עברתי תקופת הכשרה במסעדה – האם מגיע לי תשלום על התקופה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

תקופת הכשרה (התלמדויות) במסעדה / בר: תשלום עבור התלמדות בכל תקופה זו? לשלם שכר על תקופת ימי התלמדות / הכשרה (אכשרה). תלוש שכר משכורת מלצרים!

עברתי תקופת הכשרה (התלמדויות) במסעדה / בר – האם מגיע לי תשלום עבור תקופה זו?

כל מי שעובד או עבד בבית עסק המגיש משקאות ומזון, בין אם מדובר במסעדת שף, בית קפה או בר אלכוהול, מכיר את המושג "התלמדות" = התאמנות ורכישת מיומנות.

התלמדות זו היא בעצם תקופת ההעסקה הראשונית של העובד בבית העסק.

בתקופה זו, הוא ילמד את כל מה שעליו לדעת אודות המקום עצמו והתפקיד אליו הוא מיועד, על מנת שבהמשך יהפוך להיות עובד מן המניין.

ברוב המקומות, בתקופת ההתלמדות הזו, יצמידו לעובד החדש (להלן, המתלמד) – עובד ותיק יותר, אשר יעבוד איתו יחד, בצמוד, ילמד ויסביר לו את כל הנקודות הרלוונטיות לגבי התפקיד.

משך זמן ההתלמדויות משתנה ממקום למקום. לדוגמא, קיימים בתי קפה אשר יסתפקו בשלוש התלמדויות קצרות עבור עובדיהם החדשים, אל מול מסעדות שף אשר יכולות להעביר את העובד החדש חודש שלם של התלמדויות שונות.


הרבה מהנושאים הקשורים להעסקת נותני השירות (מלצרים וברמנים) בענף המסעדות הרחב, עלולים ליפול בין הכיסאות וזאת מאחר ולרוב, העבודה במקומות כאלו, נתפסת כעבודה זמנית, של חבר'ה צעירים, אשר מעוניינים לעשות כסף מהיר ובמזומן ומעדיפים לעבוד במקום שמתאים להם (בין אם זה מבחינת היכולות שלהם, לוח הזמנים שלהם או האווירה בה הם מעוניינים לעבוד) וכל זאת בזמן שהם פחות מתעמקים, בודקים ומתעכבים על זכויותיהם הכתובים בחוק.

תחת כנפי החוק

תחום ענף המסעדות הוא תחום שבערוב השנים הפך פרוץ פחות ופחות. כל זמן שהחוקים ממשיכים להיכתב בנושאים השונים והרלוונטיים לתחום (דוגמא מצוינת ומוכרת היא חוק הטיפים אשר החל לפעול בשנת 2019).

גם את תקופת ההכשרה (ההתלמדות) של עובדי התחום, החוק מזכיר.

החוק קובע כי כל תקופת למידה שהיא – נחשבת כהעסקה לכל דבר ועניין ועל כן, המעסיק חייב לשלם לעובד עבור כל שעת עבודה (התלמדות) שכזו.

יתר על כך.

"כל תקופת למידה שהיא" כוללת בתוכה: הכשרה מעשית יחד עם הכשרה מקצועית, זמני המתנה במקום העבודה וישיבות כאלו האחרות – במסגרת בית העסק.

כל זאת, ללא כל קשר ושם התניה, לגבי האם העובד החדש התקבל למקום העבודה או שבסופו של יום הוחלט (על ידי מי מהצדדים) כי אינו מתאים.

כמו כל חוק, יש מי ששומע לו ויש מי שמפר אותו

במידה והמעסיק שלך מפר את זכויות אלו לגבי מתן תשלום (לפחות שכר מינימום, אם לא יותר) עבור כל שעת הכשרה שכזו, בהחלט ניתן להגיש כנגדו תביעה משפטית בבית הדין האזורי לעבודה, בנוסף לתלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה.

ראוי לציין כי כלל העובדים, כולל עובדי קבלן, זכאים לזכות זו, של תשלום עבור תקופת ההכשרה \ תקופת ניסיון, ללא כל הבדל וכל זאת, בין אם לאחר סיום התקופה הנ"ל, העובד המשיך לעבוד במקום העבודה ובין אם בסיום התקופה (או בכל שלב במהלכה, הוחלט על ידי כל אחד מהצדדים כי אין התאמה ותהליך ההכשרה הופסק).

זכרו כי לתביעה מסוג זה יש תקופת התיישנות, והיא עומדת על 7 שנים.

בתי דין אזוריים לעבודה במדינת ישראל. קיימים חמישה כאלו:

  • נצרת
  • חיפה
  • תל אביב
  • ירושלים
  • באר שבע

בתי דין אלו הם חלק בלתי נפרד מהרשות השופטת של מדינת ישראל והם בעצם הראשונים אשר קובעים בנושאי עובד ומעביד ובנושאים של יחסי עבודה כאלו או אחרים (בנוסף, הם גם אלו שקובעים בתחום הביטחון הסוציאלי של האדם, לדוגמא: חוקי ביטוח לאומי, ביטוחי בריאות וכדומה).

יחידת האכיפה של חוקי העבודה:

אל יחידה זו פונים בכל מקרה של הפרת חוקי העבודה.

ניתן להשיג אותם בטלפון, באמצעות דואר אלקטרוני, פקס או בעזרת רשות הדואר.

התלמדויות, הכשרה מעשית ומקצועית, השתלמויות שונות, הכנות למשמרת ואפילו ישיבות צוות, כלומר – כל זמן שהו, בו המעסיק דרש מעובדיו לשהות במקום העסק – על כל אלו החוק מחייב את המעסיק לשלם לעובדיו, כל סכום שיבחר, החל משכר מינימום ומעלה.

למעסיק אסור להוריד משכרו של עובד את עלויות ההשתתפות בהשתלמויות והדרכות כאלו ואחרות ומתוך כך – אין ביכולתו גם לבקש ממנו לשלם עבורן.

יתר על כך, העובד אף לא רשאי לוותר על שכר מסוג זה. במידה וקורה מצב בו המעסיק לא משלם לעובד מהסיבה כי השני הסכים להגיע למקום העבודה ללא תמורה כל של שכר – אינו חוקי, הן מצד המעסיק והן מצד העובד.

הצד המגן על המעסיק עצמו

כן חשוב לציין כי קיימים מקרים בהם המעסיק, אשר שילם לעובדו בעבור תקופת הכשרה כזו או אחרת – רשאי יהיה לדרוש מהעובד להתחייב למקום העבודה לתקופת העסקה מינימאלית וזו מתוך מחשבה כי כך הוא בעצם העובד "יחזיר" את עלות ההכשרה שלו למעסיקו.

כך, במידה והעובד החדש מפר את התחייבות זו ואת בקשת המעסיק ממנו, המעסיק יהיה רשאי לדרוש מאותו עובד החזר של סכום זהה לעלות ההכשרה!

במקרה שכזה, בו היוצרות מתהפכות והמעסיק הוא זה שתבע את ה"עובד" החדש, התביעה האמורה תוגש גם היא  לאחד מבתי הדין האזוריים לעבודה, שם יבחנו את המקרה, על פי מספר שיקולים שונים, על מנת להעריך: האם בכך שהמעסיק דורש המשך זמן עבודה כלשהו, מאותו "עובד" חדש, על מנת כמו להחזיר לעצמו את הכסף אשר השקיע בתקופת ההכשרה שלו – הוא מגביל את חופש העיסוק של אותו עובד או לא.

  • במידה ואתם לוקחים חלק במקרה שכזה, נמליץ לכם לפנות לייעוץ משפטי.

התלמדות \ חפיפה \ תקופת הכשרה \ תקופת ניסיון – כל הביטויים הללו זהים ואל תתנו למכבסות של מילים לבלבל אתכם.

חשוב לזכור שמספר ההתלמדויות, כמו גם ימי ההתלמדויות ושעות ההתלמדויות – משתנות בהתאם לאופי בית העסק ומנהליו וזה בהחלט לגיטימי וחוקי.

כל עובד מתחיל יכול, וצריך, להחליט עבור עצמו – האם הוא מעוניין לעבור תקופה כזו של הכשרה, או לא.

מה שלא לגיטימי ולא חוקי, זה להעביר את אותו עובד מתחיל, התלמדויות – ללא כל תגמול ושכר. כאמור, תקופת ההכשרה הזו שוות ערך לכל צורת העסקה אחרת ועל כן מחוייבת בתשלום מטעם המעסיק. זכרו שאותו תשלום, על פי חוק, צריך להיות שווה לפחות לשכר מינימום (או יותר, וזאת – להחלטתו של בעל העסק).

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן