העסקת בני נוער בחופשת הקיץ מה צריך לדעת

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

העסקת בני נוער בקיץ (חופש גדול), או במהלך שנת הלימודים? רוצים לדעת כמה שעות עבודה בני נוער עובדים בישראל מתחת לגיל 18 בצורה חוקית? הכל על העסקת עובד/ת בני נוער מתחת ל18!

חופשת הקיץ היא הזמן המושלם עבור בני הנוער למצוא עבודה ולחסוך כסף לטיול או למחשב שהם רוצים. במהלך חופשת הקיץ, אלפי בני נוער מחפשים עבודה על מנת להגדיל את דמי הכיס שלהם ולהעביר את הזמן.
אחד הדברים החשובים ביותר בעת העסקת בני נוער הוא שלא ינצלו אותם עקב גילם הצעיר. לכן כאשר מעסיק לגייס בני נוער לעבודה בחופשת הקיץ עליו לשים לב לדברים הבאים:

גיל העסקת הנער- על בעל העסק לבדוק שאכן הנער שמחפש עבודה אינו מתחת לגיל 14, אחרת לא יוכל להעסיקו בהתאם להוראות העבודה של בני הנוער. החל מגיל 14 יכול לעבוד נער בחופשות הקיץ ולהרוויח כסף. במידה והנער בגיל 15 ומעלה הוא יכול לעבוד גם מעבר לחופשת הקיץ במקרה שלא חל עליו חוק לימוד חובה. העבודות שניתן להעסיק נערים אלה היא לרוב עבודות קלות שלא מצריכות הרמת משאות כבדים ואינם מזיקים לבריאות ולהתפתחות הנער.

אישור רפואי- על מנת שהנער יוכל לעבוד בעבודות הקיץ עליו להביא אישור רפואי שהוא בריא ויכול לעבוד. האישור הרפואי ניתן ע"י רופא המשפחה לאחר שבדק את הנכר. על המעסיק לשמור את האישור הרפואי במשך כל תקופת העסקת הנער ועד לסיום תום העסקה כשנה, לאחר מכן הוא יכול לשרוף את האישור.

הצגת ת"ז- על מנת לעבוד בחופשת הקיץ על הנער להציג ת"ז בהתאם לתיקון חוק 18 החל מ 2016, נער ללא ת"ז לא יכול לעבוד. על המעסיק לשמור צילום של ת"ז במהלך העסקת הנער ועד שנה מסיום העסקתו. לאחר מכן יכו להבעיר את העתק.

פנקס עבודה- יש להוציא פנקס עבודה ברשות התעסוקה בהתאם למקום מגוריו של הנער. ללא פנקס עבודה לא ניתן לעבוד. על מנת להוציא פנקס עבודה יש צורך בתעודת זהות, אישור מרופא משפחה ושתי תמונות פספורט. הפנקס אינו עולה כסף.

העסקת בני נוער בקיץ

שעות עבודה- שעות העבודה עבור נער בחופשת הקיץ הם 8 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. נערים בני 16 ומעלה יכולים לעבוד עד 9 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות.

שעות נוספות- אסור להעסיק בני נוער בשעות נוספות, מעסיק אשר עובר על החוק יהיה זכאי לשלם פיצויים לנער וקנס כספי.

הפסקות במהלך העבודה– לאחר 6 שעות עבודה יש לתת הפסקה של 45 דקות מתוכה חצי שעה רצופה. ההפסקה היא על חשבון העובד.

מנוחה שבועית- אסור להעסיק בני נוער בזמן של 36 שעות רצופות לפחות בין שבוע עבודה אחד לשני. יום המנוחה השבועי לנער הינו יום שבת בכפוף לנוהל נקיטת הליכים ועל כן אסור להעסיקו, אם המעסיק מעסיקו הוא עור העל החוק וצפוי לעונש וקנס כספי על כך כולל פיצויים לנער.

שעות עבודת לילה- בהתאם לחוק שעות העבודה אסור להעסיק נערים מתת לגיל 16 בשעות שבין 20:00-8:00 בבוקר. בחופשת הלימודים ניתן להעסיק בני נוער בגילאים 16-18 עד 24:00 בלילה. במידה ושעת סיום העבודה היא לאחר 23:00 על המעסיק לדאוג להסעה לנערים הביתה. במידה ומדובר על מהלך תקופת הלימודים, ניתן להעסיק בני נוער בין 16-18 משעה 18:00-22:00 או 23:00 במקומות עבודה בהם יש התר לכך.

רישום שעות עבודה- המעסיק צריך לרשום את שעות העבודה של הנער באמצעות שעון נוכחות או אמצעי אחר על מנת שיהיה בידו את שעות העבודה שעבד כל יום הנער, החל משעת הכניסה ועד שעת היציאה. בכל יום אליו לאשר את שעות העבודה באמצעות חתימתו חתימת הנער. בהתאם לשעות העבודה ניתן לחשב את השכר של הנער.

שכר העבודה- שכר העבודה של הנער הוא בהתאם לשכר המינימום של בני הנוער. לא ניתן להתנות את שכר המינימום של בני הנוער בדומה לשכר מבוגרים אחרת זה עבירה על החוק והמעסיק צפוי לעונש ולקנס כספי. שכר המינימום של הנער הוא בהתאם לגילו של הנער, השכר מחושב בהתאם למשרה מלאה של 40 שעות בשבוע ו-173 שעות בחודש.

דמי נסיעות- על המעסיק לשלם לנער הוצאות נסיעות בהתאם למרחק שממנו מגיע הנער אל מקום העבודה ובחזרה. התשלום ליום עבודה הוא 22.60 ₪.

תקופת התלמדות- עבור תקופת ההתלמדות הנער אינו מקבל תשלום, אך עבור העסקתו כן. שכר העבודה הוא החל מהשעה הראשונה לעבודה.

הטלת קנסות ועונשים- אין להטיל קנסות או עונשים על הנער ולא לנכות אותם משכרו. כל ניקוי קנס או עונש שלא בהתאם לחוק יגרום לעונש המעסיק.

הודעה לעובד- בהתאם לחוק העובד, חובה למסור לבני נוער הבאים לעבוד למשך חודש לפחות, הודעה תוך 7 ימים בהתאם לטופס הקבוע בתקנות בו מפורטים: ת"ז המעסיק והעובד, תאריך תחילת העבודה, משך תקופת העסקה, תפקיד הנער, שמו של נער ותפקידו של הממונה עליו וכן פרטים נוספים. ההודעה לעובד נועדה להבהיר לעובד את זכויותיו וחובותיו במהלך העבודה.

ביטוח לאומי- דמי ביטוח לאומי חלים על המעסיק בלבד והנער פטור מהם. על המעסיק לחייב בדמי ביטוח לאומי בשיעור נמוך משכרו בהתאם לחוק. משנת 2018, חיוב ביטוח לאומי הוא עד שכר 5,944 0.38% ומשכר 5,944 ועד שכר 43,370 2.02%.

הגברת אכיפה- בהתאם לעונשים הקבועים בחוק עבודות נוער, החוק להגברת האכיפה מונה הפרות שבגינן מוטל עיצום כספי בשלוש דרגות, תלוי בחומרת ההפרה. הסכומים להגברת האכיפה נעים החל מ-5,050 ועד 35,380 ₪.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן