מהן תקנות הבטיחות בעבודה? כל מה שצריך לדעת!

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

תקנות הבטיחות בעבודה נועדו לשמור על בטיחות ושמירה על העובד במהלך העבודה

מאחר וישנם לא מעט סיכונים במהלך העבודה בין אם זה סביבת העבודה, העיסוק עצמו ועוד חשוב לשמור על העובד מפני תאונות עבודה במהלך העבודה על מנת להבטיח את בריאותו ורווחתו של העובד.

תקנות בטיחות העבודה אשר החלו מתקופת השלטון העותמני קיבלו תוקף ע"י השלטון הבריטי בשנת 1946 והוכרו כפקודות בתי החרושת 1946. משנת 1954 צורפו לפקודות אלה חוק ארגון הפיקוח על העבודה ומאז הוא משמש כחלק בלתי נפרד מתקנות הבטיחות בעבודה עד היום.

חוקי תקנות הבטיחות בעבודה כוללים לא מעט חוקים אשר מתמקדים בבריאות העובדים, בטיחות העובדים ורווחת העובדים בעבודה. במהלך השנים נוספו להם עוד חוקים נוספים עוד 170 חוקים ותקנות בבטיחות וגיהות בעבודה וכן עוד 187 תקנים לבטיחות המתקנים ומוצרים בענף התעשייה והייצור ע"י מכון התקנים הישראלי.

תקנות הבריאות בעבודה - כי בריאות העובדים חשובה מאוד

תקנות הבריאות בעבודה כוללים אוסף תקנות אשר מגינות על בריאות העובד במהלך עבודתו. תקנות אלה כוללים את התקנות הבאות:

סילוק פסולת בחדרי עבודה- בסביבת העובד מצטברת פסולת לא מעטה במהלך העבודה אשר יש לנקותה באמצעות טאטוא החלל או שטיפה. במידה ומדובר על פסולת שמצטברת מדי יום חשוב לטאטא כל יום את חלל העבודה. מעבר לטאטוא יש לשטוף פעם בשבוע את חלל העבודה. במידה וקירות חלל העבודה ותקרות החלל הם בלתי חדירים או צבועים יש לנקות אותם אחת ל-10 חודשים לפחות במים חמים וסבון או בחומרי ניקוי מתאימים לכך.

אוורור חלל העבודה- יש לאוורר את חלל העבודה במהלך העבודה על מנת שיכנס אוויר וימנע נזקי אבק, זיהום, אדים ועוד אשר משפיעים על בריאות העבודה במהלך העבודה ולטווח הארוך.

חלל מרווח- על חלל העבודה להיות מרווח ולא צפוף על מנת לשמור על בריאות העובדים. לכל עובד צריך להיות לפחות 11 מטרים לפחות על מנת שיכול לזוז ללא כל בעיה מבלי שייתקל בעובד לצידו.

טמפרטורה סבירה- על טמפרטורה במהלך העבודה להיות סבירה לא נמוכה מדיי ולא גבוהה מדיי באמצע. כאשר מדובר על עבודה שנעשיית בישיבה רובה ופחות מתאמצים או מזיעים מידת החום לא תהיה נמוכה מ-16 מעלות צלזיוס. אך עם מדובר על עבודה שרובה בעמידה ומזיעים בה מאוד, הטמפרטורה תהיה מ-16 מעלות צלזיוס על מנת שהעובדים לא יזיעו יותר מדי במהלך העבודה וירגישו מחנק וחום שיפריעו להם לעבוד.

שירותים נקיים- על חלל העבודה לחלול שירותים נקיים וקרובים לחלל העבודה בין אם זה בתוך החלל או מחוצה לו. על הנוחיות להיות במצב תקין ונקי עם תאורה מתאימה וקרובים לחלל העבודה.

תאורה טבעית ומספקת- מאחר שמדובר על יום עבודה שלם חשוב שהתאורה תהיה טבעית ומלאכותית בכל מקום שבו עובדים העובדים. חשוב שיהיו בחלל העבודה חלונות וצהרים לתאורה ושלא יפריעו לכניסת האור לחלל העבודה.

בטיחות בעבודה עם מכונות- חשוב שהעבודה עם מכונות מסוכנות, מעליות ודרגנועים יהיו בטוחים לשימוש ולא יסכנו את העובד. כמו כן, על המעברים והמשטחים להיות בטיחותיים לעבודה וליד נוזלים ואדים ומסוכנים, כך שאם פורצת דליקה ניתן יהיה לטפל בה במהירות.

עבודות עם סיכוי למחלות- במקומות עם סיכוי למחלות עקב חומרים מסוכנים במפעל או תהליכים או שינוי חומרים וכניסת חומרים חדשים, חשוב שתהיה השגחה רפואית על מנת לטפל באופן מהיר בעובדים ולפנות אותם לטיפול מהיר.

תקנות בטיחות העובדים בעבודה - כי על העובדים צריך לשמור במהלך העבודה

בטיחות העובדים בעבודה הוא דבר חשוב ביותר, העובדים הם הנכס החשוב ביותר בארגון, ברגע שלא שומרים על בטיחותם העובדים לא יכולים לעבוד והעסק מפסיד מכך. לכן חשוב לשמור על בטיחות העובדים בצורה הטובה ביותר.

חלקים של מכונות אשר דורשים גידור כמו: מנועים וגנרטורים חשמליים, חלקי ממסרת, מוט ועוד מסכנים את בטיחות העובדים במהלך העבודה. באמצעות גידור חלקים אלה, ניתן לשמור על בטיחות העובדים בעבודה ולמנוע סכנות שונות ותאונות עבודה.

על המעברים להיות בטיחותיים לעבודה וללא כל מכשולים בדרך, זה כולל גם מדרגות בבניין, חומרים וציוד ועוד.

מדרכות, מדרגות, מסדרונות ומרצפות צריכים להיות מחומרים איכותיים ביותר. בנוסף לכך, אם מדובר על מדרגות על המעקה להיות יציב וחזק על מנת למנוע תאונות. ואם מדובר על מדרגות אשר פתוחות משני הצדדים יש להציב משני הצדדים מעקות.

במידה ויש שימוש בשרשראות, חבלים או אביזרי הרמה שונים הם חייבים להיות מחומרים איכותיים ומחוזקים היטב ללא פגם. כמו כן, הם חייבים להיות עם לוח עומס עבודה בטוח.

במידה ויש פתחים ברצפה הם יגודרו בהתאם, ועל הסולמות להיות בנויים חזק ולהיות יציבים בעת העבודה בהם.

תקנות הרווחה- כי רווחת העובד היא מעל לכל

שמדובר על רווחה מדובר על נוחות העובד בעבודה. תקנות הרווחה דורשות התקנת נקודות שבהם תהיה אספקת מים לשתייה בהתאם לאישור לשכת הבריאות המחוזית שהמפעל נמצא בה וכן אישור הרופא. הנקודות חייבות להיות במקום נגיש לעובדים וכן בנוסף לכך, חשוב שיהיה במקום עזרה ראשונה עם גישה נוחה בהתאם לתקנים שנקבעו בחוק לכל 150 עובדים לכל היותר.

תקנות בטיחות בבנייה בעבודה - כי חייבים לשמור על העובדים

עבודות הבנייה הם עבודות מסוכנות ביותר, הם מתבצעות לרוב בגובה ודורשות זהירות מירבית במיוחד לאור תאונות העבודה הרבות המתרחשות בשנים האחרונות.

על מנת לשמור על העובדים בעת הבנייה, עליהם לכבוש קסדה וסרבל שישמור עליהם בעת העבודה. כמו כן, הסולם שהם משתמשים בו חייב להיות יציב על מנת שלא יפלו במהלך העבודה.

אך בטרם העבודה בבנייה עליהם לעבור הכשרה ולקבל תעודה והסמכה שהם יכולים לעבוד בבנייה. כמו כן, בטרם העבודה בבנייה יש להכין תכנית לאתר הבנייה שכוללת את כל הסיכונים הקיימים במהלך העבודה ובאתר הבנייה ולטפל בהם בהתאם.

בנוסף לכך, יש קבל חוות דעת ממונה בטיחות לאתר הבנייה וכן לבדוק את אתר הבנייה בעצמו בטרם העובדים מתחילים לעבוד. במידה ומתגלים ליקויים שונים באתר עצמו, אסור לתת לעובדים לעבוד עד שלא מטפלים ומתקנים אותם. איתור ליקויים ותיקונם הם חלק חשוב ומשמעותי בשמירה על בטיחות העובדים במקום העבודה.
באמצעות תיקון ליקויים ניתן למנוע תאונות עבודה רבות ולשמור על חיי העובד בשטח, כי העובד הוא אחד הנכסים החשובים ביותר ויש לשמור ולדאוג לבטיחותו על מנת שיוכל לעבוד שנים רבות ולתרום לחברה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן