תאונת עבודה – אובדן כושר עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

מקום העבודה שלנו הוא בדרך כלל מקור של יציבות עבורנו. העבודה שאנו עובדים בה, בין אם אנו נהנים לעשות אותה ובין אם לא – היא מקור הפרנסה והקיום שלנו. עבור אלה שהתמזל מזלם לעבוד בתחום שאותו הם אוהבים, העבודה היא גם מקור לגאווה ולסיפוק מקצועי. 

אנו חיים בעולם בו מסלול החיים הנורמטיבי כולל לימודים, עבודה בתחום כלשהו והתקדמות של הקריירה או צמיחה של העסק לאורך השנים. אך עבור לא מעט אנשים, חלה בשלב כלשהו קטיעה של ההתקדמות הליניארית הזו. כאשר אנו מעורבים בתאונת עבודה וסובלים מאובדן כושר עבודה באופן זמני או לצמיתות, נדמה כי אנו נשארים תלויים באוויר והביטחון העצמי הכלכלי והמקצועי שלנו מקבל מהלומה קשה, כמו גם הגוף הפיזי. 

מעבר לכאב שבדרך כלול כרוך בתאונת עבודה, היא מערערת את הביטחון הקיומי שלנו בכך שאנו יכולים לפרנס את עצמנו או את משפחתנו. השיקום מתאונות עבודה הוא בדרך כלל לא רק גופני. נדרש שיקום פסיכולוגי ומנטלי לא פחות מכך, ועל מנת לצבור ביטחון ולחזור לעבודה שלנו או לעבודה אחרת – נדרש לעתים תהליך ממושך של שיקום.  

מהי תאונת עבודה?

כפי שכל עורך דין תאונות עבודה יוכל לומר לכם, תאונת עבודה היא כל תאונה שקרתה לעובד תוך כדי עבודתו או בעקבות עבודתו. זוהי ההגדרה היבשה של חוק הביטוח הלאומי בישראל. למעשה, תאונת עבודה היא גם כל תאונה שמתרחשת בדרך לעבודה או בחזרה ממנה. כך, למשל, אם עובד יוצא בבוקר מביתו ונוסע למשרד שבו הוא עובד, ועובר תאונת דרכים בדרך – מדובר בתאונת עבודה. רק במקרה בו העובד סטה ממסלול הנסיעה שלו באופן משמעותי, התאונה לא תיחשב כתאונת עבודה. כלומר, אם העובד יצא מביתו בבוקר ולפני העבודה החליט לנסוע לחנות מחשבים ולקנות טבלט חדש – אם יעבור בדרך לחנות תאונת דרכים – היא לא תיחשב כתאונת עבודה. 

גם אם עובד יצא מהמשרד להפסקת צהריים רגילה ומאושרת, ועבר תאונה אישית כלשהי – הדבר ייחשב על פי חוק כתאונת עבודה. לעומת זאת, אם עובד נפגע בתאונה הקשורה למקום עבודתו כי פעל ברשלנות ברורה, הוא עלול לגלות כי התאונה שהוא עבר אינה נחשבת כתאונת עבודה, והוא לא יהיה זכאי לזכויות הנגזרות מתאונה שכזו. 

פעולות ראשוניות לאחר התאונה

אם וכאשר העובד מעורב בתאונת עבודה, חשוב שינקוט בצעדים הנכונים כדי להבטיח קבלת פיצוי כספי. חשוב להתפנות מייד לקבלת טיפול רפואי לאחר התאונה. חשוב גם לשמור את המסמכים הרפואיים המתקבלים כתוצאה מטיפול זה ובנוסף חשוב לתעד בכתב את השתלשלות האירועים, כולל עדויות של אנשים שנכחו בקרבת מקום, אם היו כאלה. 

לאחר מכן על העובד למלא טופס של ביטוח לאומי שנקרא "טופס הודעה על תאונת עבודה". על הטופס צריך לחתום המעסיק והוא מועבר לרופא המטפל של אותו עובד. לאחר העברת הטופס לרופא, העובד יקבל מסמך רפואי ראשוני ובסיסי שאיתו יוכל כבר לגשת לתביעה בביטוח הלאומי. 

תביעה מול הביטוח הלאומי

המוסד לביטוח לאומי למעשה מפצה את העובד שעבר תאונת עבודה על התקופה שבה אינו יכול לעבוד כתוצאה מהפגיעה בתאונה. התשלום ניתן בדרך כלל ל-90 ימים. כדי לקבל את דמי הפיצוי על אובדן כושר עבודה לתקופות ארוכות יותר יש לקבל אישור מוועדה של הביטוח הלאומי. 

במקרים רבים תאונת העבודה גורמת לנכות ברמה כלשהי לאותו עובד שנפגע. אם נגרם נזק משמעותי לעובד, הוא צריך להגיש תביעה בביטוח הלאומי שתקבע האם יש לו נכות קבועה כעת, מהו אחוז הנכות שנגרמה לו ומהו אחוז אובדן כושר העבודה שישנו כתוצאה מהתאונה. הגשת תביעה לנכות מצריכה גם אישור רפואי על כך שהיכולת שלו לעבוד בעבודה שלו או לעבוד בכלל נפגעה. 

רק במידה שוועדה רפואית של הביטוח הלאומי תקבע שמבחינה רפואית ישנה נכות שנגרמה מהתאונה, וכי כתוצאה מהתאונה ישנו אובדן כושר עבודה ברמה מסוימת – העובד שנפגע יהיה זכאי לתשלום קבוע מהביטוח הלאומי. יש לדעת כי לעתים המוסד לביטוח לאומי מערים לא מעט קשיים על התובע, וכי לעתים נדרש ערעור על החלטות הוועדה הרפואית. 

לכן, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ משפטי שניתן על ידי עורך דין תאונות עבודה בטרם מתחילים את כל התהליך מול ביטוח לאומי או מול המעסיק. התייעצות עם עורך דין שבקיא בתחום של תאונת עבודה או אובדן כושר עבודה יכולה לשפוך אור רב על התהליך ולסייע בגיבוש התביעה והטיעונים. 

המוסד לביטוח לאומי ייתן קצבה קבועה לעובד שעבר תאונת עבודה וכעת הוא בעל נכות ברמה של 20% לפחות. אם שיעור הנכות הקבוע הוא בין 9% ל-20%, ישולם לו סכום חד פעמי בלבד. עבור דרגת נכות של פחות מ-9%, לא יתקבל שום תשלום. 

איך נקבעת גמלת אובדן כושר עבודה?

גמלת אובדן כושר העבודה נקבעת בהתאם לאחוז הנכות שהוחלט עליו בוועדה הרפואית. חישוב גובה הקצבה נקבע על פי 75% מהסכום הממוצע של שלושת המשכורות האחרונות של העובד. זהו הסכום המקסימלי שהעובד שנפגע יכול לקבל כגמלה. אך גובה תשלום זה ניתן גם בהתאם לרמת אחוזי הנכות. עובד שהוכרו לו 25 אחוזי נכות יקבל כ-25% מהגובה המקסימלי של הגמלה. עובד שהוכרו לו 80 אחוזי נכות – יקבל כ-80% מגובה הקצבה המקסימלי. 

הביטוח הלאומי גם מעניק סיוע נוסף לאותם עובדים שעברו תאונת עבודה. סיוע זה בא לידי ביטוי בכלים שיקומיים שונים שמוצעים לעובד, כמו הכשרה מקצועית מחודשת, דמי שיקום, עזרה בדמי שכירות, עזרה בשכר לימוד של מוסדות אקדמיים ועוד. כל זה נעשה כדי לאפשר לאותו עובד שנפגע לשקם את חייו המקצועיים ולחזור להתפרנס בכבוד, ביחד עם קבלת הגמלה החודשית. 

סיוע משפטי של עורך דין אובדן כושר עבודה

מכיוון שכל תאונת עבודה שגורמת לאובדן כושר עבודה מהווה פגיעה כלכלית חמורה, לעתים יש חשיבות רבה מאוד ליכולת להצליח בתביעה מול המוסד לביטוח לאומי או מול המעסיק וחברות הביטוח. אם התביעה לא תתקבל, העובד שנפגע עלול למצוא את עצמו מתקשה להתפרנס בעקבות התאונה – ולכן יש חשיבות קריטית לקבלת גמלה קבועה. 

כדי למצות את הזכויות הרפואיות האלה, כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין אובדן כושר עבודה. ייעוץ משפטי של עורך דין המתמחה בתחום זה יכול לתרום רבות לתביעה ולהערכת הסיכוי שלה להצליח. 

תביעה מול המעסיק

חלק מהפעולות שניתן לעשות לאחר תאונת עבודה היא הגשת תביעה כנגד המעסיק, במידה והתאונה נגרמה עקב רשלנות כלשהי מצידו או בעקבות התנהלות כלשהי שלו. תביעות כאלו הן דבר שכיח למדי בתחום תאונות העבודה. 

כאשר תובעים את המעסיק, יש לקחת בחשבון כי הוא קרוב לוודאי מבוטח, וכי חברת הביטוח שלו תעשה בדרך כלל  כל מה שביכולתה כדי להימנע מתשלום פיצויים. גם לצורך זה יש להצטייד בסיוע של עורך דין עבודה, על מנת להיות מוכנים מול עורכי הדין הנגדיים מהצד של חברת הביטוח או של המעסיק. על מנת להתכונן היטב למאבק שיכול להיות ממושך ולא פשוט, העורך דין שאותו בוחרים חייב להיות בקיא מאוד בתחום זה ובעל ניסיון מתאים. כדי לבחור את עורך הדין הנכון יש לוודא כי יש לו את הידע והניסיון הנדרשים, וכדאי לפעול על פי המלצה אישית ממכרים או בני משפחה. בכל מקרה, חשוב לקיים פגישה מקדימה עם עורך הדין בטרם שוכרים אותו כדי לוודא שקיימת הכימיה האישית הנדרשת וכי אתם חושבים כי הוא יוכל לסייע לכם בהצלחה במאבק מול חברת הביטוח.

לסיכום

תאונת עבודה יכולה לקרות לכל אחד. מדובר בדבר בלתי נעים שיכול במקרים קשים לפגוע באופן משמעותי בהמשך החיים. חשוב לפעול נכון במידה ומעורבים בתאונת עבודה. חשוב גם לפנות מייד לקבלת טיפול רפואי ולתעד בהקדם ובכתב את פרטי התאונה. 

רק לאחר מכן מתחיל המסע של קבלת פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי וקבלת קצבת נכות קבועה במקרה שבו נגרם נזק רציני. את אחוזי הנכות והזכות לקבלת קצבה קבועה קובעת וועדה של הביטוח הלאומי, וגובה הגמלה שתשולם תלויה באחוז הנכות שייקבע. 

בכל מהלך של תביעה מול הביטוח הלאומי ומול המעסיק – חשוב מאוד להיעזר בשירותים של עורך דין תאונות עבודה שמתמחה בתחום ויכול להעניק את התמיכה המשפטית הנדרשת. בעזרת עורך דין טוב, ניתן להגדיל את הסיכוי להצלחת התביעה. כל זאת בתנאי, כמובן, שהתאונה אכן נגרמה כתוצאה מהתנהגות המעסיק וכי יש עילה אמתית לתבוע ממנו פיצויים.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן