איסור על עישון במקומות עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

המעסיק אסר על עישון במקומות עבודה - האם זה חוקי? מה צריך לדעת מבחינה חוקית?

מצחיק לחשוב שעד לפני כמה עשורים עוד היה אפשר לעשן באוטובוס או אפילו במטוסים, המודעות לגבי הנושא של העישון לא הייתה מספיק גבוהה, ולכן לא היו יותר מדי חוקים המונעים עישון באזור ציבורי. היום אנחנו חיים בעולם שונה לחלוטין לפחות מבחינת המודעות לנזקים שהעישון גורם למעשנים ולסביבה שלהם.

המגמה הכללית בעולם היא הפחתת העישון וכמובן הפחתת הנזקים שהעישון גורם להם, אז דיברנו על כך שעד לפני כמה עשורים עוד היינו מעשנים במרחבים ציבוריים, ובאמת התחילו לחוקק חוקים שונים ומגוונים בנושא, בשנים האחרונות חלה עליית מדרגה ונוספו חוקים מחמירים הרבה יותר

מעבר לחוקים החדשים אם אתם מעשנים בטח שמתם לב ששינו את כל העיצוב של קופסאות הסיגריות והטבק לצבע אחיד, כמו כן כתוב על סיגריות בצורה גדולה וברורה לגבי הנזקים העלולים להיגרם מעישון, וגם קופסאות שמצורף בהם תמונה בדרך כלל היא תהיה קיצונית שהמטרה שלה היא לזעזע את הקונה ולגרום לו בעצם לחשוב פעמיים אם כדאי לו לעשן בכלל.

כיום ישנם אינספור חוקים הקשורים בעישון ובכלל בשנים האחרונות ניתן להרגיש עליית מדרגה משמעותית בכל הנושא, כיום בטח שכבר לא מעשנים באוטובוס וברור שגם לא במטוסים יותר מזה כיום אסור בכלל לעשן במרחב הציבורי. אם יצא לכם לטוס בשנים האחרונות יכולתם לראות בשדה התעופה חדרים קטנים או מרפסת חיצונית שרק שם מותר לעשן. 

החל משנת אלפיים ושבע חל חוק איסור עישון במקומות עבודה הקובע שאסור לעשן במקום העבודה אלא במקומות המותרים לכך. מצד אחד יש היגיון מאוד ברור בחוק אך מצד שני אי אפשר באמת למנוע מאף אחד לעשן אין חוק הקובע שאסור לעשן. 

מעבר לכך שלא ניתן למנוע מעובד לעשן יש גם את ההיבט האנושי ברור שהעישון לא טוב אולם לעובדים שמעשנים יש לעיתים טקס של סיגריה בבוקר או בהפסקת הצהריים ולפעמים יש מפגש חברתי בפינת העישון המאפשר לעובד רגע לנוח מהעבודה ולחזור בכוחות חדשים. 

הפסקת סיגריה בעבודה

נתפסתי מעשן במקום העבודה האם עליי לשלם קנס?

החוק אומר שאסור לעשן במקומות העבודה בשום מקום אלא במקומות המותרים לכך, המטרה של החוק היא למנוע את ההטרדה של העישון אשר מפריעה לשאר העובדים והאנשים הנמצאים במקום העבודה. האחריות למנוע מהעובדים את העישון מוטלת על המעסיק במקרה של עבירה על החוק על ידי עישון במקום העבודה הוא יכול להיות מואשם בעבירה פלילית ולעיתים אף בקנס כספי כך שהחוק מתייחס לעבירה מסוג זה ברצינות רבה.

חשוב להבין שהאחריות במקרה שנתפסתם מעשנים לא תופסת רק לגבי הבוס אלא גם לגיבכם וגם אתם עלולים להיות אשמים בעבירה פלילית וכמובן גם לקבל קנס כספי לא נעים בכלל. 

מעבר לפיקוח שקיים בנושא של עישון יש גם לעובדים עצמם זכויות כך שבמקרה עובד מתלונן על עובד אחר שנתפס מעשן יכול לתבוע אותו ולקבל ממנו פיצוי כספי, ישנם המון מקרים כאלה שקורים כל הזמן ובתי המשפט נוטים לקבל את הטיעונים של אלה שנפגעו מעישון במקום העבודה.

נפגעתי מעובד שמעשן בעבודה למי פונים?

כאמור אם אתם מרגישים שפגעו בכם בגלל עובד מעשן במקום העבודה יש לכם את הזכות להתלונן עליו ואף לתבוע אותו על פיצוי כספי, דבר ראשון עליכם לדעת שהמעסיק חייב לדאוג לפינת עישון ולשים שלטים איפה אסור לעשן ואיפה מותר. 

במקרה שבכל זאת עובדים מעשנים במרחב הציבורי אתם נפגעתם , עליכם לפנות למעסיק ולהתריע על העבירה אשר פוגעת בכם, חשוב להבין שאתם יכולים במקרה שנפגעתם לתבוע את המעסיק ולקבל פיצוי כספי כאמור בתי המשפט מתייחסים לעבירה זו בצורה חמורה וקונסים מעסיקים שעברו על החוק בסכומי כסף לא מבוטלים בכלל.

במקרה ובקשתם מהמעסיק שיפסיק את התופעה הלא נעימה ועדיין המקרים ממשיכים לקרות ואתם ממשיכים להיפגע אחת הדרכים להגיש את התביעה היא בעזרתו של עורך דין, כמובן שלא בכל מצב צריך את שירותיו אך במקרים יותר חמורים ומורכבים מומלץ לבחור בדרך זו.

אסור לעשן בעבודה

האם מעסיק יכול לאסור עליי את העישון לגמרי?

מעסיק לא יכול לכפות על העובדים שלו שלא לעשן בכלל, כמובן שאסור לעשן במקום העבודה עצמו אך מעסיקים רבים דואגים לפינות עישון בהם מותר יהיה לעובדים לעשן. אין חוק המחייב את המעסיק לעשות פינת עישון עבור העובדים שלו לכן יכול להיות מצב בו אין לכם איפה לעשן.

מצד שני לכל עובד יש את הזכות לקבל הפסקה מהעבודה, בזמן הזה אתם יכולים לצאת לגמרי למקום שבו מותר לעשן בכל מקרה המעסיק לא יכול למנוע את זה מכם. ישנם מקרים מסוימים בהם המעסיק יכול למנוע מכם לעשן אך זה קורה בדרך כלל רק במצבים קיצוניים.

האם מותר לפטר אותי בגלל נתפסתי מעשן?

התשובה היא חד משמעית כן, מעסיק יכול לפטר אתכם בגלל שאתם מעשנים, ברור שמותר לכם לעשן במקומות המסומנים לכך, אך ישנם מצבים למשל שהעובד מעשן המון ויוצא בתכיפות להפסקת סיגריות בקצב כזה שעלול לפגוע בעבודה שלו ושל העסק.

מותר למעסיק לפטר אתכם בגלל הפסקות רבות שבהם החלטתם לצאת לעשן סיגריות, וזאת אם באמת העבודה שלכם נפגמת עקב הפסקות תכופות. ישנם מעסיקים שלא מוכנים לקבל זאת ויפטרו את העובד הבעייתי מבחינתם, יש גם מעסיקים שמבינים את העובדים שלהם ומאפשרים להם לצאת בחופשיות להפסקות. אך שוב אם העבודה שלכם נפגמת בגלל העישון מומלץ לעשן פחות כי המעסיק עלול לפטר אתכם.

האם אנחנו מעשנים בעבודה יותר מאשר בבית?

מחקרים מראים שבזמן העבודה אנו מעשנים יותר סיגריות מאשר שאנחנו נמצאים בביתנו. אפשר גם ללמוד שגברים מעשנים יותר מנשים בזמן העבודה, אך מצד שני נשים עושות הפסקות יותר ארוכות מאשר הגברים. עוד נתון מעניין שנית לקבל ממחקרים אלה הוא שדווקא החבר'ה הצעירים מעשנים יותר מאשר המבוגרים באופן משמעותי.

בכל מקרה המגמה של המעשנים נמצאת בירידה בעיקר בשנים האחרונות אנו יכולים לראות שישנם פחות אנשים שעדיין נוהגים לעשן סיגריות אך במקרה של עישון בעבודה ביחס לעישון בבית הוא גבוה יותר והעבדים מעשנים יותר סיגריות ביום.

האם מותר למעסיק לא לקבל עובד בגלל שהוא מעשן?

אין תשובה חד משמעית בנושא זה, בעיקר בשל העובדה שאין חוק האומר למעסיקים שזכותם לא לקבל עובד רק בגלל שהוא מעשן, אך מצד שני השיקולים של המעסיק תלויים בו ובמה שהוא מצפה לקבל מהעובדים שלו. אין גם שום חוק המחייב אתכם לספר בראיון עבודה שאתם מעשנים אולם למעסיק מותר לשאול אתכם בנושא. 

בכל מקרה מומלץ לכם להגיד תמיד את האמת בראיון גם במקרה שהמעסיק מתעקש לדעת אם אתם מעשנים ואומר שזה משהו שהוא לא מקובל מבחינתו 

לסיכום: 

מעסיק מחוייב לשים שלטים באזור העבודה שמראים שאסור לעשן במקום, אותו מעסיק דואג לפינת עישון שבה מותר יהיה לעובדים לעשן בהפסקות שלהם. החוק רואה בחומרה את הנושא של עישון בעבודה ומעסיקים שלא דואגים לעובדים ומאפשרים להם לעשן בחופשיות עלולים לקבל קנס משמעותי, ויותר מזה העבירה של עישון בעבודה נחשבת לעבירה פלילית מעבר לכך שעישון עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

 לא שווה להיתפס מעשנים בעבודה ולקבל דוח כספי או אפילו גרוע מזה לגרום לפיטורים שלנו, המעסיק בהחלט יכול לפטר עובד בגלל שהוא מעשן הרבה וזה משפיע על עבודתו.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן