות באשר הן.

חופשת לידה = תקופת לידה והורות

לאחר לידה, בתום תקופת ההריון, האם הטרייה לוקחת הפסקת עבודה ויוצאת לחופשת לידה, אשר משך הזמן שלה משתנה, ככתוב בחוק, בהתאם לעובדת.

במידה ולעובדת יש וותק רציף במקום העבודה שלה, של שנה ומעלה, היא זכאית, על פי חוק, לחופשת לידה של 26 שבועות.

אך שימו לב כי עובדת אשר עבדה באותו מקום עבודה, פחות משנה, עד שילדה, תהה זכאית, על פי חוק, לחופשת לידה של 15 שבועות בלבד.

החוק מציב בידיי האישה ההרה אפשרות לצאת לחופשת לידה כבר שבע שבועות לפני מועד הלידה עצמו, ואת שארית החופשה – להמשיך מיד לאחר הלידה.

בתום תקופת הלידה וההורות

ככלל החוק מחייב את המעסיק להחזיר את העובדת, בתום חופשת הלידה שלה, לאותו התפקיד, עם אותו השכר, באותו היקף משרה ועם אותם התנאים, למעט מקרים מסוימים היוצאים מן הכלל (יפורט בהמשך).

למעסיק אסור לפגוע בעובדת בנקודות הנ"ל, במשך 60 ימים שלמים מיום חזרתה לעבודה – כל זאת אלא אם כן המעסיק קיבל היתר ממשרד הכלכלה.

במידה ויש מעסיק אשר פעל שלא על פי החוק, הרי שהשינויים שהוא ביצע בתפקידה של העובדת, מהווים הרעה בתנאי התעסוקה של ומצב כזה מאפשר לאותה העובדת להתפטר ולקבל זכויות – כדין עובדת שפוטרה.

נגד אותו מעסיק, העובדת יכולה להגיש תביעה עבור בית הדין האזורי לעבודה, בדבר הפרת חוק עבודת נשים (חוק אשר מגן מפני פיטורים על נשים אשר זה עתה סיימו חופשת לידה), בנוסף ניתן יהיה לנסות ולהגיש נגדו תביעה נוספת, בשל הפרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה וזה מאחר שקיים חשש ממשי כי העובדת עברה אפליה בשל הריונה או/ו לידתה.

תלונה נוספת שניתן להגיש, היא ליחידה לאכיפת חוקי העבודה, אשר עלולה להטיל על המעסיק קנס של עשרות אלפי שקלים.

היוצאים מן הכלל

סיבה אחת, יוצאת מן הכלל, אשר בגינה המעסיק אינו מחויב להחזיר את העובדת לאותו תפקיד ובאפשרותו להציע לה עבודה חלופית, תפקיד אחר, היא כאשר בתקופת חופשת הלידה של העובדת, מקום העבודה עבר שינויים ארגוניים משמעותיים, אשר, שלא בכוונה מראש ובעקבות צרכים הכרחיים אמתיים, שינו את תפקיד העובדת, או אפילו ביטלו אותו.

במידה וכך הוא המצב, המעסיק בכל זאת כן חייב להחזיר את העובדת למקום העבודה ולאפשר לה לעבוד בתפקיד דומה, כמה שאפשר – לתפקידה הקודם, כל זאת תוך שימור תנאי העבודה הקודמים שלה, שימור שכרה, מעמדה והיקף משרתה.

במידה ולא כך פני הדברים, הרי שביטול תפקידה (כמו גם שינוי תפקידה) של אותה עובדת, עשוי בהחלט להיחשב כפיטורים שלא כחוק.

ומה אם העובדת עצמה אינה מעוניינת (או מסוגלת) לחזור לאותו תפקיד בדיוק, באותו ההיקף בדיוק?

במידה ולאחר החזרה מחופשת הלידה, העובדת עצמה מבקשת ממעסיקה לשנות את תנאי ההעסקה הקודמים שלה, מסיבות כאלו ואחרות – היא חייבת לקבל את אישורו והסכמתו של מעסיקה (כמו גם להסכים יחד על תפקיד והיקף משרה חדשים, שמתאימים לשני הצדדים). מצדו של המעסיק – הוא בהחלט אינו מחויב, על פי חוק, להסכים לקבל את בקשתה של העובדת.

ומה אם העובדת עצמה מעוניינת להתפטר במהלך (או בדיוק בתום) חופשת הלידה?

כל זמן שהעובדת מגישה את מכתב ההתפטרות שלה – תוך תשעה חודשים מיום הלידה, בנוסף לזאת, כל זמן שסיבת ההתפטרות שלה היא: על מנת לטפל בתינוק החדש, ההתפטרות תיחשב, כחוק, כפיטורים – ובכך היא תהה זכאית לקבל תשלומים של פיצויי פיטורים, ממעסיקה, בהתאם לסעיפי החוק בדבר התנאים לקבלת פיצויים בגין פיטורים.

עמדי על זכויותיך.

על המעסיק חלה חובה לתת לעובדות שלו, אשר חזרו מחופשת לידה, אפשרות להיטמע "מחדש" במקום עבודתן, ללא כל שינוי הן בתנאי בעבודה שלהן והן בתפקידן.

כמובן שבסופו של יום, העובדת יכולה לחזור לתפקידה ולתפקודה במלוא הכוח ולחילופין, יכול להיות שבתום תקופה מסוימת, המעסיק והעובדת יחליטו יחד כי יש צורך להתאים את תפקידה המקצועי של האם הטרייה, לעצם היותה – אם טרייה. רק חשוב שכל פעולה שהיא, תעשה על פי חוק ובשקיפות מלאה בין שני הצדדים.

שאלות נפוצות

בהחלט כן. קיים צו הרחבה בנושא תשלום קצבת הבראה, אשר מציין כי זכות זו תמשיך להתקיים גם בזמן תקופת חופשת הלידה.

על המעסיק חלה חובה, על פי חוק, להמשיך להפריש את תשלומי הפנסיה של העובדת שלו, בזמן חופשת הלידה שלה, אך כל זאת בתנאי ראשון: שהיא הועסקה אצלו חצי שנה ומעלה (לפני כניסתה להריון) ובתנאי שני: שהיא עצמה ממשיכה להפריש את חלקה.

על פי חוק, חל איסור על פיטורים של אישה אשר סיימה את חופשת הלידה שלה, עד לכ- 60 ימים מתום חופשת הלידה.

על פניו, החוק אומר שבמשך ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה, על היולדת הטרייה לא לעבוד בעבודת לילה, אלא אם זו הסכימה לכך בכתב. אך לחוק זה קיים סייג אשר מוציא מן הכלל מקצועות ותפקידים מסוימים, כגון: עובדות אשר מטפלות בחולים או נחים, עובדות ספציפיות באגף שירותי המדינה, עובדות בבתי מלון, עובדות במקומות הסעדה ועוד…

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן