לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

מה זה רילוקיישן? זכויות עובדים מבחינת מיסוי מס הכנסה, ביטוח, שכר, חבילת רילוקיישן שאותה צריך לבקש. ייעוץ מס - משפטי עבור תושב ישראל השוהה בחו"ל מבחינת זכויות!

רילוקיישן (בלועזית) = "עיתוק". על פי האקדמיה ללשון העברית.

הכוונה היא לתהליך של מעבר בין שתי מדינות לצורך חיים, מגורים ועבודה.

לא מעט מעסיקים מציעים לעובדיהם לעבור את תהליך של רילוקיישן, כאשר לרוב מדובר בהמשך עבודה תחת אותה החברה, רק בשלוחה שלה – במדינה זרה.

ללא כל צל של ספק, עבודה מחוץ לגבולות ישראל, בהחלט יכולה להצביע על קידום תעסוקתי והתקדמות בסולם התפקידים, נוסף לכך, העובד רוכש במדינה הזרה עוד כלי עבודה אשר רלוונטיים למקצוע שלו ובכך הוא עובר תהליך של היטמעות בשווקים גלובליים… כאשר לרוב האנשים, מעבר מסוג זה ייחשב גם כשדרוג ושיפור איכות החיים הנוכחית.

אך חשוב לזכור שכל בלון עלול להתפוצץ וכל חלום עשוי להישבר.

מעבר למדינה זרה הוא לא עניין פשוט (בין אם אתה מבצע אותו לבד ובין אם אתה מבצע אותו יחד עם משפחתך, בן זוג, בת זוג וכמובן – ילדים).

חשוב לא למהר ולצעוק "I DO", אלא לבדוק את המשמעויות היותר עמוקות של מעבר למדינה זרה.

האם אתם מגדירים עצמכם כטיפוסים שמתרגלים במהירות לשינויים?

ראשית, צריך לקחת בחשבון, שבמדינה אחרת – הכל אחר.

אורח חיים, שפה, מנטליות, סביבה, חברים, קולגות, תנאים, תחבורה, מרחקים… ונקודה אחרונה וחשובה לא פחות: עובד, בעל ותק במקום העבודה שלו בארץ, אשר נשלח לרי-לוקיישן, על פי רוב יצטרך להוכיח את עצמו ואת היכולות שלו – מחדש. המעבר הזה נחשב כהתחלת עבודה חדשה לכל דבר, מנקודת האפס.

בירוקרטיה

"מִשׂרָדָנוּת, שלטון מנהלים".

כל התחלה של תהליך רילוקיישן, מטעם העבודה, ילווה בתהליכים בירוקרטיים ארוכים ולרוב מייגעים.

  • קבלת אשרת עבודה חוקית ותקפה.

ברוב המוחלט של מדינות העולם, עובדים אשר מעוניינים להיחשב כעובדים חוקיים במדינה זרה, חייבים להציג אשרת עבודה רלוונטית – עבור אותה המדינה. ברוב המקרים מקום העבודה, אשר שולח את העובד שלו לרי-לוקיישן, יהיה זה שיסדר את האשרה הרלוונטית, אבל כמובן שהאחריות הסופית באשר לקבלת אשרה שכזו, היא מצד העובד עצמו.

  • ויזה – אשרת שהייה בתוקף.

ממש כמו אשרת עבודה, גם ויזה, היא מסמך אשר מדינות רבות דורשות עבור המבקרים בהן. חשוב לדעת כי תהליך קבלת ויזה שכזו עלול לקחת מספר חודשים.

  • בריאות, חיים ואובדן כושר עבודה.

שלושה סוגי ביטוחים אשר חשוב להמשיך את הרצף שלהם, גם בזמן שהייה במדינה זרה. על כן, יש להמשיך ולשלם את דמי הביטוחים האלו וכמובן, להצטייד בפוליסה של ביטוח רפואי. במידה ויש לעובד, במדינת ישראל, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, כדאי לוודא כי ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה – אכן כלולים בהם.

  • בדיקות רפואיות, חיסונים ומסמכים רפואיים.

במידה והעובד (או מי מבני משפחתו) נמצא בעיצומו של תהליך רפואי – שהתחיל בארץ, מומלץ יהיה גם לסיימו בארץ, טרם המעבר. בנוסף, צריך לבקר את הרופאים השונים המטפלים בעובד (ובבני משפחתו) טרם הטיסה, על מנת לקבל את כלל התיקים הרפואיים ולתרגמם לשפה הרלוונטית, במדינה החדשה.

לגבי חיסונים, הנושא כמובן תלוי במדינת היעד אליה טסים, בנוסף – למשך השהייה שם. מרפאות המטיילים השונות יוכלו לייעץ ולהסביר את הנושא לעומק.

  • ייפוי כוח.

במידה ויש לעובד נושאים שוטפים, פתוחים, אשר הוא משאיר מאחוריו בארץ, חשוב כי הוא יחתום על מסמך 'ייפוי כוח', יחד עם אדם קרוב לו, עליו הוא סומך במאת האחוזים. אותו אדם יהיה זה אשר ימשיך לטפל עבורו בנושאים הרלוונטיים (כמו: השכרת דירה וחשבונות בנק). על מסמך מסוג זה מומלץ לחתום אל מול עורך דין.

  • חשבון בנק וכרטיס אשראי מקומי.

לא קיימת שום סיבה להמשיך ולהשתמש בכרטיס האשראי (ובחשבון הבנק) הישראלי לאורך תקופת הרילוקיישן. על כן נמליץ לפתוח חשבון בנק מקומי ולקבל כרטיס אשראי בהתאם.

  • מעבר עם משפחה.

לא מעט מעברים שכאלו, לצרכי עבודה, של אחד מבני הזוג – בלבד, גורמים לבן הזוג השני תחושה של אובדן עצמי ובלבול. על כן, מן הראוי, לקחת את נושא זה בחשבון ולהעלות מקומות עבודה ותפקידים שונים אשר יכולים להיות רלוונטיים, מבחינה תעסוקתית, לבן או בת הזוג של העובד אשר "בגללו" נשלחים בני הזוג לחו"ל.

כמובן שקשיים מסוג זה עלולים לתפוס לא רק את בן הזוג של העובד, אלא גם את ילדיו (במידה ויש כאלו). חשוב לתת את הדעת, מספיק זמן מראש, לגבי מוסדות הלימוד השונים, בעיר היעד, אשר יתאימו ביותר לילדים. כדאי לרשום את הילדים ללימודים במוסדות הלימוד הנבחרים, עוד בטרם היציאה מהארץ.

אל מול מוסדות המדינה

  • רישיון נהיגה בתוקף.

בנושא זה, קיימות מדינות שונות בעלות חוקים שונים. במידה והמדינה אליה אתם מיועדים לעבור דורשת הצטיידות ברישיון נהיגה בינלאומי, תוכלו לקבל כזה במשרדי חברת 'ממסי'.

  • צבא ההגנה לישראל.

במידה ואחד מבני המשפחה אשר טסים לרי-לוקיישן, עלול לקבל דרישה להתייצבות למילואים, חשוב להודיע, בטרם הטיסה, ליחידת המילואים הרלוונטית, על תאריך הטיסה, כמו גם על משך השהייה במדינה הזרה.

  • מיסים ודמי ביטוח לאומי.

תושבי ישראל, גם אלו העובדים במדינות זרות, מחויבים בתשלומי מס, ככתוב בחוק במדינת ישראל. עם זאת, לעובדים בחו"ל קיימים מספר תשלומים, אשר נכללים תחת הקטגוריה של "החזר הוצאות" אשר פטורות ממס (הוצאות כמו: שכר דירה שכר לימוד).

חשוב יהיה לשים לב כי לא מבוצע כפל תשלום עבור המס – הן מהמעסיק בארץ והן מהמעסיק החדש, במדינה הזרה.

כדאי לזכור שתמיד ניתן לגשת לאיש מקצוע, טרם הטיסה, על מנת לקבל ייעוץ מס אידיאלי.

לגבי התשלומים עבור המוסד לביטוח לאומי, גם פה יש צורך להמשיך ולשלם את התשלומים השוטפים. עם זאת, מדינת ישראל חתמה על הסכם שנקרא "האמנה לביטחון סוציאלי". הסכם זה אומר, כי המדינות אשר חתמו עליו, פוטרות את העובדים מתשלום ביטוח לאומי – בארץ מוצאם, כל עוד הם משלמים את התשלומים האלו, במדינה אליה עברו. אמנה זו, מטרתה לשמור על רצף הביטוח הלאומי של אותם עובדים זרים, בצורה הנוחה והיעילה ביותר.

נכון להיום, מדינת ישראל חתמה על אמנה זו, מול 19 מדינות שונות: אוסטריה, אורוגוואי, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, נורבגיה, סלובקיה, פינדלנד, צ'כיה, צרפת, קנדה, רומניה, רוסיה, שבדיה ושוויץ.

 מעבר למדינה זרה, במסגרת רילוקיישן, מעלה בעצם שני נושאים מרכזיים:

  • תהליכים בירוקרטים מורכבים
  • הצפה של תחושות ורגשות שונים

שני נושאים אלו מאד חשובים שאסור להתעלם מהם (בין אם מדובר על מעבר של אדם אחד, לבדו ועל אחת כמה וכמה – אם מדובר במעבר של משפחה שלמה).

לקראת רילוקיישן חשוב להכין מראש, את כל האנשים הרלוונטיים, לתהליך מאתגר וארוך, הן מבחינה נפשית והן מבחינה מעשית.

שאלות נפוצות בנוגע לעבודה בחו"ל חבילת רילוקיישן

מסקרים שונים שנערכו, עולה כי הנקודות החשובות, לרוב האנשים, אשר עוברים תהליך רילוקיישן הן: יוקר המחייה, איכות מוסדות חינוך, מצב ביטחוני ומזג האוויר.

מסקרים שונים שנערכו, עולה כי הסיבות העיקריות בגינן חוזרים לארץ, באמצע תהליך שכזה, הם: קשיים בהשתלבות המשפחה במדינה הזרה, עובדים אשר לא מרוצים מתפקוד העסק בו הם עובדים, בעיות רפואיות כאלו ואחרות, פער תרבותי אשר לא ניתן לגישור ומצב פוליטי ובטחוני בעייתי.

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, זאת מאחר והנושא תלוי במשתנים שונים. כן ניתן להסיק, בעקבות מחקרים שונים, שרווקים אשר טסים מטעם מקום העבודה לרי-לוקיישן, לבדם – הם האוכלוסייה אשר תצליח לחסוך הכי הרבה כסף, במיוחד במידה והמדינה אליה הם עוברים היא מדינת עולם שלישי.

בעבור משפחות, החיסכון הכספי קטן, בין השאר, מאחר וההוצאות השוטפות שלהם גדולות יותר, בנוסף לכך שמשפחות מנצלות את תקופת הרילוקיישן לטובת טיולים, אשר העלויות שלהם לא קטנות.

יש סיכוי שנפתיע אתכם 🙂 אך בהתחשב במספר פרמטרים שונים כמו: יוקר המחייה, איכות חיים, הכנסה כספית וביטחון, ניתן להסיק שהמדינות אשר "הכי משתלם" לעשות אליהן רילוקיישן הן: איסלנד, דובאי, אוסטריה, ארצות הברית, קנדה, ניו זילנד וגרמניה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן