פיטרו אותי וצריך לתבוע את ביטוח לאומי – צריך עו"ד או לא?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

התנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים - עורך דין או לבד?

אחד הנושאים הבוערים בעיקר בתקופה האחרונה הוא הנושא של ביטוח לאומי, לאורך השנים כל אחת ואחד מאיתנו נתקל איכשהו מול ביטוח לאומי בנושא זה או אחר. 

ביטוח לאומי הוא גוף אשר אמור לספק הגנה לאזרח בכל מיני מצבים בהם הוא נזקק להם, למשל בנושא של אבטלה, נכות, פשיטת רגל, ועוד המון מצבים כולל פיטורים מהעבודה בהם העובד נשאר ללא הכנסה ומצוי בבעיה אמיתית.

אחד הנושאים בהם ביטוח לאומי מטפל ואחראי עליו הוא הנושא של פיטורי עובדים, או יותר נכון מה קורה עם העובד לאחר פיטורים. 

כולנו היינו רוצים שקט ביטחון ועבודה קבועה אך לעיתים ישנם מצבים בהם אנו מפוטרים, בתקופה האחרונה זה קורה הרבה יותר בעיקר בשל המצב הלא רגיל שאנו חווים.  זו גם הסיבה שישנן כיום הרבה יותר פניות אל עבר ביטוח לאומי, והרבה בלבול לנוכח המצב הלא ברור.

אז מה קורה במקרה שפיטרו אותנו?

לכל האזרחים יש חובות וזכויות המגיעים להם על פי חוק, בנושא של פיטורין עליכם לעמוד במספר תנאים כדי להיות זכאים לדמי אבטלה. 

תושבות – התנאי הראשון וההגיוני מאוד הוא העובדה שאתם צריכים להיות תושב ישראל.

גיל – כדי להיות זכאים לקבלת דמי אבטלה עליכם להיות לפחות בני עשרים, תמשיכו להיות זכאים עד גיל שישים ושבע שזהו גיל הפרישה. לעיתים ישנם מצבים שגם לאלה שעדיין לו מלאו להם עשרים עדיין יהיו זכאים לקבל דמי אבטלה, ניתן לקבל על כך מידע ישירות מביטוח לאומי.

סיום עבודה או הוצאת לחל"ת – כדי להיות זכאי לדמי אבטלה אתם צריכים לסיים את עבודתכם, אם זה בגלל פיטורים, או שהוציאו אתכם לחופשה ללא תשלום, וגם במצבים שעזבתם את מקום עבודתם מרצונכם החופשי, תהיו זכאים לדמי אבטלה. 

כיום עקב המצב אנו נתקלים במושג שפחות שמענו לפני חל"ת – חופשה ללא תשלום זהו מצב שלא פוטרתם ואתם מיועדים לחזור לעבוד באותה משרה אך כרגע עקב המצב הוציאו אתכם לחופשה ללא תשלום, ישנם חוקים חדשים המזכים אתכם במגוון זכויות ששווה לבדוק, ביטוח לאומי מספקים מידע רב בנושא זה ומעדכנים באתר האינטרנט שלהם לגבי הזכויות נוכח המצב.

צבירה של תקופת אכשרה – אחד התנאים הנוספים הוא צבירה של תקופה בת 12 חודשים בתקופה של שנה וחצי בהם עבדתם שכירים (עצמאים בישראל לא זכאים לדמי אבטלה). הרעיון הוא כזה שאתם לא חייבים לעבוד ברציפות לאורך שנה אלא לצבור שנה של עבודה בתקופה של שנה וחצי.

ישנם הרבה מקרים לא ברורים למשל עובד שהחליף כמה עבודות ולא קיבל כמו שצריך את תלושי המשכורת המגיעים לו על פי חוק, במקרה כזה ביטוח לאומי יקשה עליכם את קבלת הזכאות. כמובן שישנם עוד המון מקרים היוצרים בעיות שקשה יהיה לנו להתמודד מול ביטוח לאומי, במקרים כאלה הרבה פעמים ניתן לפנות לעורך דין המתמחה בטיפול מול ביטוח לאומי.

הגעה ללשכת התעסוקה – בשלב שסיימתם את עבודתכם או אפילו אם אתם עדיין בעבודה אך אתם יודעים על תאריך סיום, יש להגיע ללשכת התעסוקה הקרובה לביתכם ולהירשם שם. כיום עקב במצב לא ממש ניתן להגיע פיזית ונרשמים און ליין באתר הלשכה. חשוב להישאר מעודכנים לשינויים שמתרחשים בתקופהה האחרונה ללא הרף.

מה קורה שפיטרו אותנו שלא כחוק?

במקרה של פיטורים לא חוקיים אנו זכאים למגוון זכויות, מקרים של פיטורים לא חוקיים הם נפוצים מאוד והם קורים כל יום במדינת ישראל. זה לא משנה אם זה נעשה בטעות ומתוך תמימות או בכוונת תחילה, יש דרכים להתמודד מול המצב. 

די הגיוני שפיטרים לא חוקיים בדרך כלל יגרמו לנו להרגיש את אי הצדק ואת הרצון לעשות משהו בנידון, לעיתים קרובות אנו בכלל לא מודעים לזכויות שלנו ומתחילים לגלותם רק לאחר שאנו מתחילים בתהליך מול ביטוח לאומי. ישנם מצבים פשוטים יחסית של פיטורים לא חוקיים שהרבה פעמים נוכל לפתור בקלות יחסית את הבעיה מול ביטוח לאומי.

אך מצד שני ישנם המון מצבים מורכבים שיש מצב שלא נוכל לפתור את הבעיה לבד, במקרים כאלה שווה להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה באופן טבעי מכיר טוב את החוקים ואת ההתנהלות מול ביטוח לאומי. כמובן שחשוב לקחת בחשבון את העובדה שעורך דין יעלה לכם כסף בדיוק בזמן שאתם לא ממש מרוויחים. 

לכן מומלץ לפני ששוכרים עורך דין לנסות ולהתייעץ עם אחד או שניים, הרבה פעמים תוכלו למצוא עורכי דין המעניקים ייעוץ ראשוני חינם בו תוכלו פחות לבדוק מהם הזכויות שלכם, כדי להיות קשובים בייעוץ וללמוד האם ישנם זכויות שלא הכרתם או לעיתים תגלו שלא מגיע לכם בדיוק מה שחשבתם. 

התמודדות מול ביטוח לאומי לעיתים קרובות יחסית היא לא פשוטה ישנה בירוקרטיה רבה וכל פעולה אורכת המון זמן עד שמסתיימת. כאשר אנו מגיעים למצבים כאלה ללא ניסיון הרבה פעמים אנו עלולים להבין דברים לא בצורה הכי ברורה ולאחר מכן לעשות טעויות שיכולות להזיק לנו, להאריך את התהליך, או אפילו להגיע למצב בו אנו לא זכאים לכלום.

עורך דין אשר מתמחה בתחום של ביטוח לאומי הרבה פעמים ידע איך לקצר את התהליך וכמובן להוריד לכם את כאב הראש של התעסקות בתחום שיכול להיות מסובך ואתם לא מנוסים בו. חשוב לזכור שהרבה פעמים אנו מלווים ברגשות לא נעימים עקב המצב הלא נעים אליו נקלענו.

יתרונות וחסרונות בהתנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים בעזרת עורך דין

אם נחשוב על כך באופן כללי המסקנה הראשונה שעולה ברוחנו היא שדי ברור שעדיף להתנהל עם עורך דין מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים שאנו נתקלים בבעיות מסוימות המצריכות עזרה. אך לעיתים זה לא כך ישנם בעיות שהן לא מסובכות במיוחד ויש סיכוי גדול שתוכלו לפתור לבד החיסרון הבולט הוא שרוב הסיכויים שהתהליך יהיה ארוך יותר מאשר בעזרת עורך דין. 

לכן אחד היתרונות המשמעותיים בהתנהלות מול ביטוח לאומי בעזרת עורך דין הוא הזמן שאתם חוסכים, במקרה שיש לכם את הזמן ובעיה לא כל כך מסובכת תוכלו להתמודד לבד אך אתם גם לוקחים על עצמכם את הסיכון לטעות או לעשות משהו לא בצורה המתבקשת. 

יתרון נוסף שתקבלו מעורך דין הוא שקט נפשי ההתנהלות מול ביטוח לאומי הרבה פעמים מתסכלת מאוד לעיתים נתקלים בחוסר מענה ומידע לא ברור בכלל לאלה שלא עוסקים בתחום.

אין ספק שבשנים האחרונות ביטוח לאומי עושה מאמץ ניכר כדי להשתפר וכן אנו עדים לרמת שירות גבוהה יותר, כמו כן כיום שאנו חיים בעידן הדיגיטלי תוכלו גם למצוא אתר אינטרנט המאפשר לכם לקבל מידע רב ולבצע פעולות שמאפשרות לכם לעשות בפיג'מה בבית ללא צורך להגיע לסניף. 

עם זאת המצב ממש רחוק מלהיות מושלם, עדיין תמצאו כאלה העוברים פיטורים אשר לא יבינו את הפסקה הקודמת ויאמרו לכם שהמצב לא נעים בכלל. כך שכן אנו רואים שיפור אבל הוא כללי ועדיין מציב בפנינו אתגרים רבים.

במקרה של פיטורים חוויות לא נעימות מול ביטוח לאומי בהחלט הדבר האחרון שאנו צריכים, אתם צריכים לבחון את עצמכם בשאלה האם אתם בנויים לתהליך, שעלול להיות ארוך ומייגע, האם אתם באמת מסוגלים לעבור אותו מבחינת ידע והבנה של הפעולות הנדרשות מכם, וכמובן אם אתם מוכנים לתהליך מהבחינה הרגשית, כמו שהזכרנו קודם הרבה פעמים התהליך מול ביטוח לאומי במקרים רבים עלול להיות תסתכל מאוד.

במקרה ועניתם על אחת השאלות האחרונות בשלילה שווה לפחות להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה כדי להבין וללמוד עוד קצת על ההתנהלות מול הביטוח הלאומי.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן