פעילות העובד ברשתות חברתיות

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

הבוס עוקב אחריך ברשת? המעסיק הוסיף אותך בפייסבוק? המנכ"לית עשתה לך לייק? פעילות העובד ברשתות חברתיות - כל מה שמותר ואסור!

שיתוף של מידע זוהי המציאות החדשה שאנחנו חיים בה, מאז שהרשתות החברתיות נכנסו לחיינו הפרופיל שלנו הפך להיות גם ההתרשמות הראשונה של מי שפוגש אותכם פעם ראשונה לא פנים מול פנים אלא באחת הרשתות החברתיות ורוב הסיכויים שאותו אדם נכנס ויציץ לכם בדף וכבר ירגיש שהוא פחות או יותר יודע על מי מדובר.

אותו הדבר קורה גם כשאתם מחפשים עבודה אתם שולחים קורות חיים ומצפים שיחזרו אליכם לגבי עבודות רלוונטיות, במקרה והמעסיק שמחפש עובדים מצא את קורות החיים שלכם רלוונטים עבורו קרוב לוודאי שבשלב הזה הוא כבר נכנס לפרופיל הפייסבוק שלכם כדי לחפש מידע עליכם. 

כך שבעצם אם אנחנו עוסקים במעקב ברשת של בוס אחר עובד אז אפשר לומר באופן מסוים המעקב מתחיל עוד לפני שאפילו התחלתם לעבוד באותו מקום.

ישנם הרבה דרכים לעקוב אחר עובדים, ובגלל שהכל פתוח והמידע חשוף לכולם הבוס שלכם יכול לעקוב אחריכם אפילו דרך הפוסטים שאתם מעלים ישנם מקרים רבים שכבר קרו בעבר שעובד העלה פוסט ברשתות החברתיות שנוגד את תפיסת העולם של אותה חברה בה הוא עבד והוא ממש פוטר מהעבודה עקב כך.

בשנים האחרונות חלה עלייה בכל הקשור למעקב אחר עובדים, הרשתות החברתיות יצרו כל מיני מצבים כמו למשל העובד במקום לעשות את עבודתו גולש לו רוב שעות העבודה בפייסבוק ובאינסטגרם,
המצב הזה קורה הרבה והיעילות של העובד כבר לא מה שהייתה.

אפשר למצוא עוד אינספור סיבות שיגרמו לחברות לעקוב אחרי העובדים שלהם, והם עושים זאת בכל מיני דרכים לעיתים לא כשרות כך שהנושא הוא רציני ביותר פגיעה בזכויותיו של העובד זהו דבר שצריך להתייחס אליו ברצינות. 

הבוס שלי עוקב אחרי ורואה כל מה שאני עושה ברשת בזמן העבודה האם זה חוקי?

שאלה זו היא מרוכבת ביותר וכדי למצוא את התשובה יש להתייחס לכמה גורמים אשר עלולים להשפיע על התוצאה הסופית. דבר ראשון אם נחתם הסכם מסוים במעמד קבלת העבודה בניכם לבין המעסיק שבו הוא הודיע שהוא יכול לעקוב אחריכם. המעסיק חייב להודיע לעובד אם הוא עוקב אחריו זה נכון גם אם ישנן מצלמות במקום. 

הרשתות החברתיות הפכו לתופעה גלובלית ובמקרה של עובדים שבמקום לעשות את עבודתם גולשים בפייסבוק או באחת הרשתות, הם בעצם מנצלים את הזמן של המעסיק שלהם שמשלם להם משכורת בזמן שהם לא ממש מבצעים את עבודתם.

המעסיק יכול במקרים רציניים של עובד שנתפס גולש בפייסבוק במקום לעבוד לפעול בכמה צורות, ובעצם זוהי סיבה מספיק טובה לפיטורין ללא הודעה מוקדמת ושימוע מצידו של המעסיק. 

בתי המשפט לענייני עבודה מלאים במקרים כאלה של תביעות של מעסיקים והרבה פעמים השופטים מתקשים לפסוק לכאן או לכאן בעיקר בשל העובדה שמדובר על זכויות בסיסיות של העובד
ולא ניתן להקל ראש בדבר לכן ההחלטה שתתקבל תהיה לאחר שיבינו את המקרה לעומק.

מה עושים במקרה שהבוס עוקב אחרי נגד רצוני?

התנאי הראשון של מעסיק שמעוניין לעבוד אחר העובדים שלו היא להודיע להם על כך מראש, כך שאם הבנתם שעוקבים אחריכם מבלי ידיעתכם זוהי עבירה על החוק.

מעבר לכך במקרה ואתם מרגישים שהבוס עוקב אחריכם ברשתות החברתיות בצורה מוגזמת ואולי אפילו טורדנית מעבר לשעות העבודה, עליכם לפעול במהרה ולהגיש תביעה בבית הדין לעבודה נגד אותו הבוס. 

האם ניתן לפטר אותי בגלל פוסט בפייסבוק?

התשובה היא כן, כמובן לא על כל פוסט שתעלו אך אם תעלו פוסט פוגעני על מקום העבודה, או שתפרסמו מידע רגיש אז אתם בהחלט עלולים למצוא את עצמכם מפוטרים.

האם מותר לבוס לעקוב אחרי הפעילות שלי ברשת במצלמות מעקב?

בכל מקרה המעסיק שלכם חייב ליידע אתכם על קיומן של מצלמות מעקב באזור בו אתם עובדים, הוא מחוייב להציג את המדיניות שלו לגבי הצבת המצלמות ומה מטרתן. המצלמות נועדו לעקוב אחר מקרים חשודים אך בתי המשפט כבר אישרו למעסיק לפטר עובד לאחר שעקב אחר הפעילות שלו ברשת מבעד למצלמות אבטחה.

האם מותר למעסיק שלי לחטט לי במייל הפרטי?

התשובה היא חד משמעית לא המייל הפרטי שלכם שייך לכם ורק לכם ולמעסיק שלכם אין זכות להיכנס למייל שלכם ולבדוק מה אתם מסתירים ממנו או כל דבר אחר שגורם לו לעשות כן. 

האם מותר למעסיק לעקוב אחר פעילות בזום?

היום הזום הפך לשחקן מרכזי בכל הקשור לתקשורת בין אנשים, הוא הפך לכלי עבודה עבור רבים מאיתנו והוא מאפשר לנו לקיים פגישות תוך כדי שאנחנו נמצאים בבית. תוכנת זום מאפשרת למשתמש עוד אפשרויות רבות מלבד פגישה וירטואלית, ניתן למשל להקליט את הפגישות ולצרף אנשים נוספים כל הזמן.

זום הפך לכלי עבודה משמעותי באופן טבעי שאנחנו כבר בשנת 2021 הטכנולוגיה מאפשרת לנו להתקדם במהירות אדירה כל הזמן. כמובן שיש לכלי יתרונות רבים אך לעיתים מעסיקים מנצלים את האפשרות לעקוב אחרי העובדים שלהם דרך הזום.

כאשר מנהלים ישיבה דרך הזום המעסיק יכול לעקוב אחר העובדים ולדעת האם האם נמצאים בשיחה או שהם בכלל משוטטים להם באינטרנט או בפייסבוק על ידי כך שהם יקבלו התראה מהתוכנה. 

מנהל הישיבה בזום יכול גם לבצע הקלטה של הפגישה, כמובן התוכנה מאפשרת למשתמשים לדעת האם הם מוקלטים אך בכל מקרה המנהל חייב להודיע מראש אם הוא מתכוון להקליט את השיחה.

האם הזכויות של עובד במגזר הפרטי שוות לעובד מדינה?

באופן טבעי עובדי מדינה נמצאים במעמד כזה שהם מייצגים את המדינה כך שהם חייבים לשמור על הדרך בה הם מתבטאים. עובדי מדינה עובדים תחת נהלים ברורים מאוד בנושא כך שבמקרה למשל של התבטאות לא ראויה בפוסט בפייסבוק של עובד מדינה תקבל יחס מחמיר מאוד בבית המשפט לענייני עבודה.

האם מעסיק יכול למנוע מעובד להביע דעה פוליטית ברשתות החברתיות?

מעסיק לא יכול למנוע, לאסור, או לפטר עובד בגלל דעות פוליטיות זאת תהיה פגיעה ישירה בזכות של כולנו לחופש הביטוי, כמובן שעובד שמתבטא בצורה קיצונית מאוד מפרסם תוכן כמו למשל ניבול פה או איום, המעסיק בהחלט יכול לפעול בנושא בבית המשפט. כמו כן מעסיקים רבים פשוט דורשים מהעובדים להתעסק בעבודה שלהם ולא לנהל דיונים בנושא פוליטיקה בזמן העבודה.

לסיכום:

הנושא של רשתות חברתיות הפך למרכזי מאוד עבור כולנו בשנים האחרונות, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, ועוד כל כך הרבה אפשרויות יצרו מצב שאנחנו מחוברים לרשת כל הזמן, זה קורה לנו גם בעבודה הרבה פעמים במקום לעבוד אנחנו גולשים בפייסבוק או באחת האפליקציות שאנחנו אוהבים. 

מעסיקים רבים מנסים להילחם בתופעה בכל מיני דרכים כאשר אחת מהן היא פשוט לעקוב אחר הפעילות ברשתות החברתיות של העובדים שלו. הנושא עדיין מורכב מאוד עבור בתי הדין שהרבה פעמים נתקלים במצבים שפשוט קשה לקבוע האם המעסיק ביצע חדירה לפרטיות של העובד, או שהעובד באמת עשה דבר אסור.

בשנים האחרונות מתווספים להם חוקים אשר נועדו  להגן על העובדים וכמובן גם על המעסיקים,
ככל שהשנים יעברו הנושא עוד יעבור שינויים רבים.  

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן