מענק פרישה – מדריך מקיף לגימלאי הטרי!

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

מענק פרישה: מידע לעובד מבוגר שיוצא לפנסיה וצריך לקבל מענקי פרישה לפי סעיף 22 לחוק הגמלאות. מה החוק אומר, מה הסכום, פיצויים, ביטוח לאומי ועוד!

מזל טוב! הגעתם לגיל הפרישה, והפנסיה כבר ממש מעבר לפינה. ייתכן שהיא אפילו במרחק של כמה חודשים ספורים בלבד. לגיל הפרישה משמעויות רבות ושונות. חוקים שונים חלים על העסקת פנסיונרים, בגיל 67 הפרישה לפנסיה היא חובה במדינה, והפורשים לפנסיה זכאים לקבלת מענק פרישה. מהו מענק הפרישה הזה, ומה הם החוקים החלים לגביו?

 מענק פרישה – מה זה בעצם?

 מענק פרישה הוא לא מענק שמשולם על ידי המדינה. לא מדובר במענק מטעם ביטוח לאומי, למשל, שכל אזרח אשר הגיע לגיל הפרישה מקבל באופן אוטומטי – בניגוד, למשל, למענק לידה. למעשה, לא רק שלא כל אזרח באשר הוא יקבל את מענק הפרישה – גם לא כל אזרח עובד יקבל אותו בעת פרישתו לגמלאות.

מענק הפרישה הוא מענק שמשולם לעובד על ידי המעסיק באופן ישיר. המעסיק איננו מחויב על פי חוק לשלם את המענק. תשלום המענק, או אי-תשלומו, תלויים בהסכם שסוכם בין העובד לבין המעסיק (או בין ארגון העובדים לבין המעסיק) בעת הכניסה לעבודה או במהלכה. כלומר, עובד שלא סיכם עם מעסיקו כי יקבל מענק פרישה עם סיום עבודתו, לא יהיה זכאי למענק פרישה משום סוג ומאף גורם.

נוסף על כך, מענק הפרישה איננו בהכרח מענק פרישה לגמלאות. מענק הפרישה משולם לעובד – במקרים בהם הוא משולם – בעת הפרישה ממקום העבודה, ללא תלות בנסיבות הפרישה. המענק יכול להיות משולם בעת פיטורין, התפטרות, ואפילו פרישה מוקדמת לגמלאות. תנאי התשלום תלויים, כמובן, בפרטי ההסכם בין העובד לבין המעסיק.

 מה כולל מענק הפרישה?

 המושג המשפטי "מענק פרישה" כולל בתוכו, במקרים רבים, את סך כל התשלומים שעל המעסיק להעביר לעובד בעת פרישתו מהעבודה. כלומר, במידה וסוכם על מענק פרישה מיוחד, יכלול המושג את המענק הזה. בנוסף אליו, מענק הפרישה יכלול גם את פיצויי הפיטורין במידה והעובד זכאי להם, פדיון ימי החופשה הנותרים שלו, פדיון דמי ההבאה וכל תשלום אחר.

למעשה, המרכיבים מהם מורכב מענק הפרישה משתנים מאוד בין המקרים השונים. יש לבחון כל מקרה לגופו, ולבדוק מול המעסיק מה בדיוק יכיל מענק הפרישה ומה יהיה גובהו. מאחר ואין כל רגולציה על התחום, המענקים יכולים להשתנות מאוד בין עובדים שונים, אפילו באותה החברה.

 פטור ממס הכנסה

ככלל, כל ההעברות הכספיות בין המעסיק לבין העובד מחויבות בתשלום מס הכנסה. עם זאת, מענק הפרישה עשוי להיות חריג. מענק הפרישה יהיה פטור ממס הכנסה אם מתקיימים שני תנאים: ראשית, סכום המענק הכולל (לא המענק עצמו, אלא כלל המענקים והסכומים אשר נכללים במושג המשפטי "מענק פרישה") אינם עולים על גובהו של שכר חודשי אחד (בשנת העבודה האחרונה של העובד) עבור כל שנה בה עבד העובד בחברה. כלומר, אם העובד עבד במשך עשור בחברה מסוימת, והרוויח מדי חודש עשרת אלפים שקלים – מענק הפרישה שלו עשוי להיות פטור ממס עד סכום של מאה אלף שקלים. גובה השכר החודשי כפול מספר שנות העבודה. מעל מאה אלף שקלים, המענק לא יהיה פטור ממס. יש לשים לב כי אין התייחסות לשכרו הקודם של העובד בחברה, אם היה. כלומר, מי שקיבל העלאות בשכר לאורך השנים, הסכום יחושב על פי הסכום המקסימלי שהוא הרוויח.

התנאי השני קובע תקרת-גג לגובה סכום המענק. מענק הפרישה יהיה פטור ממס כל עוד לא עובר את רף ה-12,340 שקלים לכל שנת עבודה הקבועים בחוק. ניקח לדוגמא עובד שעבד עשר שנים בחברה מסוימת במשכורת של עשרים אלף שקלים. על פניו, הוא עשוי לקבל פטור ממס הכנסה על מענק הפרישה שלו עד לסכום של מאתיים אלף שקלים – עשרים אלף כפול עשר. אבל על פי הסעיף השני, הוא זכאי לפטור ממס הכנסה על מענק הפרישה רק עד סכום של 123,400 אלף שקלים. כל סכום מעבר לסכום הזה, יחויב במס.

 כיצד ממשים את הזכות הזו?

 זוהי זכות הממומשת באופן אוטומטי. החישוב נעשה על ידי פקיד השומה אשר יטפל בטופס סיום ההעסקה של העובד, כפי שנשלח אליו על ידי המעסיק. במידה והעובד איננו זכאי להטבה והוא מחויב בתשלום מס, המס ינוקה מגובה הסכום על ידי המעסיק. כלומר, הסכום אשר יגיע לידי העובד הפורש יהיה הסכום לו הוא זכאי, ולא יהיה עליו לשלם בעצמו את הסכום לאף גורם.

במידה ומענק הפרישה מחויב בתשלום מס, קיימת אפשרות לפרוש את המס למשך מספר שנים – עד תקרה של שש שנים. במקרה כזה, הסכום לא יחושב כשסכום שנכנס בשנת מס מסוימת. תחת זאת, חלקים מהסכום ייחשבו כאילו הועברו אל העובד בשנים אחרות – קודמות או מאוחרות יותר – מה שעשוי להשפיע על גובה תשלום המס. פשוט יותר לפרוש את המס לאחור, כלומר לפני גיל הפרישה. עם זאת, באישור רשות המיסים ניתן לפרוש אותו גם לשנים הבאות, קדימה.

 מה עוד כדאי לדעת על מענק פרישה?

 מענק הפרישה הוא סכום חד-פעמי, שחלק מאזרחי ישראל יהיו זכאים לו וחלקם לא. בניגוד לדמי הפנסיה, לא מדובר בסכום חודשי וקבוע שניתן לסמוך עליו לאורך שנים. הסתמכות על מענק הפרישה כמקור פרנסה לימי הפנסיה עשויה להיות בעייתית, ולהותיר את הגמלאי או את הגמלאית בקושי כלכלי מסוים. עם זאת, בעזרת פעולות נכונות, השקעה וחיסכון ניתן לנתב את מענק הפרישה לאפיקים מניבים ורווחיים, שיוכלו לסייע לגמלאי כלכלית. אפשרות אחרת היא כמובן לנצל את מענק הפרישה לצרכים שונים, כמו טיסה לחו"ל או שיפוץ נרחב של הבית.

שאלות נפוצות בנוגע למענקי הפרישה שלכם

כל עובד שסיים את עבודתו אצל מעסיק מסוים, ושעל פי ההסכם בינו לבין המעסיק זכאי למענק מסוג זה.

לא. מענק הפרישה רלוונטי לכל מקרה של פרישה ממקום העבודה. פיטורין והתפטרות, למשל, נחשבים גם הם לפרישה ממקום העבודה. מענק הפרישה משולם גם במקרה של פרישה מוקדמת לגמלאות, לפני גיל 67 לגברים או לפני גיל 62 לנשים.

בהחלט. בתנאים מסוימים, מענק הפרישה יהיה פטור ממס. בשל גובה המס הנהוג בישראל, פטור זה עשוי להיות משמעותי עבור העובד המקבל את המענק, ולהגדיל אותו באופן משמעותי.

העובד יהיה זכאי לפטור ממס על מענק הפרישה שלו בהתקיים שני תנאים שונים: על המענק להיות נמוך יותר מגובה משכורתו האחרונה כפול מספר שנות עבודתו בחברה, וכן נמוך יותר מתקרה מסוימת כפול מספר שנות עבודתו בחברה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן