לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

איך יוצאים לפנסיה מוקדמת לפרוש מוקדם מרצון ועדיין לקבל מענק פרישה מוקדם? ניסוח הסכם פרישה מוקדמת הוא הכרחי! הכל על הסכמי פרישה >>

על פי החוק בישראל, גיל הפרישה לגברים הוא 67 ולנשים הוא 62. גיל פרישת החובה הוא, כידוע, 67 לשני המינים, וזה הגיל בו העובד מחויב לפרוש לפנסיה גם במקרה בו הוא ומקום העבודה אינם מעוניינים בכך. אבל מה קורה בסיטואציה בה ההיפך מתרחש, והעובד – או המעסיק – מעוניינים בפרישה מוקדמת יותר לפנסיה? במקרה כזה, יש לנסח הסכם פרישה מסודר.

הסכם פרישה מוקדמת

הסכם הפרישה המוקדמת מאפשר לעובד או לעובדת לצאת לפנסיה מוקדמת. קופת הפנסיה נפתחת על פי חוק רק בהגיעם של העובדים לגיל הפנסיה, ולא לפני כן. כלומר, במידה ואישה בחרה לצאת לפנסיה כבר בגיל 58, יעבור ארבע שנים תמימות עד שתוכל לממש את כספי חיסכון הפנסיה שלה – בין אם בצורת קצבה חודשית או בצורה אחרת. הסכם הפרישה שנחתם בין העובד או העובדת לבין המעסיק נועד לגשר בדיוק על הפער הזה – השנים שיחלפו בין הפסקת העבודה ועד ההגעה לגיל הפרישה החוקי.

ישנן סיבות רבות ושונות לשאלה מדוע לצאת לפנסיה מוקדמת, ומדוע להציע לעובדים הסכם פרישה. במידה והעובד מעוניין ביציאה לפנסיה מוקדמת, הסיבה היא ברורה: העובד מעוניין בהפסקת העבודה ותחילת הפרק הבא בחייו. בין אם מדובר בשחיקה, בעייפות, בצרכים משפחתיים, ברצון לטייל או פשוט ביכולת כלכלית המאפשרת זאת, העובד פשוט אינו מעוניין עוד להשתייך למעגל העבודה באותו האופן.

במקרים אחרים, ההצעה לצאת לפנסיה מוקדמת יכולה להגיע מהמעסיק עצמו. למעסיק ישנן סיבות רבות להציע לעובדיו לצאת לפנסיה מוקדמת: לעיתים, הוא יהיה מעוניין בביצוע צמצומים והתייעלות כללית בחברה. במקרה כזה, פרישה לפנסיה מוקדמת יכולה להיות עדיפה לכולם על פני פיטורים של עובד צעיר יותר, שעדיין איננו קרוב לגיל הפרישה שלו. במקרים אחרים, יתכן כי המעסיק יהיה מעוניין לרענן את צוות העובדים שלו, ו"להצעיר" את שורותיו. תחלופת העובדים הוותיקים, שנוטים להיות שחוקים ועייפים יותר, בעובדים צעירים שסיימו עכשיו את הכשרתם יכולה לסייע לו בכך.

מדוע כדאי לעובד לצאת לפנסיה מוקדמת?

על מנת להפוך את האפשרות של הפנסיה המוקדמת אטרקטיבית עבור העובד או העובדת, המעסיק יציע לרוב פרישה לפנסיה מוקדמת בתנאים משופרים. כלומר, תמורת סיום עבודתו המוקדמת של העובד, המעסיק יציע לו תנאים המשתלמים ביותר מבחינה כלכלית.

זהו תפקידו של הסכם הפרישה המוקדמת. הסכם הפרישה המוקדמת עוסק בתנאים המשופרים בהם עוזב העובד את מקום עבודתו. ההסכם יכול בתאוריה לכלול תנאים רבים ושונים, כל עוד הם מוסכמים על שני הצדדים. ישנם מספר מסלולי פרישה מוקדמת הנפוצים יותר מאחרים, ואותם כדאי להכיר:

  •   מסלול פנסיה מוקדמת: במסלול זה, המעסיק מתחייב לשלם לעובד קצבה חודשית אשר תהווה קצבת פנסיה מוקדמת מדי חודש. הקצבה משולמת עד הגיעו של העובד לגיל הפרישה הקבוע בישראל, בו נפתחת קופת הפנסיה שלו. כלומר, במובן מסוים, העובד ממשיך לקבל "משכורת" מהמעסיק על אף שעבודתו בחברה הסתיימה. נוסף על הקצבה, העובד מקבל את פיצויי הפיטורין הרגילים הקבועים בחוק.
  •   מסלול מענקים: העובד מקבל עם סיום עבודתו מענק חד פעמי, הכולל בתוכו גם את פיצויי הפיטורין שלו. גובה הסכום ייקבע בהסכם הפרישה, ואמור לדאוג לכלכל את האדם עד הגיעו לגיל הפנסיה הקבוע בחוק. ברוב המקרים, תיעשה גם הקפאה של קופת הפנסיה של האדם, על מנת שלא יאבד את רצפו הפנסיוני.
  •   מסלול תשלום חודשי: מסלול זה משלב, למעשה, בין שני המסלולים הקודמים. האדם יקבל עם סיום עבודתו פיצויי פיטורין מוגדלים, המהווים מענק מסוים. לאחר מכן, העובד יקבל מדי חודש קצבה קבועה עד הגיעו לגיל הפנסיה הקבוע בחוק.
  •   מסלול חבילת פרישה: זהו מסלול גמיש יותר, בו מרכיביו יכולים להיות מותאמים אישית לכל עובד ולכל מקרה. העובד מקבל עם סיום עבודתו פיצויי פיטורין מוגדלים, וכן הטבות נוספות. למשל, הוא עשוי להמשיך ולהחזיק במכונית על חשבון המשרד עד הגיעו לגיל הפנסיה הקבוע בחוק. אפשרות זו נבחרת על פי רוב בחברות גדולות מאוד או בחברות היי-טק.

אין חובה לקבל את ההצעה

המעסיק רשאי להציע לעובדיו הסכם פרישה מוקדמת, אולם העובדים רשאים תמיד לסרב. גם במקרה בו המעסיק מעוניין מאוד להוציא את העובד לפנסיה ו"להיפטר ממנו", אין לו זכות חוקית לעשות זאת. הסכם הפרישה המוקדמת יהיה תקף רק במקרה בו שני הצדדים מעוניינים בחתימה עליו, ורק במידה ולא הופעלו לחצים חריגים על העובד לתת את הסכמתו.

בפועל, לעיתים המעסיק מציע לעובד לבחור בין יציאה לפנסיה מוקדמת לבין פיטורין – מצב לא תקין, שניתן לפנות לגביו לבית דין לעבודה.

משמעות הפנסיה המוקדמת

פנסיה מוקדמת איננה זהה, מבחינה חוקית, לפנסיה רגילה. בעת פרישה לפנסיה מוקדמת, האדם רשאי להמשיך ולעבוד – ואיננו מחויב לצאת לפנסיה עם כל המשתמע מכך. עובד עשוי להסכים להסכם פרישה מוקדמת על מנת לפתוח עסק עצמאי משלו, על מנת לעבור למקום עבודה אחר או מכל סיבה אחרת. חשוב לדעת כי הפרישה לפנסיה מוקדמת איננה אומרת, בהכרח, פרישה לפנסיה.

עוד חשוב לשים לב למשמעויות המס של הפרישה לפנסיה מוקדמת. במידה ומקבלים מענק כספי גדול, יש לבחון באופן מדוקדק את גובה תשלומי המס אשר יוטלו על המענק. הדבר נכון גם לקצבה חודשית, או לכל אפשרות אחרת. חשוב לכלול מראש את תשלומי המס בחישוב הכלכלי, ולקחת אותו בחשבון בעת ההחלטה האם להסכים לתנאי הפרישה המשופרים המוצעים או לסרב להם. ההחלטה עשויה להיות בעלת משמעויות גדולות למשך שנים רבות, ולהשפיע אף על שנת הפנסיה עצמן.

שאלות נפוצות בנוגע להסכם פרישה

הסכם פרישה הוא הסכם הנחתם בין המעסיק לבין העובד, על מנת לאפשר לעובד לצאת לפנסיה מוקדמת. במידה והעובד לא הגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, הוא עשוי לבחור באפשרות הזו – במידה והמעסיק מציע אותה.

לא. המעסיק מחויב לאפשר יציאה לפנסיה על פי גיל הפרישה הקבוע בחוק. לנשים – 62. לגברים – 67. ניתן לצאת לפנסיה מוקדמת רק במקרים בהם גם המעסיק וגם העובד מסכימים ביניהם על הפרישה המוקדמת ועל תנאיה.

בהחלט. יש לשים לב כי בעת ההסכם, על פי רוב העובד יידרש לוותר על זכויותיו העתידיות בחברה. כדי שלוויתור זה יהיה תוקף משפטי, חובה על המעסיק לוודא כי העובד יודע בדיוק על איזה זכויות הוא מוותר.

בוודאי. רצוי לקחת עורך דין שינסח עבורכם בצורה אופטימלית ומקצועית הסכם פרישה שייתן לכם את כל הזכויות המגיעות לכם על פי חוק.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן