מהי זכות המעסיק לשנות סדרי עבודה?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

עובדים המועסקים במקום עבודה לאורך שנים חושבים שהתנאים שנקבעו בתחילת עבודתם יישארו לאורך שנים רבות, אך מסתבר שעם הזמן מתרחשים אירועים שונים אשר משפיעים על עבודתם וגורמים ללא מעט שינויים שאינם צפויים הן למעסיק והן לעובדים. במצב זה אין ברירה למעסיק אלה לשנות את סדרי העבודה בהתאם לצרכיו האישיים, מאחר וישנם הבדלים שונים בין מה שהוגדר מלכתחילה לבין מה שקורה בפועל. לכן על מנת לדעת יותר פרטים על זכות המעסיק לשינוי סדרי עבודה כדאי להמשיך ולקרוא את המאמר.

מתי המעסיק יכול לשנות את סדרי העבודה?

בהתאם לחוקי העבודה וזכויות מעסיקים. מעסיק רשאי לשנות את סדרי העבודה ללא קבלת הסכמת העובדים כאשר מדובר על שינוי אשר נעשה בתום לב ומסיבות ענייניות סבירות בלבד. כלומר, שמדובר על מצב הו משתנים הצרכים של העסק ועל מנת לייעל את תפקוד העבודה יש לשנות את סדרי העבודה. כך למשל, סידור משמרת עבודה של עובד שעבר ממחלקה אחת למחלקה אחת. שעות העבודה שלו יהיו שונות על מנת לשמור על אינטרס עסק, וזאת על מנת לא לפגוע באיכות העבודה של שאר העובדים.

המקרים שניתן לשנות את סדר העבודה בצורה חד צדדית?

ישנם מקרים שבהן ניתן לשנות את סדר העבודה בצורה חד צדדית אשר אינה מוסכמת על העובדים. מקרים אלה כוללים את המקרים הבאים:

תפקידו של העובד – תפקידו של העובד אינו ניתן לשינוי בהתאם לחוזה העבודה שנכתב בין הצדדים והסכמת הדדים. העובד נשכר על מנת לבצע תפקיד מסוים והמעסיק לא יכול לשנות את התפקיד בצורה חד צדדית. כלומר המעסיק לא יכול לשנות על דעת עצמו ובאופן חד צדדי את התקפיד של העובד לתפקיד אחר שהעובד מעוניין בו. כלומר, המעסיק אינו יכול להעביר את העובד לתפקיד אחר ובדרגה נמוכה יותר או במשכורת נמוכה.

פיטורים והעסקה מחדש – באמצעות פיטורים והעסקה מחדש ניתן לשנות את תנאי העסקה בחוזה . שכירת העובד מחדש ועריכת החוזה כולל התנאים הקיימים ו תנאי המעסיק לשינוי הם עוד דרך לשינוי סדר העבודה בצורה חד צדדית ע"י המעסיק. ברגע שהעובד חותם על החוזה החדשה שנעשה ביניהם ועובד בהתאם לחוזה זה, אינו יכול לתבוע את מעסיקו פרק זמן סביר. עיכוב בלתי סביר בהגשת התביעה מראה שהעובד הסכים לתנאים החדשים ואינו יכול לתבוע. את מעסיקו. לכן, אם עובד זמן ארוך מדי בין שינוי תנאי העסקתו לבין תביעתו של העובד, בית המשפט רואה זאת כהסכמה של העובד לתנאים החדשים.

זכות המעסיק לשינוי סדרי עבודה ופררוגטיבה ניהולית ומה שביניהם?

פררוגטיבה ניהולית כוללת את זכות המעסיק לניהול העסק בדרכו כפי שהוא רואה אותה לנכון תוך כדי ביצוע פעולות שונות . במהלך פררוגטיבה ניהולית יש לקחת בחשבון את שני הצדדים המעסיקים והעובדים. לכן שמדברים על שינוי סדרי עבודה וזכויות מעסיק חשוב לקחת זאת בחשבון.

האם המעסיק יכול לשנות את סדרי העבודה כפי שהוא רוצה?

דיני העבודה בישראל כוללים יחסי עובד מעביד וכן את פעולות המעסיק והשינויים שהוא מבצע בעסק שלו. לכן מעסיק אשר מעוניין לשנות סדרי עבודה חדשה חייב לבצע סדרי העבודה בהתאם לאישורו של העובד והסכמתו ולא לפגוע בזכויות היסוד של העובד. כלומר יש לו הזכות לשנות אך לא ככל העולה על רוח אלא בהתאם להגבלות היסודיות אשר שומרות על זכויות העובד.

מה קורה במקרה של פגיעה בזכויות המסווה של המעסיק שרוצה לשנות את סדרי העבודה?

הרבה עסקים מבצעים פעולות אשר לא מתחשבות בצד העובד אלא הצד שלהם המעסיקים. מצב זה גורם לכך שעובדים רבים נפגעים ועלולים לתבוע את המעסיקים על פגיעה בזכויותיהם כעובדים. כך שבסופו של דבר מעסיקים רבים עלולים למצוא את עצמם משלמים פיצויים בסכום גבוה מאוד לעובדים שלהם.

האם העובד יכול לתבוע את מעסיקו בגין שינוי סדרי עבודה?

שינוי בסדרי העבודה גורם ללא מעט מעסיקים לגרום להרעת תנאים של העודים שלהם. ביטול משמרות ללא סיבה, תשלום שכר במועד מאוחר ועוד הן חלק מהפעולות שעסקים רבים מנצלים עקב זכויותיהם בתור מעסיקים. מצב זה גורם לעובדים רבים לצאת כנגד מעסיקיהם ולתבוע אותם בבית המשפט עקב הרעת תנאים. כך שלמרות היחסים הטובים, החריגה עם ההגבלות השונות גורמות ללא מעט מעסיקים למצוא את עצמם בין כותלי בית המשפט, מה שגורם להם בזבוז זמן יקר וכמובן פיצויים שהם צריכים בסופו של דבר לשלם לעובדים שלהם.

הגנה על זכויות המעסיק בשינוי סדרי עבודה – עם עו"ד לדיני עבודה

שמדובר על זכויות המעסיק בשינוי סדרי עבודה, מדבור על זכות בסיסית בהתאם לחוק שיש לכל מעסיק. על מנת לממש זכות זאת, יש להתייעץ עם עו"ד לדיני עבודה וזכויות מעסיקים, אשר ישמח לייעץ וללוות את המעסיק לאורך כל הדרך. באמצעות עו"ד לדיני עבודה וזכויות מעסיקים, תוכלו לדעת מה מותר לכם בתור מעסיקים, מאילה מפעולות לא חוקיות להיזהר, וכמובן לנצל את זכותכם בתור מעסיקים לשנות את סדרי העבודה מבלי לפגוע באף עובד ואף לא בעד שלכם.

מהי הרעת תנאים בעבודה?

הרעת תנאים בעבודה היא מצב בו עובד מתפטר כתוצאה מהרעה בתנאי העבודה שלו וזכאי לפיצויי פיטורין עקב כך. חוק הרעת תנאים בעבודה קובע כי עובד מתפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה שבהן אין לדרוש כי ימשיך בעבודתו, ולכן רואים את התפטרותו כהרעת תנאים.

מה ההבדל בין הרעת תנאים בעבודה לשינוי סדרי עבודה?

הרעת תנאים היא תהליך בו יש הרעה בתנאי העבודה של העובד הן בעבודה עצמה, בשעות העבודה ומה שנלווה אליה, ההרעה היא מכוונת כלפי העובד. לעומת זאת שינוי סדרי עבודה, אינה גורמת להרעת תנאים בכוונה, אלא נגרמת כתוצאה משינויים שונים שעובר העסק ואשר מצריכים אותו להתייעל נכון אחרת לא ישרוד.

כיצד מבדילים בין הרעת תנאים לבין שינוי סדרי עבודה?

הדרך להבדיל בין הרעת תנאים לבין שינוי סדרי עבודה, קצת קשה להבדל מצד העובד. בשינוי סדרי עבודה, המעסיק משנה את סדרי העבודה ללא קבלת הסכמת העובדים ומסיבות ענייניות וסבירות בלבד לטובת העסק.  ואילו  זאת בהרעת תנאים ההרעה נעשית לא מסיבות ענייניות ועל מנת להרע לעובד שיעזוב את תפקידו, כך שגם פה אין הסכמה אך הפעם זה לא מסיבות ענייניות לטובת, אלא מסיבות אישיות שהמעסיק עושה בהתאם לצרכיו האישיים.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן