תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? כל מה שעובד צריך לדעת!

חוק ביטוח לאומי מגדיר מהי תאונת עבודה, כתאונה אשר נגרמה לעובד במהלך עבודתו או עקב עבודתו. תאונת דרכים שקרתה לעובד במהלך העבודה, בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו, נחשבת על פי החוק כתאונת עבודה מכיוון שנגרמה לעובד עקב עבודתו. חשוב להבהיר שמדובר גם בתאונות שנגרמו להולכי רגל ולא רק לנהגים. 

באילו מקרים תאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה?

חשוב להבין שלמרות האמור לעיל, שתאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה רק במקרים בהם התאונה התרחשה במסלול הישיר של העובד למקום עבודתו או ממנו.

או במקרים בהם היא התרחשה במסלול הישיר שהעובד נסע או הלך בו בעקבות עבודתו. מקרים יוצאים מן הכלל, הם מקרים בהם היו סטיות קלות מהמסלול כגון, עצירה בתחנת דלק, שינוי מסלול כנעשה כדי להימנע מעומסי תנועה, עצירה לצורך רכישה של דבר מה או הורדת הילדים במסגרת חינוכית.

סטיות קלות אלו לא יחשבו למנתקות מהקשר הישיר לעבודה. מצד שני יש להבין, כי במידה והייתה סטייה משמעותית מהדרך הישירה לצרכיו האישיים של העובד, או במידה והייתה עצירה ממושכת של העובד בדרכו לעבודה, במקרים אלו יתכן ותאונת הדרכים לא תוגדר כתאונת עבודה.

מה העובד צריך לעשות אחרי תאונת דרכים הקשורה לעבודה

במידה ועובד היה מעורב, חס וחלילה, בתאונת דרכים אשר יכולה להיחשב כתאונת עבודה, עליו להתחיל בהליך לקבלת קבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.

העובד הנפגע זכאי לשני סוגי פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, פיצויי פגיעה עבור הימים בהם נאלץ להעדר ממקום העבודה בעקבות הפגיעה ודמי נכות, זמניים או קבועים, עבור שיעורי הנכות שנקבעו לו מבחינה רפואית.

במקרים שבהם הפגיעה שנגרמה לעובד, כתוצאה מתאונת הדרכים, היא פגיעה חמורה, יכול העובד להגיש גם תביעה כנגד חברת הביטוח עבור השלמת הפיצויים עבור הפסדים עתידיים , הוצאות עתידיות ועבור הסבל והכאב שנגרם לו וכד'. 

היחסים בין חברות הביטוח לבין המוסד לביטוח לאומי הינם יחסים מורכבים מהבחינה המשפטית ומסיבה זו יש להיעזר בעורך דין מומחה ומקצועי בכדי לבחון מהי הדרך הנכונה ביותר שיש לפעול על פיה מול שני הגופים הנ"ל, כאשר מדובר על פגיע קשה ומשמעותית.

את התביעה לצורך הכרת תאונת הדרכים כתאונת עבודה יש להגיע בתוך שנה ממועד התאונה עצמה.

בנוסף לכך, דרגת הנכות לעובד שנפגע תקבע על ידי ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי והיא מחייבת בתביעה נגד חברת הביטוח. וזו רק דוגמה אחת ליחס המשפטי המורכב בין שני הגופים.

בכדי לפעול נכון ולהימנע מטעויות מיותרות חשוב לפנות לעורך דין מומחה בעל ותק בתחום.

מה חשוב לעשות כאשר מגישים תביעה ?

במקרה שבו היו מעורבים נפגעים בתאונת דרכים, חשוב מאוד לפנות לקבלת טיפול רפואי באופן מידי.

עבור הגשת תביעת הפיצויים, יש לאסוף את כל התיעוד הרפואי שקיבלתם ובנוסף, לוודא שמצוין בתיעוד הרפואי באופן ברור ומודגש שהפגיעה נגרמה בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה בדרכו של העובד למקום עבודתו, או בחזרה ממנו.

כנ"ל במקרה של תאונה דרכים אשר התרחשה במהלך העבודה עצמה. 

חשוב מאוד להבין, שבסופו של דבר, כל התיעוד הרפואי שייאסף על ידכם החל מהטיפול הראשוני, יהווה בסיס לתביעה שלכם מול כל הגורמים הרלוונטיים. כמו כן, התיעוד הרפואי יהיה הבסיס הראייתי שלכם בתביעה ובאמצעותו יהיה ניתן להוכיח שתאונת הדרכים אכן הייתה תאונת עבודה. 

בנוסף לאיסוף החומר, יש לבצע כמה פעולות מול המעסיק עצמו: 

  • הודעה מיידית למעסיק על דבר התאונה, הזמן שהתרחשה, המקום שבו התרחשה וכד'
  • יש למלא  טופס 250 (טופס להפניית טיפול רפואי)
  • יש להחתים את המעסיק על טופס עם פרטי התביעה אשר מוגש למוסד לביטוח לאומי. בחתימתו על הטופס, למעשה מכיר המעסיק בתאונה כתאונת עבודה. 

האם עובד יהיה זכאי לפיצויים במקרה ונפגע בפגיעה שאינה נראית לעין?

ישנם לא מעט מקרים שבהם הפגיעה אשר נגרמה לעובד כתוצאה מתאונת דרכים הייתה פגיעה שאינה פיזית. הבעייתיות אשר נובעת ממקרים אלו היא בכך שברובם של המקרים קשה מאוד להוכיח את הנזק שנגרם כאשר מדובר על פגיעה שאיננה פגיעה פיזית

והיא אינה נראית לעין, אלא פגיעה נפשית, כמו פוסט טראומה למשל, במקרים כאלו ישנם מכשולים רבים אשר עומדים בפני התובע בדרכו למימוש הזכויות שלו ולקבלת הפיצויים אשר מגיעים לו. 

המקרים בהם התאונה היא תאונת משולבת, תאונת דרכים ותאונת עבודה והנזק אשר נגרם לנו כתוצאה מהפגיעה והמעורבות שלנו בתאונה הוא אינו נזק פיזי, כזה אשר נראה לעין, האם נוכל לתבוע? התשובה היא כן.

בהחלט ניתן לתבוע במקרים כאלו, אם כי הדרך יכולה להיות ארוכה יותר ובהחלט נדרשת במצבים מסוג זה התמדה נמרצת מצד התובע הנפגע.

לדוגמה, במידה והעובד אשר נפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה סבל מנזק נפשי אשר נבע מהטראומה אשר חווה בזמן התאונה ואינו מסוגל לנהוג יותר ברכבו וכד'.

במקרים אלו על הנפגע לגשת לאבחון מצבו הנפשי ולצרף את האבחנה אל מסמכי התביעה.

במידה ואובחן על ידי ועדה רפואית או גורם רפואי מוסמך כי הנזק הנפשי נגרם לעובד עקב תאונת הדרכים ובמידה והתאונה התרחשה במסלול הישיר של העובד למקום עבודתו, תחשב הפגיעה של העובד לתאונת עבודה והוא יהיה זכאי לפיצויים בהתאם לחוק. 

לסיכום

תאונת דרכים אשר אירעה לעובד בדרכו למקום עבודתו או בחזרה ממקום עבודתו תחשב לתאונת עבודה, רק במידה והתרחשה במסלול הישיר של העובד למקום עבודתו או נבעה מעבודתו.

בכדי להגיש תביעה לקבלת פיצויים על העובד לאסוף את כל החומר אשר מתעד את התאונה ולפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי.

במקרים קיצוניים של תאונות קשות אשר גרמו לעובד לפגיעה ונזק משמעותיים כדאי לפנות לעו"ד מומחה לצורך קבלת ייעוץ משפטי. 

שאלות נפוצות בנוגע לתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

חשוב להבין שלמרות האמור לעיל, שתאונת דרכים תחשב לתאונת עבודה רק במקרים בהם התאונה התרחשה במסלול הישיר של העובד למקום עבודתו או ממנו. או במקרים בהם היא התרחשה במסלול הישיר שהעובד נסע או הלך בו בעקבות עבודתו.

פונים לטיפול רפואי ואוספים את כל התיעוד. להקפיד שהתיעוד הרפואי מציין שהתאונה התרחשה בדרך למקום העבודה. בנוסף יש להודיע למעסיק ולמלא טופס 250.  

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן