פריצת דיסק בגלל מאמץ פיזי בעבודה – האם לעובד מגיע משהו?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

בכדי להבין באילו מקרים נהייה זכאים לקבלת פיצויים עבור תאונת עבודה או פגיעה שנגרמה לנו במקום עבודתנו, חשוב שנבין תחילה מהי ההגדרה של תאונת עבודה. 

מהי תאונת עבודה? 

תאונת עבודה היא פגיעה שנגרמה לעובד באחד מהמצבים הבאים: 

  • פגיעה אשר נגרמה לעובד במקום עבודתו
  • תאונה אשר נגרמה לעובד בעקבות עבודתו 

קיימת אבחנה מסויימת בין פגיעה או תאונה אשר נגרמו לעובד מאירוע חד פעמי שהתרחש לבין פגיעה אחרת שנגרמה לעובד אשר גרמה לו לנזק או לנכות קבועים על פי מנגנון אשר מכונה מיקרו טראומה.
על פי מנגנון זה לעובד נגרמו מספר פגיעות קטנות או זעירות בעקבות עבודתו, אך הצטברותן של פגיעות אלו במהלך הזמן במשך תקופת עבודתו, גרמו לעובד פגיעה משמעותית אשר השפיעה על מצבו הבריאותי לרעה. 

האם קיים קשר בין פריצת דיסק לעבודה?

פריצת דיסק יכולה להחשב כתאונת עבודה במידה ונגרמה לעובד בעקבות מאמץ חוזר עקב עבודתו. בשונה מהמקרים "הרגילים" של תאונות עבודה, מקרה של פגיעה כגון פריצת דיסק הוא מעט שונה באופיו.
לא מדובר בתאונה שהתרחשה בזמן מסוים וברור אשר פגיעתה נראית לעין באופן מידי
, אלא בפגיעה שנגרמה עקב העבודה בשל מאמץ רב שחווה העובד במשך תקופה ממושכת אשר גרם לו לשחיקה.
יתכן שהמאמץ שחווה העובד אף נמשך במשך כמה שנים. לעיתים קרובות בהחלט קיים קשר הדוק בין פריצת דיסק לבין אופי עבודה אשר דורש מאמץ פיזי. מדובר בתופעה שכיחה יחסית אשר נגרמת כתוצאה מתנאי העסקתם של עובדים רבים בארץ.
לא פעם תופעה זו מתרחשת בקרב עובדים אשר עובדים בעבודות כפיים אשר מצריכות מהם לסחוב משאות כבדים או שעבודתם מצריכה מהם לשבת במשך זמן ממושך.
סוגי עבודות בהן ניתן לראות בהם מקרים חוזרים של פריצת דיסק הם:
עבודות לוגיסטיקה, עבודות סבלות וכד' ואף עבודות משרדיות .

פריצת דיסק בעבודה
פריצת דיסק בעבודה

פריצת דיסק יכולה להיחשב כתאונת עבודה?

 פריצת דיסק אשר נגרמה בעקבות מאמץ פיזי בעבודה יכולה להיחשב לתאונת עבודה, זאת המידה והעובד נפגע במהלך מילוי עבודתו או בעקבות עבודתו, כפי שלמדנו מההגדרה של תאונת עבודה כפי שמוגדרת בביטוח לאומי ובחוק. במידה ופריצת דיסק שחווה העובד אכן הוגדרה כתאונת עבודה, אותו עובד יהיה זכאי לפיצוי כספי וסעדים רפואיים. 

נכון שנהוג לחשוב שתאונות עבודה הן אירועים חד פעמיים אשר מתרחשים נקודה מסוימת בזמן בהם נפגע העובד בפגיעה טראומטית כלשהי, אך חשוב להבין שתאונות עבודה בהחלט יכולות להיות גם תוצר של רצף פגיעות קטנות אשר הצטבר עם הזמן וגרם לעובד בסופו של דבר נזק ממשי. מתוקף הדברים, לא רק פגיעה חד פעמית בעקבות לחץ פיזי רב תחשב לתאונת עבודה, אלא גם רצף של פגיעות אשר נגרמו כתוצאה מלחצים פיזיים חוזרים ונשנים שחווה העובד על בסיס קבוע גם יוגדרו כך ויכולים להיכנס להגדרה של תאונה שנגרמה עקב העבודה.

איך והאם ניתן להגיש תביעה בגין תאונת עבודה עקב פריצת דיסק?

במידה ועובד נפגע מפריצת דיסק בעקבות עומס פיזי בעבודתו, הוא יהיה זכאי לקבלת פיצויים. אך בכדי לממש את זכויותיו יהיה עליו להגיש תביעה מסודרת בכדי לקבל הכרה במצבו כתאונת עבודה. 

ישנן שתי דרכים בהן העובד יוכל לפעול בכדי לקבל את ההכרה במצבו :

  1. על ידי הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי.
  2. על ידי הגשת תביעת פיצויים נגד המעסיק  – חשוב להבין שניתן להגיש תביעה נגד המעסיק רק במידה וקיימות ברשותו של העובד ראיות לכך שהייתה רשלנות מצד מעסיקו וכי הוא לא עמד בחובת הזהירות אשר חלה עליו על פי חוק. מדובר בתביעה מורכבת יותר . 

בשני המקרים הנ"ל חובה לצרף למסמכי התביעה את כל התיעוד הרפואי הקיים, כולל חוות דעת של גורם רפואי מומחה. חשוב שיהיה מצוין באופן ברור בתיעוד הרפואי, את אופי הפגיעה, הגורמים לה ואופי העבודה שלקח בה חלק העובד אשר מהווה גורם עיקרי לפגיעה, במידה וכך היו הדברים כמובן. יש לקחת בחשבון שהביטוח הלאומי יבחן גם את מצבו האישי של העובד מבחינה בריאותית, כולל מחלות רקע וכל אלו יילקחו בחשבון בהחלטתו. 

הזכויות שניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי

עובד אשר הוגדר כנפגע תאונת עבודה מצד הביטוח הלאומי, בעקבות פגיעה של פריצת דיסק אשר נגרמה כתוצאה ממאמץ פיזי רב שהוטל עליו, יהיה זכאי לקבלת קצבה ולקבלת דמי פגיעה. תשלומים אלו ישולמו לעובד עבור שלושת החודשים הראשונים שהעובד נאלץ להעדר מעבודתו. הפיצוי הכספי מחושב על פי ממוצע שכרו של העובד בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה עצמה כפול כמות החודשים ועד שעים וחמישה אחוזים משכרו של העובד ברוטו. 

במידה ולאחר שלושה חודשים העובד נותר עם נכות מסוימת בעקבות הפגיעה, יוגדרו לו שיעור אחוזי הנכות על ידי ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי ולאחר מכן תקבע לו קצבת נכות בהתאם לאחוזי הנכות שהוגדרו לו. 

בנוסף לפיצויים אלו, עובד אשר סבל מפריצת דיסק כתוצאה מתאונת עבודה יהיה זכאי גם לקבלת טיפולים רפואיים ללא עלות. בכדי לממש את הזכאות על העובד לפנות אל קופת החולים בה הוא רשום ולהציג טופס 250 אשר מהווה את הפנית העובד לקבלת טיפול רפואי על ידי המעסיק.  

פריצת דיסק בעבודה
פריצת דיסק בעבודה

הגשת תביעת רשלנות נגד המעסיק

קיימת אפשרות להגיש תביעת רשלנות נגד המעסיק, אך כפי שצוין מעלה, יהיה על העובד להוכיח התנהלות רשלנית מצד המעסיק. על כל מעסיק במדינה חלה חובת זהירות כלפי עובדיו. מתוקף חובה זו המעסיק חייב לנקוט בכל אמצעי הזהירות והבטיחות האפשריים, בגבול הסביר, בכדי למנוע תאונות ופגיעות שעלולות להתרחש. במידה וקיימת ברשות העובד הוכחה ממשית שיכולה להחזיק מים שהמעסיק התרשל בקיום חובה זו וכתוצאה מרשלנותו נגרמה הפגיעה אשר יכלה להימנע אם המעסיק היה מתנהל באופן שונה, יוכל העובד להגיש תביעה לקבלת פיצויים. חשוב להבין ! מדובר בתביעה מורכבת שיש להגיש באמצעות עורך דין מומחה לדיני עבודה או דיני נזיקין. 

לסיכום על פריצת דיסק בעבודה

יהיה ניתן לקבל הכרה בפריצת דיסק כתאונת עבודה, במידה והוכח קשר ישיר בין אופי העבודה לבין הפגיעה עצמה. בכדי להוכיח קשר זה יש להכין מסמכים אשר מתעדים את הקשר בין השניים וחוות דעת מגורם רפואי מומחה. מומלץ  לפנות לקבלת ייעוץ משפטי לצורך הגשת התביעה. לא פעם נדחות תביעות מוצדקות בשל חוסר תיעוד נדרש או הגשת תביעה באופן שגוי עקב חוסר ידע בתחום. 

 פריצת דיסק אשר נגרמה בעקבות מאמץ פיזי בעבודה יכולה להיחשב לתאונת עבודה, זאת המידה והעובד נפגע במהלך מילוי עבודתו או בעקבות עבודתו.  

בפגיעה שנגרמה עקב העבודה בשל מאמץ רב שחווה העובד במשך תקופה ממושכת אשר גרם לו לשחיקה. יתכן שהמאמץ שחווה העובד אף נמשך במשך כמה שנים. לעיתים קרובות בהחלט קיים קשר הדוק בין פריצת דיסק לבין אופי עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן