הטרדה מינית מילולית במקום העבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

מה זה הטרדות מיניות בצורה מילולית? יש מגוון סוגי הטרדות מיניות ואחת מהן היא הטרדה מינית מילולית. מעסיק דיבר לא יפה ובצורה גסה? אחד העובדים דיבר בצורה מלוכלכת עליך או על חברה שלך מהעבודה? זו הטרדה מינית >>

כל מה שחשוב לדעת על: הטרדה מינית - מילולית - במקום העבודה

כשאנחנו מדברים על הטרדה מינית, כדאי לעשות הפרדה בין סוגיה השונים.

יש הטרדה מינית פיזית, שהיא פעולה אקטיבית של המטריד אל מול המוטרד – בין אם זה ניסיון נשיקה או כל ניסיון כזה או אחר למגע.

הטרדה מינית פיזית היא כביכול ההטרדה החמורה יותר וזאת בשל האופי הפיזי והאלים שלה.

הסוג השני של ההטרדות המיניות, הן הטרדות מיניות מילוליות. הטרדות מסוג זה הן בעלות, לכאורה, משמעות פחותה מאלו הפיזיות וזאת אולי בשל העובדה שהן כל כך נפוצות. אך בדיוק משום כך, אסור לנו להתעלם מהן.

הטרדות מיניות מילוליות מתרחשות בכל מקום, כמה פעמים ביום, מסביב לשעון. על הכביש, בקניון המסחרי, במוסדות הלימוד, ברחוב וכמובן – במקומות העבודה.

הטרדות מיניות מילוליות, בדיוק כמו הטרדות מיניות פיזיות, עלולות להתרחש בין כל המינים, גברים ונשים כאחד.

שפה "מלוכלכת", הערות פוגעניות, תוכן מיני:
כל אלו נכנסות תחת הטרדה מינית מילולית וחשוב לתת עליהן גם את הדעת וגם את הדין.

במקום העבודה שלנו, אנחנו נמצאים סביב אנשים רבים, לעיתים בגילאים שונים, בעלי תפקידים שונים והסיטואציות האלו, בהן אנחנו נמצאים, תחת קורת גג משותפת, שעות רבות עם אותם עובדים – ייצרו, באופן טבעי, דינאמיקות שונות של יחסים בין אישיים, העלולות, במקרה הרע, להגיע לכדי הטרדות מיניות מילוליות או פיזיות.

האם זו תשומת לב מחמיאה או שמא הטרדה לכל דבר?

הטרדה מינית פיזית היא ההטרדה הקלה יותר לזיהוי. המטריד נוקט בפעולה פיזית, דינאמית, אקטיבית, אל עבר המוטרד.

הטרדה מינית מילולית עשויה להיות מבלבלת. שהרי אמירות אישיות בין העובדים השונים לבין עצמם, בהחלט יכולות להיחשב כמחמיאות, כנותנות תשומת לב ואף לגיטימיות.

אך גם לאמירות מילוליות שלא במקום חשוב להתייחס, חשוב לתת עליהן את הדעת, להכיר את ההשלכות שלהן ולזכור מה החוק אומר לגביהן.

הטרדות מיניות מילוליות כפי שמוזכרות בחוק

בית המשפט קבע בחוק כי "מחמאות" שנויות במחלוקת, בדיחות סקסיסטיות, משפטים גסים, הערות פמיניסטיות או שוביניסטיות וכדומה, אשר גורמות באופן ישיר, או עקיף, לתחושות לא נעימות במקום העבודה – עלולות להיחשב להטרדות מיניות (מילוליות) לכל דבר. העובדה שהן נאמרות בסביבת עבודה "חופשית" ובין "חברים" וקולגות, במקומות העבודה השונים – אינה הופכת אותן ללגיטימיות ומקובלות.

החוק אף הגדיל לעשות ולהבדיל בין הערות מסוג זה בין עובדים "מן המניין" – אשר עובדים זה לצד זה ובמקביל, לבין עובדים בעלי יחסי מרות, אשר כאמור, אחד מהצדדים בעל השפעה ומעמד גבוהים יותר במקום העבודה. במצב שכזה, החוק אומר שחל איסור מוחלט על השמעת הערות מסוג זה וכל הערה שכזו, במידה ותאמר, תיחשב באופן מיידי וגורף – להטרדה מינית מילולית.

הטרדה מינית מילולית, מתוך החוק להטרדה מינית אשר נחקק בשנת 1998

החוק הגדיר מספר סעיפים אשר מגדירים פעולות של הטרדה מינית במסגרת מקום העבודה, חלקם מתייחסים להטרדה פיזית וחלקם, להטרדה מילולית.

זה המקום לציין כי בתי הדין מתייחסים בחומרה להטרדות מיניות מילוליות. בתביעות של הטרדות מהסוג הזה, בתי הדין רשאים לפסוק פיצוי של עד 120,000 ₪ – גם כאשר האדם המוטרד, כיביכול, אינו מראה הוכחות נזק של ממש.

הטרדה פיזית:

  • מצב של סחיטה ואיומים על רקע מיני
  • ביצוע מעשים מגונים כפי שמוגדר בחוק

הטרדה מילולית:

  • הצעות מיניות חוזרות ונשנות לאדם שהבהיר כי אינו מעוניין בהן
  • השפלה או ביזוי של אדם על רקע המין שלו, הנטייה המינית או המיניות שלו
  • התייחסות מינית חוזרת ונשנית לאדם שהבהיר כי אינו מעוניין בהתייחסות כזו

כלומר, החוק מזכיר שניי פרמטרים להטרדה מינית פיזית במסגרת מקום העבודה ושלושה פרמטרים בנוגע להטרדה מינית מילולית במסגרת ממקם העבודה:

הצעות חוזרות בעלות אופי מיני –

כאשר האדם אליו ההצעות מופנות הודיע למטריד, באופן מילולי אשר לא משתמע לשתי פנים, כי אינו מעוניין בהצעות שכאלו, אך המטריד, ממשיך בשלו.

כלומר, על פי פרמטר זה, על מנת שההצעות ייחשבו להטרדה מילולית, צריך להתקיים אלמנט של חזרה לאחר סירוב.

התייחסויות חוזרות בנוגע למיניות של אדם –

גם בפרמטר זה חלה חובת החזרתיות. התייחסות שכזו תיחשב להטרדה מינית מילולית רק כאשר האדם המוטרד יאמר למטריד כי התייחסויות שכאלו אינן מקובלות עליו – ואותו מטריד ימשיך בשלו.

התייחסות מבזה ומשפילה המופנית לאדם ביחס למינו או מיניותו כולל נטייתו המינית –

להבדיל משני הפרמטרים הקודמים, פה מספיקה התייחסות אחת מבזה על מנת שהאירוע ייחשב להטרדה מינית מילולית.

חובת ההוכחה

כשמדובר על הטרדות מיניות מילוליות, המתלונן צריך להוכיח שהדברים הפוגעניים אכן הופנו כלפיו, על כן, יהיה קל יותר להוכיח הטרדות אשר מגיעות באופן דיגיטלי, דרך התכתבויות מייל או הודעות בטלפונים הסלולריים.

בכל מקרה שהוא, במידה ומגישים תלונה לגבי הטרדה מינית מילולית במקום העבודה, חשוב שהתלונה תהיה מגובה בפרטים הרלוונטיים באופן הכי עמוק שניתן: פירוט התאריכים והשעות בהן ההערות הופנו מהמטריד כלפי המוטרד, הודעות כתובות אשר יכולות לשמש עדות מוצקה ובמידה ושיתפתם חברים או משפחה בעניין, גם אלו יכולים להעיד לטובתכם.

מה ניתן לעשות בנוגע להטרדה מינית מילולית במסגרת מקום העבודה?

הפעולות אשר נוקטים בנוגע להטרדה מינית מילולית במקום העבודה זהות לפעולות כנגד הטרדה מינית פיזית במקום העבודה.

ראשית יש להגיש תלונה לאחראי על טיפול בתלונות הטרדה מינית במסגרת מקום העבודה.

על פי חוק, על כל מעסיק, להגדיר אחראי שכזה, מטעמו, אשר יקבל ויטפל בפניות מסוג זה.

לאחר הגשת התלונה לאותו נציג, עליו יהיה לכתוב ד"וח אשר מתאר את המקרה ובנוסף, את המלצותיו להמשך הטיפול בנושא. הדו"ח שכתב יעבור למעסיק, אשר יצטרך, באופן מיידי, להפיק את מסקנותיו ולכתוב דו"ח נוסף המתאר את דרכי הפעולה בהן הוא רואה לנכון לנקוט (או לא) בעקבות אותו מקרה.

בנוסף, יש לציין, כי מעסיק אשר בבית העסק שלו קיימים 26 עובדים ומעלה – חייב לפרסם ולהציג, במקום גלוי לעין, תקנון, בו רשומים עיקרי החוק כנגד הטרדה מינית ואת אופן הטיפול בהן.

במידה והמעסיק לא פועל על פי הוראות הנ"ל הוא חשוף לקנס כספי.

בנוסף, במידת הצורך, בעקבות הטרדה מינית מילולית במסגרת מקום העבודה, ממש כמו הטרדה מינית פיזית, ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד המטריד ו/או מקום העבודה.

פעולה נוספת ואחרונה שניתן לנקוט היא הגשת תלונה במשטרה לשם פתיחת הליכים פליליים כנגד האדם המטריד. במידה והמטריד אכן ימצא אשם – הוא יהיה צפוי לעונש מאסר.

נזכיר כי בכל מקרה שהוא, מומלץ לבקש ייעוץ מאיש מקצוע, עורך דין, אשר יוכל לסייע ולתת ליווי משפטי בעת הצורך.

אל לנו להתייחס בקלות דעת להטרדות מיניות מילוליות.

הטרדות שכאלו הן הטרדות לכל דבר ועניין ומקומן מחוץ לחוק.

אף אחד, לא משנה אם הוא גבר או אישה, לא צריך לסבול מהטרדות מילוליות, על אחת כמה וכמה אם הן מגיעות במקומות העבודה שלנו, אותם אנחנו פוקדים על בסיס יומי, למשך שעות ארוכות.

לעיתים, לא נדע להבדיל לגבי הטרדה של ממש או סתם אמירה שנאמרה בבדיחות הדעת, אך חשוב שכל אחד ישים לב ובמידה והאמירות לא נעימות ולא מקובלות עלינו – יש להציף את העובדות הללו אל מול האדם שאומר אותן ובמידה והאמירות האלו יחזרו ויישנו – או אז, בהחלט, שמדובר בהטרדה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן