חוקי העסקת בעלי מוגבלויות

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

בישראל חיים לא מעט אנשים עם מוגבלויות, כאשר 50% מהם נמצאים בגיל העבודה. בשנים האחרונות עולה המודעות לגבי החשיבות של שילוב אנשים בעלי מוגבלויות בעולם התעסוקה, מודעות אשר גם מגובה בחוקים כדי להבטיח שבעלי מוגבלויות יקבלו הזדמנות שווה. 

כיצד החוק מגדיר ומקדם בעלי מוגבלויות?

על פי "חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות", אדם עם מוגבלות יהיה כל מי שסובל מלקות פיזית, שכלית או נפשית, באופן קבוע או זמני, שבגללה תפקודו מוגבל באופן מהותי. כדי לקדם את העסקתם של אנשים בעלי מוגבלות, החוק קובע כי כל מעסיק ולו 25 עובדים לפחות, חייב לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות בקרב עובדיו. 

צו ההרחבה לעידוד ולהגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלות מרחיב ואומר, כי במקום עבודה המעסיק 100 עובדים ומעלה, ייצוג הולם יבוא לידי ביטוי אם 3% מהעובדים יהיו בעלי מוגבלות. כמו כן במגזר הציבורי ובשירות המדינה החוק אף מחמיר לגבי חובת הייצוג ההולם. 

מביצוע התאמות ועד שיקום תעסוקתי 

כדי לאפשר את אותו ייצוג הולם, על המעסיקים לבצע התאמות במקום העבודה, ולהנגיש אותו לבעלי מוגבלויות. מכיוון שהתאמות כאלו עשויות לגזול זמן ולדרוש השקעה, המדינה משתתפת במימון ההתאמות שעל המעסיקים לבצע כדי לאפשר ייצוג הולם של אנשים בעלי מוגבלות. השתתפות המדינה ניתנת כהלוואה עומדת עד לביצוע ההתאמה. לאחר מכן, ההלוואה הופכת למענק בהתאם לעמידה בקריטריונים הנדרשים. 

מעבר לכך, המדינה מעמידה בפני בעלי מוגבלויות אפשרות שנקראת שיקום תעסוקתי. שיקום תעסוקתי הוא מענה הניתן לבעלי מוגבלויות שנמצאים בגיל העבודה וכולל טווח רחב של שירותים,  המאפשרים להם להשתלב באופן מיטבי בשוק הפתוח בשכר או במסגרת מוגנת.

בין השירותים הנכללים תחת שיקום תעסוקתי:

  • אבחון וזיהוי נטיות, כישורים תעסוקתיים, יכולות והעדפות
  • בניית תכנית אישית
  • מציאת מסגרת תעסוקתית
  • מתן הכשרה אישית או קבוצתית למיומנויות תעסוקה
  • הכשרה מקצועית או השלמת השכלה מכוונת תעסוקה
  • איתור מעסיקים והשמה בעבודה
  • הדרכת מעסיקים והתאמה של סביבת העבודה
  • ליווי ומתן מידע לגבי זכויות 

שירותים אלו ניתנים על ידי גורמים שונים, ביניהם מוקדי תעסוקה, המוסד לביטוח לאומי, מרכזי אבחון ושיקום ועוד. 

הפרת החובה לייצוג הולם

יש לציין שבמידה ומעסיק מפר את החוק המחייב אותו לייצוג הולם הוא מסתכן בתביעה, שכן ניתן להגיש נגדו תביעה בבית הדין לעבודה. בית הדין לעבודה רשאי לפסוק נגדו פיצויים ואף לחייב אותו לבצע פעולות נוספות, במידה ונוכח שפיצויים בלבד אינם מספקים. 

חוקי העסקת בעלי מוגבלויות
חוקי העסקת בעלי מוגבלויות

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן