חוקי עובדים זרים – לפני שתעסיקו עובד זר עדיף שתדעו את החוקים

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

במדינת ישראל מועסקים עובדים זרים לצורך 3 ענפים עיקרייים: ענף החקלאות, ענף הבנייה וענף הסיעוד. בשנת 1991 נחקק בישראל חוק עובדים זרים המסדיר את התנאים ואת הזכאות להעסקתם של עובדים זרים בישראל, וכן את זכויותיהם המלאות של העובדים הזרים וכל מה שנדרש המעסיק לספק לעובד הזר. אם גם אתם זקוקים לעובד זר קראו מאמר זה היטב על מנת שתעשו הכל כפי שנדרש ועל פי חוק, וזאת על מנת למנוע בעיות עתידיות.

חוק עובדים זרים – עיקרי החוק

חוק עובדים זרים קובע את תנאי הזכאות להעסקתם של עובדים זרים בישראל וכן את ההיתרים הנדרשים על מנת לאפשר העסקה של עובד זר בישראל. כפי שציינו בראש המאמר, העסקה של עובדים זרים מתאפשרת בשלושה תחומים – בנייה, חקלאות וסיעוד. רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הפנים הם אלו שקובעים את המכסה המותרת להעסקה של עובדים זרים והם קפדניים מאוד בפיקוח על כך. בשנת 2010 נוסף עדכון לחוק עובדים זרים הקובע כי הטיפול בתחום עובדים זרים יתחלק בין משרד הפנים למשרד הכלכלה, כאשר משרד הפנים אחראי על מתן היתרים ופיקוח עליהם ומשרד הכלכלה אחראי על הפיקוח בכל הנוגע לזכויות העובדים הזרים בהיבט הפלילי.
חוק עובדים זרים קובע כי על מנת שעובד זר יהיה מועסק במדינת ישראל עליו להיות רשום בתאגיד עובדים זרים שתפקידו הוא לדאוג לבצע את תהליך ההשמה של העובד הזר אצל המעביד שלו. התאגיד הוא זה שנחשב למתווך בין העובדים הזרים למעסיקיהם, וכן דואג לרישום העובד הזר ולחוקיות העסקתו בארץ. תאגיד העובדים הזרים גובה תשלום על שירות זה.

חוק עובדים זרים – תנאים מוקדמים להעסקה של עובד זר

  • המעסיק צריך לדאוג להיתר תקף מטעם רשות האוכלוסין וההגירה המאשר למעסיק להעסיק עובד זר במקום העבודה הספציפי שצוין בהיתר זה.
  • לעובד הזר צריך להיות רישיון התקף לעבודה בישראל מטעמה של רשות האוכלוסין וההגירה המאפשר לו לעבוד בתחום הרלוונטי שלשמו הגיע לישראל.
  • על המעסיק לרשום את העובד הזר על שמו ברשות האוכלוסין וההגירה לאחר ששילם את כל אגרות התשלום עבורו.

חוק עובדים זרים – מי זכאי להעסקה של עובדים זרים?

בתחום הסיעוד:

  • מטופלים שאינם שוהים במסגרת מוסדית וזקוקים למטפל סיעודי במשרה מלאה – קשישים, חולי סרטן, בוגרים מעל גיל 18 המקבלים קצבת שירותים מיוחדים, נכים ועוד.
  • על המטופל להיות נזקק להשגחה של 24 שעות ביממה או רוב שעות היום.
  • על המטופל לעבור בדיקה להערכת תלות על מנת לקבוע את זכאותו

בתחום החקלאות:

  • כל חקלאי שהגיש בקשה להעסקת עובדים זרים ומופיע ברשימה המתפרסמת מדי שנה על הקצאות לעובדים זרים בענף החקלאות זכאי להעסיק עובדים זרים בהתאם להקצאה שניתנה לו ובכפוף לנהלים.

בתחום הבנייה:

  • עובדים זרים יכולים להיות מועסקים רק באמצעות קבלני כוח אדם שקיבלו היתר מיוחד לצורך זה. עובד זר יכול להיות מובא לישראל רק במסגרת הסכם או הסדר בילטראלי בין הרשויות המוסכמות בישראל לבין הרשויות המוסמכות במדינת מוצאו של העובד. 

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן