זכויותיו של העובד המפוטר

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

זכויות עובדים מפוטרים, המדריך למפוטר

פיטורים ממקום עבודה, מעמידה את העובד, בסיטואציה לא נעימה.

מדובר בפגיעה שעשויה להיות משמעותית עבור אותו האדם (ומשפחתו), הן מבחינת הכנסות הבית והן מבחינת ניסיונותיו של אותו אדם במציאת עבודה הולמת, חלופית.

על כן, קיימים בחוק סעיפים אשר על העובד המפוטר להכיר, לדוגמת: הליך שימוע, פיצויי פיטורים והתראה מוקדמת.

חוקים שונים מתייחסים להליך פיטורי עובד בצורה מעמיקה מאד ובמידה וההליך מתנהל שלא על פי הם – עצם הפיטורים עלולים להיות לא חוקיים.

בטקסט הזה נפרוט עבורכם את כלל סעיפי החוק בנוגע לפיטורי עובד: מהו הליך פיטורין חוקי ומהם כלל זכויות המפוטר.

שיחת שימוע

זהו השלב הראשון – טרם מעסיק מפטר עובד וחשוב לציין כי על שלב זה להתקיים, על פי חוק, במגזר הפרטי כמו גם במגזר הציבורי.

אין על המעסיק להחליט בנוגע לפיטורי עובד, טרם זימן אותו לשיחה מקדימה, בה העובד מקבל במה לשמוע את טענות המעסיק כלפיו ולחילופין – להביע את עמדתו, הכנה, בנוגע לאותן הטענות.

מטרת השיחה היא שיח את טיב עבודתו של אותו העובד, באופן אשר יאפשר המשך עבודה תקין ולאו דווקא יוביל לפיטורין.

גם לגבי אופן ניהול שיחה זו, קיימים כללים:

  • על המעסיק לזמן את העובד לשיחת שימוע, בכתב ובמתן התראה מוקדמת, של יומיים מראש לפחות. על מסמך הזימון לשימוע לכלול, בין היתר, את אותן סיבות אשר הביאו את המעסיק לקביעת שיחת שימוע וזאת על מנת לתת לעובד אפשרות להתכונן לשיחה זו
  • בשיחה, על המעסיק לגבות את דבריו בנוגע לטיב עבודתו של עובדו – במסמכים ודוגמאות אמינות – ככל הניתן
  • העובד יכול לבחור הגיע לשיחת השימוע לצד נציג של ועד העובדים או עורך דין
  • אין על המעסיק לקחת החלטה בדבר הפיטורים מייד בתום שיחת השימוע. מחובתו לקחת זמן מחשבה, באם הוא מעוניין לפטר את אותו העובד או לאו
  • במידה והמעסיק מעוניין להמשיך בתהליך פיטורי העובד לאחר שיחת שימוע, אין הוא יכול להפסיק את עבודתו מיידית אלא עליו לתת לו זמן התראה מראש, שנקרא בחוק "הודעה מוקדמת לקראת פיטורים" או "מכתב פיטורים". זמן זה משתנה בהתאם לוותק העבודה של אותו עובד במקום עבודתו

מכתב פיטורים = הודעה מוקדמת

הודעה זו מגיעה על מנת להגן על העובד, מאחר ובתקופה זו העובד ימשיך להגיע למקום עבודתו וימשיך לקבל את שכרו, כמו גם את כלל זכויותיו, כרגיל. כלומר, תקופה זו נותנת לעובד המפוטר זמן להתרגל לסטטוס החדש שלו ואף לחשוב על אפשרויות תעסוקה אחרות, תוך שהכנסתו הכספית – לא נפגעת.

ראוי לציין כי עמידה בתקופה זו היא זכותו של העובד, אך גם חובתו. אין הוא יכול, על פי חוק, להפסיק להגיע למקום עבודתו, או לחילופין, להפסיק לבצע את משימותיו, בזמן זה. במידה והעובד לא עומד במחויבותו זו, אזי המעסיק יהיה רשאי להגיש כנגדו תביעת פיצויים לבית הדין לעבודה.

אפשרות אחרת אשר קיימת בחוק, נקראת "תמורת הודעה מוקדמת" או "חלף הודעה מוקדמת".

אפשרות זו מאפשרת למעסיק לסיים את קשרי העבודה עם אותו עובד מפוטר, ללא מתן כל התראה מוקדמת, בתנאי שזה ישלם לעובד את סכום הכסף אשר הוא היה אמור לקבל במשך תקופת ההתראה המוקדמת.

במידה והמעסיק בוחר באפשרות שכזו, העובד מפוטר ללא התראה מוקדמת, יחסי העבודה בין העובד למעסיקו מסתיימים באופן מיידי וזכויותיו הסוציאליות של העובד נפסקות.

משך זמן ה"הודעה המוקדמת"

כאמור, על מעסיק חל איסור לפטר עובד "מהרגע להרגע" – בהתאם לתקופת ותק העובד של אותו עובד (וגם בהתאם למשרת העובד, באם משכורתו חודשית, יומית או שעתית).

במידה והמעסיק והעובד לא סיכמו אחרת, תקופת משך ההודעה המוקדמת יכולה להגיע עד חודש ימים.

חישוב ימי ההודעה המוקדמת נעשה באמצעות משך זמן ההעסקה ולא על פי משך ימי העבודה. כאשר ימי חופשה ומילואים – לא ייכנסו לספירה.

  • עובד בשכר חודשי, אשר וותק העבודה שלו קטן משנה, מקבל יום הודעה מוקדמת עבור כל חודש מתוך ששת חודשי העבודה הראשונים שלו ויומיים וחצי של הודעה מוקדמת עבור כל חודש נוסף
  • עובד בשכר חודשי, אשר ותק העבודה שלו עולה על שנה, יקבל תקופת הודעה מוקדמת של חודש ימים
  • עובד בשכר יומי או שעתי, אשר וותק העבודה של קטן משנה, מקבל יום הודעה מוקדמת עבור כל חודש עבודה
  • עובד בשכר יומי או שעתי, אשר וותק העבודה שלו נע בין שנה לשלוש שנים, יהיה זכאי לתוספת ימי הודעה מוקדמת
  • במידה ולאותו העובד יש ותק עבודה של שלוש שנים ומעלה, תקופת ההודעה המוקדמת שיקבל תהה של חודש ימים

מקרים בהם המעסיק אינו רשאי, על פי חוק, לפטר עובד:

  • כל זמן שהעובד נעדר ממקום עבודתו עקב מצב רפואי
  • כל זמן שהעובד נמצא בימי שירות מילואים, כמו גם ב- 30 הימים הראשונים, מתום תקופת המילואים
  • כל זמן שהעובד פועל להקמת ועד או ארגון עובדים. בנוסף, אסור לפטר עובד משום שהשתתף בשביתה, כל עוד היא מאושרת על פי חוק
  • על המעסיק חל איסור לפטר עובד בעל מוגבלויות, בשל מוגבלויותיו, כל עוד הוא כשיר לבצע את עבודתו כראוי
  • הריון, לידה אימוץ וכל מה שמסביב. אסור למעסיק לפטר אישה בתקופת הריון (אלא במתן אישור חריג ממשרד העבודה), כך גם, במידה ועובד לקח ימי חופשה, בצורת ימי מחלה, עקב הריון או לידה של בת זוגו. עוד החוק מוסיף ואומר כי אסור לפטר עובדת אשר נמצאת בתקופת חופשת לידה, כמו גם בתקופת הארכה של חופשת לידה (חל"ת), כמוגדר בחוק.

 

בהתאם לכך, חל איסור על פיטוריה של פונדקאית ("אם נושאת") כל תקופת הריונה וחופשת הלידה שלה וגם איסור על פיטוריהם של ההורים המיועדים, מהרגע בו הודיעו למעסיק כי הם מיועדים לקבלת ילד (תחת תנאים מסוימים של ותק עבודה). החוק מגן מפיטורים, באופן קצת אחר ותחת תנאים מסוימים, גם על עובדת אשר עוברת תהליכים של טיפולי פוריות או הפרייה חוץ גופית, כמו גם על עובדים אשר נמצאים בתהליכי קבלת ילד לאימוץ

סגירת חשבון, חובות, תשלומים וטפסים

  • לקראת סיום העסקה במקום עבודה, יש מספר דברים בירוקרטים שחשוב לשים אליהם לב.

    • על תלוש השכר האחרון של העובד לכלול שכר עבור תקופת הזמן של ההתראה המוקדמת, יחד עם סכומים כספיים עבור זכויותיו השונות – בין אם מדובר על זכויות בסיסיות כגון צבירת ימי מחלה וחופש ובין אם מדובר על זכויות נוספות כמו החזר כספי הוצאות טלפון וביגוד
    • עובד שפוטר זכאי לפדות את ימי החופש הנותרים לו על פי חוק
    • במידה ולעובד יש ותק של מעל 12 חודשים במקום העבודה והוא טרם קיבל את כלל דמי ההבראה המגיעים לו, זה הזמן לדרוש אותם
    • סכומי כסף נוספים אשר ניתנים, במידה ובהסכם העבודה האישי נחתם על כך: כספים עבור ימי מחלה שלא נוצלו, מענק פרישה כזה או אחר ועוד…
    • חשוב לוודאי כי המעסיק העביר את כל דמי הביטוח הלאומי עבור העובד, עבור כל תקופת העסקתו
    • המעסיק נדרש למסור לעובד המפוטר מכתב, בדבר אישור סיום העסקתו. את מסמך זה המעסיק נדרש להעביר לעובד המפוטר עד שבועיים מיום עבודתו האחרון – או – תוך שבוע מהמועד בו העובד דורש אותו
    • טופס 161. טופס המופק על ידי המעסיק אשר מפרט את כלל התשלומים והניכויים השונים שבוצעו בשכרו של העובד, במהלך השנה הקלנדרית האחרונה

פיצויי פיטורים

על פי החוק, עובד אשר פוטר ממקום עבודתו ויש לו ותק עבודה של 12 חודשים ומעלה, יהיה זכאי לפיצויי פיטורים אשר יחושבו על פי הנוסחה הבאה:

סכום המשכורת האחרונה, כפול מספר שנות הוותק. את פיצויים אלו המעסיק חייב להעביר לעובד תוך 15 ימים, מהיום בו הפיטורים יצאו לפועל.

אך חשוב לדעת, כי קיימים מקרים רבים, בהם המעסיקים כפופים ל: "צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק", אשר מחייב אותם להפריש לביטוח הפנסיוני של עובדיהם, מידיי חודש, סכומים עבור פיצויי פיטורים.

במקרה שכזה העובד יצטרך לבקש מהביטוח הפנסיוני שלו מכתב שחרור, בעבור כספים אלו.

פיטרו אתכם?

תחילה, תנו את הדעת באם תהליך הפיטורים בוצע על פי חוק.

שנית, דאגו לקבל את כל זכויותיכם, את כלל הכספים המגיעים לכם – בהתאם לוותק העבודה שלכם, כמו גם – דרשו את כל הטפסים הרלוונטיים.

אחריי שעשיתם כן, אתם יכולים להתפנות לחיפוש עבודה חלופית וכמובן, במידת הצורך, לבדוק את זכאותכם לקבלת דמי אבטלה.

זכויותיו של העובד המפוטר

עובד אשר פוטר ממקום עבודתו שלא על פי חוק, יכול להגיש תביעה, לאחד מבתי הדין האזוריים לעבודה, כנגד מעסיקו, כמו גם תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה.

על פניו, המעסיק לא רשאי לפטר עובד ולאחר מכן להתחרט. במידה ודבר כזה קרה, על העובד להחליט באם הוא מעוניין להמשיך לעבוד באותו מקום או לא. בנוסף החוק מתייחס למושג הארמי: "עידנא דריתחא", אשר משמעותו: "שעת כעס".

כלומר, במידה והמעסיק מפטר עובד בזמן ריב ("בלהט הרגע") ומביע, תוך זמן סביר, חרטה כנה על דבריו, ניתן לראות את הפיטורים כמבוטלים, כך שבמידה והעובד יחליט שלא להמשיך לעבוד באותו המקום – הרי שהחלטה זו תיחשב כבר להתפטרות.

מעסיק אשר מפטר עובד שלו מחויב במתן הודעה מוקדמת לקראת פיטורים, במידה וזה עבד אצלו תקופה של חודש ומעלה (כאמור, יום התראה על כל חודש עבודה, במשך ותק של שישה חודשים).

אכן כן. במקרה בו המעסיק בחר לפטר את העובד ללא מתן התראה מוקדמת, תוך מתן התשלום של "תמורת הודעה מוקדמת", הוא בהחלט רשאי למנוע מעובד מפוטר להיכנס למקום העבודה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן