מרגישים שאתם נתונים לאפליה בעבודה? כך תפעלו

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

לצערנו הרב, הרי שאפליה במקום העבודה עודנה תופעה שגורה בארצנו, זאת על אף המאמצים הכבירים שעורכים המחוקקים למניעתה. 

אפליה במקום העבודה יכולה להתרחש בכל אחד ואחד מן השלבים השונים להם נתון העובד החל משלב ריאיון הקבלה למקום העבודה, דרך העבודה השוטפת ועד לפיטוריו או עזיבתו מטעמיו שלו, בין היתר אם חש שהופלה לרעה.

המעסיק מספק מנעד רחב למהלכים שאינם חוקיים ואשר מתבצעים על-ידי המעסיקים או המנהלים ושמביאים עמם רקע אפלייתי מובהק. בין היתר אפליה יכולה לנבוע על רקע של אמונה דתית, גזע, דעה פוליטית, גיל ועד למגדר.

הקושי הרב שקיים בנושא הוא בזיהוי האפליה כהיבט אפלייתי מובהק אשר דוחק את העובד אל מחוץ למקום העבודה או שמציב בפניו מחסומים ושלל מכשולים שונים.

נשאלת השאלה מה ניתן לעשות בעת שמזהים אפליה? והאם עלינו לפעול באופן מידי?

חשיבות הייעוץ הראשוני

ראשית כל, מומלץ בראש ובראשונה להיוועץ עם עורך דין לענייני עבודה אשר יבחן את התרחיש המדובר ויבדוק אם אכן הסיטואציה אליה נקלע העובד עונה על הפרמטרים הבסיסיים ביותר המעידים על היתכנותה של התנהגות מפלה.

כך למשל, אם אדם בעל דרגה ניהולית מסוימת יתוגמל באופן נמוך יותר אל מול בעל דרגה הזהה לו ומבלי שתימצא כל סיבה הגיונית לכך. למשל: מנהלת שמשתכרת פחות ממנהל או מתוגמלת פחות ממנו.

בנסיבות דוגמת אלו, עורך דין עבודה אשר יבחן את הנושא יחד עם העובד או העובדת, יבקש לערוך בדיקה מעמיקה ולגבש ראיות אשר יעבירו את נטל ההוכחה על המעסיק.

אילו סוגי אפליות קיימים?

המחוקק יצר שורה של סיטואציות שעל-פי חוק מאפשרות לעובדים לטעון ליחס מפלה, ומשכך גם לטעון לפיצויים ולהליכים משפטיים נוספים, זאת בהתאם לתרחיש המדובר.

כך למשל, ניתן לפגוש במקומות עבודה המתאפיינים באפליה על רקע הורות ואשר אינם נוטים לקבל עובדים ובעיקר עובדות בעלות משפחה, דבר אשר עלול להשפיע על שעות העבודה.

אפליה נוספת ושגורה היא אפליה על רקע גיל, ובה עולה החשד מצד העובד כי הוא פוטר לאור גילו ולא לאור מסוגלותו לבצע את התפקיד. במקרים אלו יש לציין, כי אם העובד פוטר בסמוך לגיל הפרישה, הרי שעל המעסיק באופן אוטומטי חלה חובת ההוכחה.

האם הוכחת האפליה יכולה לסייע לי?

במקרים של אפליה על רקע גיל הרי שייתכן מאוד ותוכלו אף לשוב לעבוד בעבודתכם על רקע של צו בית משפט.

לצד זאת, הרי שזכייה במשפט הדן בנושאים כגון הוכחת אפליות, יכולים העובדים לבקש פיצוי כספי ללא כל הוכחת נזק.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, הקפידו ראשית כל לפנות לעורך דין המתמחה בתחום דיני העבודה, ושיבדוק יחד אתכם את הנושא המדובר ואת המהלכים העומדים בפניכם.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן