זכויות חיילים משוחררים במקומות עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

השחרור מהצבא/ שירות לאומי- מהיכן להתחיל? מה מגיע לי במקומות העבודה?

מזל טוב! הגעתם לאחד הזמנים המרגשים בחייכם- השחרור מהצבא/ סיום השירות הלאומי והיציאה לחיים האזרחיים, האמיתיים, לעצמאות ולחופש. 

אז חגגתם עם הקרובים והאהובים שלכם, צפיתם במרתונים של סדרות טלוויזיה, השלמתם שעות שינה ועשיתם כמה דברים שהייתם חייבים לעשות עם השחרור המיוחל, ומה עכשיו? אז אכן- לאחר החגיגות סביר להניח שבוקר אחד תקומו ותשאלו את עצמכם- מה עכשיו ולאן מועדות פניכם. אף פעם בעצם לא הייתם עצמאיים בעולם המבוגרים או בעולם האזרחי ואין לכם יותר מדי מידע והתכווננות בקשר לעתידכם בנקודה זו בחייכם. אז חשוב להתחיל מזה שבתור חיילים משוחררים יש לכם זכויות ומענקים כספיים שאתם זכאים להם. אנו מוצאים שעדיין נושא זכויות חיילים משוחררים, בעיקר מבחינת מקום עבודה , הוא נושא מעורפל ולא ברור ולכן, פרסנו בפניכם את האפשרויות שלכם והזכויות שלכם כחיילים משוחררים באופן כללי ובפרט מבחינת מקומות עבודה.

זכויות חיילים משוחררים - מידע כללי

לפניכם מידע כללי בנוגע לזכויות חיילים משוחררים בתחומים של מענקים כספיים וזכויות עבודה ולימודים, ייעוץ והכוונה.

מענק שחרור- במסגרת הזכויות המגיעות לחיילים משוחררים, המדינה מוקירה ומודה לכם על שירותכם ומעניקה לכם עם שחרורכם מהצבא/ שירות לאומי, מענק כספי בסכום הקרוב לעשרת אלפים שקלים (הסכום המדויק מחושב על פי סוג ואופי התפקיד בצבא). כדי לקבל את המענק, עליכם להירשם לאזור האישי באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים. מענק השחרור נכנס לחשבון הבנק האישי שלכם תוך שישים יום מיום שחרורכם.

פיקדון אישי – במסגרת הזכויות המגיעות לחיילים משוחררים, המדינה רוצה לתת לכם התחלה קלה יותר בדברים שיקדמו את עתידכם האישי ונותנת מענק מיוחד לכך. למענק זה קוראים "פיקדון אישי" כי בנוסף אך בשונה ממענק השחרור, הוא שמור לכם בחיסכון ותהיו זכאים "לשחרר" אותו רק למטרות מסוימות כגון לימודים, הכשרה מקצועית, לימודי נהיגה, הקמת עסק, דיור, נישואים. הפיקדון מוגדר למטרות אלה בחמש השנים הראשונות מיום השחרור. לאחר חמש שנים מהשחרור, תהיו זכאים לעוד חמש שנים נוספות בהן תוכלו לפדות את הפיקדון האישי לכל מטרה שתחפצו בה ולא רק לאחת מששת מטרות אלה. גובה הפיקדון נקבע על פי סוג ואופי שירותכם הצבאי אך ניתן לומר שהסכום הוא קרוב ל-15 אלף שקלים. כדי לקבל את הפיקדון, עליכם להירשם לאזור האישי באתר האגף והקרן לחיילים משוחררים.

מועדון ב"הצדעה"- במסגרת הזכויות המגיעות לחיילים משוחררים, מגיע לכם הטבות נוספות של פנאי ובילוי, נופש ולימודים. לשם כך הוקם הגוף של "מועדון בהצדעה". כל חייל משוחרר בעל תעודת "שחרור בכבוד" (הכוונה למי שהשלים לפחות 85% ממשך השירות שאליו התחייב). ניתן להשתמש בהטבות המועדון למשך שלוש שנים מיום השחרור ויש לעשות כרטיס אשראי ייעודי של "מועדון בהצדעה" לשם כך. 

אז מה כוללות ההטבות?

  • הטבות נופש כגון בתי מלון, טיולים, ספא, צימרים, בריכות שחייה ועוד.
  • הטבות לימודים כגון השלמת בגרויות ופסיכומטרי, הנחות בשכר הלימוד במכללות ובאוניברסיטאות, מכינות קדם אקדמיות ועוד.
  • הטבות פנאי ובילוי כגון מופעים, מוזיאונים, הצגות, בתי קולנוע ועוד.

זכויות חיילים משוחררים- מענק עבודה נדרשת (עבודה מועדפת)

אז הגענו לגולת הכותרת. באופן טבעי, בשלב כלשהו לאחר השחרור מהצבא, יגיע הרגע בו תצטרכו לחפש עבודה ולהתחיל לפרנס את עצמכם. חשוב מאוד לדעת שיש מגוון עבודות אשר מוצעות לחיילים משוחררים אשר בהן, בנוסף למשכורת הרגילה על פי חוקי השכר הרגילים, ניתן מענק כספי נוסף, על סך כמה אלפי שקלים. שני התנאים העיקריים הם- עבודה של לפחות שישה חודשים במגוון העבודות המועדפות והתנאי השני הוא שהעבודה שעובדים בה חייבת להיות מוכרת כעבודה נדרשת או "מועדפת".

זכויות חיילים משוחררים מבחינת מקומות עבודה

ריכזנו עבורכם את רשימת מקומות העבודה אשר מוגדרים כ"עבודה נדרשת". חשוב להדגיש שאין הרבה גמישות והעבודות המועדפות הן רק בתחומים המוזכרים להלן:

  • עבודה מועדפת בתחום החקלאות ובתי האריזה:

עבודה חקלאית בחממות ועבודה במשתלות מסוימות. בנוסף, עבודה בקטיף, הדברה, שתילה, אבטחה ושמירה בתחום החקלאות, עבודה בחווה לגידול בעלי חיים, עבודה באריזה ומיון תוצרת חקלאית ועבודה חקלאית ביערות הקרן הקיימת לישראל.

  • עבודה בתחום המלונאות וספינות נוסעים:

עבודה בבתי מלון, אכסניות נוער ובתי הארחה כמלצרות, צוות בידור, עוזר ברמן, בל בוי, חדרנות, עובד בריכה, מאבטח ועוד. בנוסף, עבודה בספינות נוסעים המפליגות מהארץ בטבחות, צוות בידור, מלצרות, עובד בריכה, מאבטח, בל בוי ועוד.

  • תחנות דלק:

עבודה בתחנות דלק כמתדלק, נהגי מכליות דלק, מוכר בחנות נוחות של תחנת הדלק. 

עבודה במתחם תחנת הדלק בתחומים אחרים- סיכאים, תיקון תקרים, שטיפת מכוניות.

  • עבודה במפעלי תעשיה ובבתי מלאכה:

בתחום המפעלים ובתי המלאכה- אבטחה במפעלי תעשיה, עבודה בבתי מלאכה כגון מתפרות, נגריות, מרפדיות ומסגריות. עבודה בבתי זיקוק ובאסדות גז, ייצור מזגנים ודודי שמש, מחזור פסולת במפעלים, עבודה בלתי מקצועית במפעלי תעשייה ובבתי מלאכה, מפעלים לניקוי ותיקון שטיחים שמשרד הכלכלה אישר ועבודה במרכז לוגיסטי השייך למפעל הייצור.

בתחום תוכנה ומחשבים- מפעלי תעשייה המוכרים כמפעלי הייטק בייצור רכיבי מחשב אלקטרוניים.

תעשיית המזון- ייצור מזון במפעלים המשווק למוסדות, אירועים או מפעלים (קייטרינג). עבודה במאפיות אשר מתמחות בשיווק ומכירת תוצרת.

צילום, תפאורה ודפוס- עבודת כריכה, עבודה בבתי דפוס, ייצור שלטים ותפאורות.

חברת מקורות- עבודת טיפול במשאבות, עבודה עם קווי מים ותשתית, עבודת הפקת מים והפצתם.

עבודה בחברת החשמל- עבודה בתחנות הכוח, עבודה הקורה לייצור חשמל והפצתו.

  • עבודה בטיפול באנשים עם מוגבלויות: 

עבודה עם מטופל אשר מתבססת על השגחה ופיקוח, עזרה בבית, באכילה, ניידות עצמית, הלבשה, רחצה וסיוע בהפרשות.

  • עבודה באתרי בנייה:

בנייה ושיפוצים- עבודת תוספת בניה, חיזוק מבנים, עבודת הבנייה באתר בנייה, עבודות שיפוץ במבנים קיימים.

עבודת מערכות בניין ותשתיות- התקנת מעליות (עבודה באתרי בנייה חדשים), התקנת דודי שמש ומזגנים (עבודה באתרי בנייה חדשים), בנחת צנרת חדשה של גז, תקשורת, חשמל, הסקה. עבודות כבישים- סלילה, צביעה ועבודות עפר, הצבת תמרורים ועמודי תאורה, חיבור בניינים לתשתיות ורשתות, התקנת מערכות מתח נמוך, בניית פיר למעלית והתקנה. 

עבודת גינון – עבודת גינון בכבישים ובאתרי בנייה.

מקצועות נוספים באתרי בניה- פוליש והכנת הדירה למסירה, הדברת דירה חדשה, בקרת איכות מטעם מכון התקנים (דוגמי בטון), עבודה מקצועית באתר בניה, מודדים של משרד המהנדסים.

זכויות חיילים משוחררים בעבודה נדרשת/ מועדפת- ביורוקרטיה

הדבר הראשון והחשוב ביותר שגם במקרה שאתם בטוחים שהעבודה שאליה אתם הולכים היא עבודה מועדפת, יש לשאול בפירוש את המעסיק האם זה כך ולא להניח או לנחש. 

כדי שיהייה לכם קל יותר, ריכזנו עבורכם פרטים בירוקרטים וטכניים כדי לקבל את מענק העבודה המועדפת.

מסמכים שיש להגיש- כל מסמך המעיד על סיום השירות הסדיר שלכם, צילום תעודת שחרור מצה"ל, אישור על תקופת שירות לאומי.

אישור מעסיק- ציון מקום העבודה וסוג העבודה, תקופת הזמן שלכם בעבודה (כולל ציון של מספר ימי עבודה בכל חודש.

מועד הגשת המסמכים (התביעה)- בתום שישה חודשי עבודה מלאים (לפחות). אין אפשרות להגיש תביעה לאחר שעברו 42 חודשים מיום השחרור.

כיצד מגישים את התביעה- יש לגשת לאחד מסניפי הביטוח הלאומי עם כל המסמכים הנדרשים ולמלא "טופס תביעה לתשלום מענק" (רצוי למלא מראש). בנוסף, ישנה אפשרות להגיש את התביעה אונליין דרך האתר של הביטוח הלאומי או דרך פקס.

בהצלחה באזרחות !!

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן