האם אני חייב לעשות שימוע לפני שאני מפטר עובד/ת?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

שימוע לפני פיטורים הוא חובה ולא זכות. חובה על מעסיק לבצע עריכת שימוע - שיחת הודעה מוקדמת זמן סביר לפני פיטורין (שיחת אזהרה לעובד לפני פיטורים)

נתחיל בכך שהתשובה היא כן, אך זהו לא כן מוחלט והנושא עצמו הוא מורכב ביותר באמת ברוב המצבים העובד זכאי לשימוע לפני פיטורין, אך ישנם מצבים שהעובד יכול לעשות עבירות מסוימות שבהחלט ניתן לפטר אותו אפילו ללא שימוע.

החוק עצמו אומר שמעסיק מחויב לעשות שימוע לפני פיטורים, אין באפשרות המעסיק פשוט להחליט שהוא מפטר עובד כך סתם והוא מחויב לומר מדוע הוא החליט לפטר את אותו עובד. לפני הפיטורים המעסיק צריך לקיים שימוע בפני העובד שבו הוא מציג בפניו את הסיבה או הסיבות לפיטורים.

העובד זכאי להשמיע את הטיעונים שלו והוא אף יכול להגיע לשימוע בליווי של עורך דין או אפילו בן משפחה, במקרה והמעסיק אינו עורך שימוע כחוק העובד יכול לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה בניסיון לבטל את הפיטורים או לקבל פיצוי כספי הולם.

מהם התנאים החלים על המעסיק לפני פיטורים?

הודעה בכתב – המעסיק מחויב להודיע בכתב לעובד על הכוונה שלו לפטר אותו, את ההודעה בכתב המעסיק צריך להעביר מספיק זמן לפני הפיטורים עצמם בדרך כלל התראה של שבועיים מראש.

הצגת סיבות להפסקת העבודה לפני השימוע – על המעסיק להציג בפני העובד את הסיבות לפיטורים שלו, הוא צריך לאפשר לו לעיין במקרה וקיימים מסמכים הקשורים לפיטורים. המעסיק צריך להציג בפני העובד את מקרים שגרמו לפיטורים או לשימוע  כמובן שעליו לעשות זאת לפני השימוע כדי להשאיר לעובד מספיק זמן להתכונן.

זכויות העובד בזמן השימוע – העובד זכאי לומר את טענותיו ביחס לסיבות הגורמות לפיטורים שלו, והמעסיק צריך להקשיב לטענות באופן מכובד. העובד יכול גם להגיע בליווי של עורך דין אשר ייצג אותו במעמד של שימוע, במקרה שמקום העבודה מעסיק גם ועד העובד רשאי לבחור אם הוא מעוניין שנציג מטעם הועד מצטרף לשיחה. בתום השימוע העובד צריך לצאת עם תשובות חד משמעיות להמשך דרכו במקום העבודה.

החלטה סופית – המעסיק לא מפטר את העובד בזמן השימוע אך הוא חייב בתום השימוע לתת לעובד את התשובה הסופית האם הוא מפוטר או לא בזמן סביר.

האם ישנם מצבים שבהם אסור לפטר עובד?

בהחלט ישנם כמה וכמה מצבים בהם המעסיק אינו יכול לפטר עובד על פי חוק, לדוגמא, מעסיק אינו יכול לפטר אישה בהריון או אפילו בשמירת הריון. החוק אומר שלא ניתן לפטר נשים בהריון עד שישים ימים לאחר חופשת הלידה, כדי שהחוק יתפוס העובדת צריכה לעבוד במקום לפחות לתקופה של חצי שנה.

מעסיק לא יכול לפטר עובד או עובדת על רקע של אפליה, דת, גזע מין או נטייה מינית. כמו כן מעסיק לא יכול לפטר עובד בגלל שהוא שומר שבת ולא מסכים לעבוד באותו יום. כמובן שגם בנושא של מילואים ישנם חוקים ברורים והמעסיק לא יכול לפטר עובד מפני שיצא למילואים, המעסיק יצטרך לחכות במקרה זה לפחות שלושים ימים אם החליט שהוא מעוניין לפטר את העובד.

בישראל ישנו חוק של שיווין הזדמנוית לאנשים בעלי מוגבלויות, החוק קובע שאין לפטר את העובד רק מפני שהוא מוגבל, יותר מזה המעסיק מחויב להתאים את מקום העבודה כך שיתאים לבעל המוגבלויות. איסור פיטורין נוסף חל על הורים שכולים ובשנה הראשונה למקרה לא ניתן יהיה לפטר אותם.

פיטורים של עובד הם בדרך כלל עניין לא נעים המלווה ברגשות רבים הן מצד העובד המפוטר והן מצד המעסיק, בגלל שהנושא כל כך רגיש אנו נתקלים בשלל מקרים שונים ומדי פעם ישנם תקדימים כך שהחוקים הם דינמיים מאוד הם לא משתנים כל הזמן אך בהחלט אחת לקופה ישנם שינויים ושיפורים שמטרתם לעזור גם למעסיק וכמובן גם לעובד.

כמה זמן מעסיק מחויב להודיע על פיטורים של עובד במשכורת חודשית?

החוק מחייב את המעסיק להודיע זמן סביר מראש במקרה של פיטורים, את הזמן המוגדר מראש קובעים על פי הוותק של העובד במקום העבודה. עובד המשתכר במשכורת חודשית ונמצא במקום העבודה שישה חודשים יקבל התראה של 6 ימים זאת אומרת יום על כל חודש שהוא עובד. לאחר החודש השביעי העובד זכאי להודעה של שישה ימים ועוד יומיים וחצי על כל חודש עבודה נוסף. עובד המועסק מעל שנה זכאי להודעה מוקדמת של חודש. 

כמה זמן מעסיק מחויב להודיע על פיטורים של עובד במשכורת שעתית?

מבחינת עובד אשר משתכר בשכר שעתי המעסיק מחויב להודיע מראש על פיטורים, החוק אומר שמעסיק המעוניין לפטר עובד בשכר שעתי או יומי יצטרך להודיע לו מראש על פי הזמן שהוא מועסק. בשנה הראשונה המעסיק מחויב להודיע על פיטורים לעובד על פי החודשים שהוא עובד וכל חודש יהיה שווה יום נוסף של הודעה מוקדמת. 

עובד המועסק בשנה שנייה יהיה זכאי להודעה של ארבע עשרה ימים ויום נוסף על כל שני חודשי עבודה, בשנה השלישית זה כבר יהיה שלוש שבועות וים נוסף על כל שני חודשי עבודה, החל מהשנה הרביעית והלאה העובד יהיה זכאי להודעה של חודש מראש.

מה עושים במקרה של פיטורים בלי שימוע?

החוק מחייב מעסיקים לעשות שימוע לפני שהם מפטרים עובד, המעסיק גם מחויב להודיע מראש בהודעה מוקדמת זמן סביר ומספיק עבור העובד כדי להתכונן לשימוע. במקרה שהמעסיק בחר לפטר אתכם ללא שימוע יש בפניכם את האפשרות להגיש תביעה בפני בית הדין לענייני עבודה ותוכלו במקרים מסוימים אף לבטל את הפיטורים הלא חוקיים, ניתן גם להגיש תביעה אך ורק למטרת פיצויים ולא לדרוש לחזור למקום העבודה.

האם יש מקרים בהם המעסיק החליט לא לפטר עובד לאחר שימוע?

בהחלט כן, ישנם מצבים שהשימוע משנה את המצב של העובד והמעסיק מחליט לבסוף שלא לפטר אותו. זוהי בעצם המטרה של שימוע מעסיק אינו יכול כך סתם להחליט באופן שרירותי לפטר עובד. בהחלט ישנם מצבים בהם ההחלטה לפטר את העובד והעובדת התבררה כטעות המעסיק יכול להחליט שלא לפטר.

לסיכום:

אין ספק שזה לא נעים להיות מפוטרים, האמת גם לא כזה נחמד להיות בצד המפטר, כמעט תמיד פיטורים מלווים בתחושות לא נעימות של כל הצדדים, ולעיתים אנו אף נתקלים במצבים של מעבר ללא נעימים אלה לכאלה שממש נחשבים לעבירה על החוק.

זאת גם הסיבה שישנם חוקים ברורים מאוד בתחום של ענייני עבודה, ומעסיק חייב לעשות שימוע לעובד לפני שהוא מפטר אותו. מטרת השימוע היא להציג לעובד את הסיבות לפיטורים המעסיק מחויב לתת סיבה הגיונית והוא אינו יכול לפטר את העובד כך סתם כי החליט.

המעסיק גם מחויב לשמוע את הצד של העובד בצורה מכובדת ולתת לו את הסיכוי להסביר את עצמו זאת גם הסיבה שהמעסיק מחויב להודיע מראש לעובד על הרצון לפטר אותו ולתת לו מספיק זמן כדי להתכונן. העובד זכאי להגיע לשימוע בליווי של עורך דין או של אחד מחברי הוועד באם קיים במקום העבודה. כמובן שהמעסיק לא מקבל את ההחלטה בזמן השימוע והוא מחויב להודיע לעובד בזמן סביר מה הוחלט לגביו.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן