עלות קיזוז רכב מהמשכורת החודשית

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

רכב חברה צמוד מהעבודה? כל מה שצריך לדעת על חוק "רכב חברה" צמוד או לא צמוד, מה חשוב לדעת על הסכם זה בעבודה. משכורת עם רכב זה לא מה שחשבת!

מה הם החוקים החלים על מעסיק אשר נותן רכב חברה לעובדו והאם מותר לראשון לקזז ממשכורתו של העובד, במידה וזה עבר תאונה עם אותו הרכב?

קבלת רכב חברה מטעם העבודה נשמעת כמו הטבה רווחית וכדאית עבור העובד עצמו.

אבל לא תמיד כך הדבר.

לפני שאתם מסכימים לקבל רכב חברה, יש כמה שיקולים שחשוב שתקחו בחשבון: החל ממרחק הנסיעה שלכם מהבית למקום העבודה, דרך אופי העבודה עצמה ועד לגובה המס שתצטרכו לשלם בעבור הטבה זו.

לא כל דבר שנחשב ל"הטבה" טומן בתוכו עולם שכולו טוב…

אז לפני שאתם מתחילים לשיר את פזמון השיר של 'ארץ נהדרת':

"רכב חברה – מעניין לי את התחת שנדלקת נורה,

רכב חברה – מישהו פה רוצה להעביר ת'דירה?"

בפול ווליום, בעודכם נוהגים ברכב החברה החדש שלכם, חשוב שתכירו את החוקים והכללים החלים גם עליכם וגם על המעסיק שלכם.

היו זמנים בהם המושג 'רכב חברה' היה נחלת עובדי ההייטק בלבד. אלה אשר נחשבו כמי שיושבים בראש הפירמידה של התנאים התעסוקתיים והסוציאליים במדינת ישראל.

אך בשנים האחרונות מצב זה השתנה וקבלת רכב חברה זו הטבה אשר לרוב המעסיק שמח לתת לעובדיו, כחלק מזכויות העובד הבסיסיות, על מנת לתגמל את עובדיו בתנאי העסקה מיטיבים.

המעסיק, כמו גם העובד עצמו, ברוב המקרים ייראה במתן רכב החברה תמריץ לתפוקת עבודה איכותית יותר וזאת לאו דווקא במקרים של העסקת עובדים בכירים בלבד וכל זאת על אחת כמה וכמה עם אופי העבודה של אותו עובד מתבסס על נסיעות מרובות.

אך מקבלי ההטבה הזו טועמים גם מהדבש וגם מהעוקץ, מאחר וברוב המקרים העובד יצטרך לקחת חלק מעלויות הרכב השונות וחלק זה יבוא לידי ביטוי בהורדת שכר הברוטו שלו, בתלוש המשכורת החודשי.

על מה חשוב שהעובד ייתן את הדעת טרם הסכמתו לקבל את רכב החברה ומה עשוי להשתנות בהסכם העבודה ממקום עבודה אחד לשני

יש כמה משתנים אשר חשוב שהעובד ייתן עליהם את הדעת – טרם הוא קופץ על המציאה של קבלת רכב חברה וזאת על מנת שהוא לא יצא מופסד מאותה "הטבה":

  • משך זמן הנסיעות היומיות, במסגרת יום העבודה
  • משך ומרחק הנסיעה של העובד מביתו אל מקום העבודה – וחזרה
  • גובה המס שיהיה על העובד לשלם בעבור אותו הרכב, בהתאמה ובהשוואה לשכרו החודשי
  • עלות השימוש של העובד ברכבו הפרטי, גם מבחינת ירידת השווי של הרכב הפרטי וגם מבחינת צריכת דלק
  • סוג רכב החברה שהוא יקבל כמו גם שווי אחזקת הרכב
  • שימו לב כי במידה ובחרתם לקבל את רכב החברה, יהיה עליכם להגיע אל מקום העבודה – אך ורק עם רכב זה

מבחינת המעסיק, יש סעיפים קבועים אשר עליו לעמוד בהם, אל מול סעיפים אחרים אשר נתונים להחלטתו האישית:

  • טיפולי הרכב השונים יעשו תמיד או על ידי המחלקה אשר מטפלת ברכבים מטעם מקום העבודה, או על ידי חברת הליסינג ("ליסינג" = שכירות לתקופה ארוכה, אשר לפרקים, בסיומה, ניתנת האופציה לרכישת אותו פריט)
  • טיפולי התחזוקה של הרכב, גם הם, לא יהיו באחריות העובד
  • הוצאת רישיון הרכב, אחת לשנה, לא תהה באחריות העובד
  • קיימים מקומות עבודה אשר יגלמו את שווי השימוש ברכב עבור עובדיהם
  • במידה והעובד ייקח חופשה, כזו או אחרת, שאורכה שבועיים ויותר, קיימים מקומות עבודה בהם העובד יתבקש להשאיר את רכב החברה במקום העבודה עצמו
  • קיימים מקומות עבודה אשר יגבילו את מספר הקילומטרים החודשיים אותם מותר לעובד לעבור ברכב החברה
  • קיימים מקומות עבודה אשר יתירו נהיגה ברכב החברה – אך ורק לעובד החברה עצמו

הבוס הציע לכם רכב חברה, עשיתם חושבים והחלטתם שבהחלט משתלם לכם לקחת את ההטבה הזו. מה קורה במידה וחס וחלילה נגרם נזק לרכב או לגוף, כחלק מתאונת דרכים?

נזכיר את נושא הביטוח.

כולנו מכירים בחשיבותו של ביטוח הרכב המקיף, אשר מכסה את כל סוגי הנזקים האפשריים, בהתאם לכך גם רובנו מבטחים את הרכבים הפרטיים שברשותנו.

אך מסתבר שלעיתים כשמדובר ברכב חברה, הרכב מכוסה רק בביטוח חלקי.

המעסיק הוא שאחראי לבטח את רכב החברה ולשלם עליו ולכן יש מקרים בהם המעסיק יעדיף לחסוך על ביטוח מלא ואז, במקרה של תאונות מסוימות – לא יהיה כיסוי עבורן.

כל זה אומר שבמקרה של תאונה קלה, בה לא בהכרח תצליחו להוכיח חפות מלאה מאשמה, תצטרכו לקחת חלק בהשתתפות עצמית, כספית.

איפה אחריות העובד (הנהג) פוגשת את אחריות המעסיק?

ראשית נציין כי על הנוהג ברכב חברה חלה האחריות המלאה על הרכב עצמו, כמו גם על סביבתו.

על כן, בין השאר, מחובת העובד לבדוק ולוודא באיזה ביטוחים רכב החברה שברשותו מבוטח.

במידה והתרחשה תאונה כלשהי, יש לעבור על השלבים הבאים:

  • אם אתה עדיין לא יודע, זה הזמן לבדוק באיזה ביטוחים רכב החברה שלך (ואתה, הנהג) מבוטחים.

ככלל, בתי המשפט מתייחסים לאי רכישת פוליסות ביטוח מספקות מצד המעסיק, כהפרת אחריותו אל מול העובד. כך שאם באמת הביטוח אינו רחב, זה עשוי לשמש לטובתך. כמובן שמאד מומלץ לבדוק את טיב הביטוחים לפניי קבלת הרכב

  • כל זמן בו יחסי העובד – מעביד ממשיכים להתקיים בין שני הצדדים:

החוק קובע: "חוב על פי התחייבות בכתב מהעובד למעסיק, בתנאי שלא ינוכה על חשבון חוב כאמור יותר מרבע שכר העבודה." (*חוק הגנת השכר תשי"ח, 1958, תיקון מספר 13, סעיף 25 א', שנת 1979)

כלומר: במידה והעובד ממשיך להיות מועסק על ידי אותו מעביד ולאחר התאונה הוכח, מעבר לכל ספק, כי אופן נהיגתו הרשלני הוא זה שגרם לה, כן יהיה צורך בהשתתפות עצמית כספית מצד העובד – שגובהה יכול להיות עד לרבע משכרו החודשי.

  • בזמן שיחסי העובד – מעביד הגיעו לסיומן:

החוק קובע: "על אף האמור בסעיף קטן (א), חדל עובד לעבוד אצל המעסיק, רשאי המעסיק לנכות משכרו האחרון של עובד כל יתרה של חוב שהעובד חייב לו, לרבות מקדמות." (*חוק הגנת השכר תשי"ח, 1958, תיקון מספר 13, סעיף 25 ב', שנת 1979)

כלומר: במידה ויחסי העבודה בין שני הצדדים הגיעו לסיומן ולאחר התאונה הוכח, מעבר לכל ספק, כי אופן נהיגתו הרשלני הוא זה שגרם לה, המעסיק יוכל לנכות את כל סכום הנזק משכרו האחרון של עובדו.

  • על אף כל הנכתב מעלה, בכל מקרה שהו, ניכוי חלק משכר העובד בגין תאונה עם רכב חברה, יכול להתרחש אך ורק לאחר אישור (בכתב) מצד העובד! אישור שכזה, יכול להיחתם כבר במועד החתימה על קבלת רכב החברה (כלומר, לפניי ביצוע כל תאונה) או בדיעבד.

ללא אישור העובד, המעסיק יצטרך, באם יראה לנכון, להעביר את הדיון אל תוך כותלי בית המשפט.

רכב חברה הוא סוג של סמל סטטוס בחברה הישראלית.

אבל עצם כך שאנחנו חלק מאותה חברה ישראלית – מחייב אותנו לשים לב תמיד לאותיות הקטנות ולא לקבל מתנות בלי לשאול את השאלות הרלוונטיות.

שימו לב מה החוק, כמו גם מה הסכם העבודה האינדבידואלי שלכם אומרים בהתאם לקבלת רכב חברה ממעסיקכם ותתנו את הדעת לגבי מה עלול לקרות במקרה ותעשו תאונת דרכים עם אותו הרכב, כאשר על פי רוב, במידה והתאונה נגרמת במהלך יום עבודה רגיל ובעקבות רשלנות "סבירה", לא קיימת כל הצדקה לחיוב הנהג בגין הנזקים.

המלצה שלנו? – במידה ואתם נוהגים ברכב חברה, כדאי יהיה להתקין בו מצלמת דרך, אשר עלותה לא רבה, אך עלולה, בהמשך הדרך, במקרה של תאונת דרכים, להוכיח כי אתם פעלתם קשורה ובכך לחסוך לכם כסף רב.

סעו בזהירות.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן