מניעת הטרדה מינית בעבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

מהם החוקים ו"כללי הזהב" הדרושים בכל הנוגע להטרדה מינית?

הטרדה מינית של מעסיק בעבודה? מה אומר חוק הטרדות מיניות בישראל. מהו נוהל מניעת הטרדה מינית בעבודה כדי למנוע תביעה. כיצד את צריכה להתגונן מפני הטרדה מינית במהלך עבודה.

מה נחשב להטרדה מינית?

איך הטרדה מינית יכולה להיראות בתוך מקום העבודה שלכם?

מה החוקים לגבי התנהלות המעסיק במקרה של הטרדה מינית?

ומה נחשב ליחסי מרות?

החוקים חייבים להיות ברורים לכל. מדובר פה בנושא שאסור שיהיו בו גוונים של אפור. כי זה או שחור או לבן. או שמותר לעשות את המעשה ו"לזרוק" את המשפט, או שאסור.

אנחנו פה כדיי לענות על כל השאלות הללו ולהבהיר את הנושא, על כל חוקיו.

ראשית כל - מה אומר החוק?

"הטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון, השוללת את האוטונומיה של הנפגע ואת שליטתו בגופו ומיניותו, פוגעת בזכותו להגדרה עצמית, פולשת לפרטיותו ומפלה אותו לרעה לעומת אנשים אחרים". (*מתוך פסיקת בג"צ).

ובמילים פשוטות יותר,

הטרדה מינית היא פעולה פיזית או מילולית, בעלת אופי מיני, המופנית מאדם אחד לאדם אחר, בניגוד לרצונו. חשוב להדגיש כי הטרדה מינית רלוונטית לשני המינים, בכל כיוון שהו.

זה אולי נשמע מסובך. אבל אנחנו מבטיחים לכם שבמידה ותיתקלו בהטרדה מינית – תדעו לזהות אותה בבירור, כי אם זה נראה כמו תרנגול, הולך כמו תרנגול ומקרקר כמו תרנגול… זה תרנגול. ואל תתנו לאף אחד לומר לכם אחרת.

לצערנו, במציאות של היום, אפשר לראות ולשמוע הטרדות מיניות מכל הכיוונים ובכל המקומות.

לשמחתנו, המודעות עבור הטרדות אלו, עם השנים, הולכת וגדלה וזאת בעיקר בזכות הא/נשים אשר חוו הטרדה מסוג כזה או אחר ואינם/ן מוכנים/ות לשתוק יותר, אלא במקום זאת, הם בוחרים ובוחרות להעלות את הנושא לשיח הציבורי, לאוזני ועיניי כל.

ברשותכם, המשך הטקסט ייכתב בלשון זכר, אך ורק מטעמי נוחות.

חשוב לזכור ולהזכיר כי הטרדה מינית יכולה להתבצע מגבר – כלפי אישה, מאישה – כלפי גבר, מגבר – כלפי גבר ומאישה – כלפי אישה.

הטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה

מה היא בעצם "מסגרת יחסי העבודה"?

"מקום העבודה, מקום אחר שבו מתנהלת פעילות מטעם המעביד, תוך כדי העבודה, או תוך ניצול מרות ביחסי העבודה בכל מקום שהוא". (*מתוך החוק למניעת הטרדה מינית, 1998, אשר עבר תיקון בשנת 2014).

חשוב לתת את הדעת על כך שניתן להבין שאותה "מסגרת יחסי עבודה" היא אינה הגדרה צרה, אלא רחבה, אשר כוללת בתוכה – בנוסף למקום העבודה ה"רגיל", גם מקומות אחרים – הקשורים באופן ישיר או עקיף לעבודה עצמה.

מה יכול לקרות לנו באותה מסגרת?

קיים צורך עז שעובד ירגיש בטוח ושליו במקום עבודתו.

מדובר במקום אותו אנחנו פוקדים על בסיס יומי, חמישה ואפילו שישה ימים בשבוע וכמובן – מבלים בו את רוב שעות היום שלנו.

הטרדה מינית במקום העבודה יכולה בעצם להגיע מעובד אחד, כלפי עובד אחר וגם מהמעסיק בעצמו, כלפי אחד העובדים שלו (וגם, כמובן, בכיוון הפוך).

על פי החוק מתקיימת חשיבות שונה בין הטרדה המופנית מעובד לעובד, לבין הטרדה אשר מופנית מהמעסיק ("הבוס") כלפי עובד, שעל כן – מדובר כבר בהטרדה וביחסי מרות.

יחסי מרות – סיטואציה בה לאחד הצדדים יש השפעה או שליטה גדולה יותר מאשר לצד השני (בין אם היא עקיפה ובין אם היא ישירה). כלומר, יחסי מרות עלולים לקרות בין מעביד – לעובד. כך שכשאותו מעביד מטריד את אחד מעובדיו, הוא בעצם, מכורח הנסיבות, משתמש, בין השאר, במעמדו הגבוהה.

תפקידו ואחריותו של מנהל מקום העבודה

בתור מנהל, בדיוק כמו שאתה מבהיר לעובדיך על הדברים שאתה כן מעוניין שייקרו במסגרת העבודה שלהם (תפעול נכון של הפעילויות, הגעה בזמן, דיווח שוטף, גאוות יחידה, דיסקרטיות, ראש גדול וכדומה), כך גם בדיוק, אותו מנהל חייב להבהיר לעובדיו מה הם הדברים אשר לא צריכים לקרות במסגרת העבודה (גניבה, סילוף עובדות, אי עמידה בדרישות וכן, גם הטרדה מינית).

על מנת להבהיר דברים, חייבים לשים אותם על השולחן. כי התעלמות או הסתרה, הן אף פעם לא הפתרון הנכון, לא בטווח הקצר ובטוח שלא בטווח הארוך.

כך אפשר להבין, שבנוסף למה שהחוק מחייב את המעסיק. על כתפיו של אותו המעסיק קיימת גם האחריות האישית לפקוח עיניים, לא להתעלם, להבין ולדעת מה קורה תחת קורת הגג שלו.

המלצות והסברים אל מול חוקים ומחויבויות

המלצות והסברים:

מבחינת יחסי מרות, חובת המעביד היא להימנע ממצבים בהם דבריו, או פועלו, עלולים להיחשב כהצעה בעלת תוכן מיני.

בנוסף לכך, מחובתו להסביר ולהדריך את עובדיו, גם כן, להימנע מהנ"ל בעצמם.

על המנהל לדרוש מעובדיו ליצור סביבת עבודה נעימה ומקבלת ולהימנע מיצירה של מצבים מיניים, עוינים (היכולים לכלול, בין השאר – מבטים, קריצות, אי-מיילים בעלי אופי מיני ואמירות שנויות במחלוקת, לדוגמת בדיחות מיניות והערות שלא במקום).

בנוסף, על המנהל, לשים לב האם מתקיימת במקום אותו הוא מנהל, התייחסות שלא במקום בנוגע לנטיות המיניות של עובדיו.

וכמובן – חשוב לתת דגש על כך שלא מתקיים במסגרת העבודה שימוש בכוח פיזי, בעל אופי מיני.

חוקים ומחויבויות:

החוק מחייב את המעסיק לעשות כל שבידיו על מנת למנוע מקרים של הטרדות מיניות, במסגרת העבודה, הוא מחויב לטפל במקרים מהסוג הזה ולמנוע את חזרתם במידה והם אכן מתרחשים.

בנוסף, מחובתו של המעביד למנות אחראי, מטעם העסק, כלומר – עובד מן המניין, אשר תפקידו יהיה לקבל ולטפל בתלונות הנוגעות להטרדה מינית.

חשוב שכל עובדי החברה, על שלל מחלקותיה, ידעו מי הוא אותו אחראי וירגישו בנוח לפנות אליו.

בנוסף, במידה ולמעסיק יש 26 עובדים ומעלה, עליו להציג ולתלות במקום מרכזי, הנראה לכל עין, תקנון, אשר מפרט את 'החוק להטרדה מינית במסגרת העבודה' יחד עם דרכי הטיפול בתופעה.

חשוב לציין כי קיים תקנון שכזה, אשר ניתן למצוא באתרי האינטרנט הרלוונטיים ולהדפיסו בקלות. מאד פשוט ונוח.

כמו כן, מחובתו של המעסיק להקדיש מזמנו ופועלו עבור "פעולות מנע" למצבי הטרדה מינית. פעולות מסוג זה יכולות להיות: הדרכות הסברה, ימי עיון, הרצאות, מצגות וכדומה…

חוק זה חוק ומחויבות - מחייבת

כאמור, הטקסט הזה מתרגם עבור כולנו חוקים כתובים.

וכמו בנושאים רבים אחרים, גם פה – מי שלא פועל על פי חוק – חשוף לתביעות מסוגים שונים.

על כן, החוק גם קובע שמעסיק אשר לא ימלא על פי ההוראות אשר פרשנו בפניכם, עלול יהיה לקבל קנס פלילי ואף תביעה אזרחית.

עובדים – אתם אמורים להגיע למקום העבודה שלכם בשמחה, חיוך ורוגע ללא פחד או חשש מהטרדה מינית.

מעבידים – תעזרו לעובדים שלכם להרגיש נעים בסביבת העבודה שלהם. אתם המנהלים, אתם המעסיקים, אתם האחראים. תחושת הביטחון של כל עובדת ועובד שלכם, היא באחריותכם הבלעדית והמלאה. כן, על הכתפיים שלכם בהחלט מונך משקל כבד וחשוב.

ואם יש ספק, אין ספק, מה שבטוח – אל תשמרו בבטן. תשתפו חבר, או קרוב משפחה שאתם מרגישים מולו בנוח, תתייעצו וכך תדעו האם הפעולה שנעשתה כלפיכם או האמירה ש"נזרקה" לעברכם, נחשבת להטרדה מינית או לא.

כך או כך, במידה ובמקום העבודה שלכם, נמצא אדם אשר גורם לכם לחוש שלא בנוח בסיטואציה, תנסו שלא לקפוא במקום, אל תשתקו ותעמידו אותו על טעותו, ובמידה וזה לא נפתר תפנו לעורך דין אשר יעמוד לצידכם.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן