דיני עבודה לאישה בהריון

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

בשעה טובה ובמזל טוב, גילית שאת בהריון! זוהי תקופה מרגשת ומשמחת מאוד, אבל גם עמוסה חששות ופחדים. האם הכל יתפתח כשורה? מתי לספר במקום העבודה על ההיריון? מהן הזכויות המגיעות לך? האם אפשר לצאת לבדיקה על חשבון זמני העבודה? בואי נעשה מעט סדר בזכויותייך לאורך ההיריון.

איסור פיטורי עובדת בהריון – מקום עבודתך מובטח

בישראל, החוק אוסר על אפליית אישה בשל הריונה ועל פיטוריה על רקע זה. קיימים מעסיקים שהיו מעדיפים לפטר אישה הרה ולשכור במקומה עובד או עובדת שיישארו לאורך זמן. גם אם את עובדת תחת הנהלה בגישה זו, אל דאגה. את מוגנת על ידי החוק. ככלל, אסור לפטר עובדת הרה מסיבות הקשורות להריונה. אם, למשל, את נעדרת מעבודתך ימים רבים בשל ההקאות או הרגשה נוראית, מעסיקך מחויב לקבל זאת. מנגד, חשוב להדגיש כי איסור הפיטורים הוא רק על רקע ההיריון. אם את בהריון ונעדרת מעבודתך ימים רבים כדי ללכת לקניון ולשתות קפה עם חברות, המעסיק בהחלט יכול להיפרד ממך לשלום.

החוק מגן ברמה שונה על עובדות הרות שונות, על פי הוותק שלהן בעבודה. אישה שצברה ותק של 6 חודשי עבודה אצל אותו מעסיק טרם כניסתה להריון, זכאית להגנה גבוהה יותר של החוק. במקרה שלה, על מנת לפטרה המעסיק מחויב לקבל היתר מיוחד ממשרד העבודה (לשעבר משרד התמ"ת). כלומר, גם אם קיימת עילה לפיטורין שאיננה קשורה בהריון, המעסיק אינו יכול לפטר אותך ללא אישור ממשלתי. נשים שלא צברו ותק של 6 חודשים טרם הכניסה להריון מוגנות מעט פחות. גם אותן אסור לפטר על רקע הריונן, אולם המעסיק אינו נדרש להמציא אישור ממשרד העבודה באם הוחלט על פיטורין מסיבה מוצדקת.

חשוב להדגיש כי כחלק מזכויות נשים בהריון, כל האמור לעיל נכון גם לגבי יציאה לחל"ת או פגיעה בהיקף המשרה. גם בתקופת סגר קורונה כאשר המגזר העסקי והציבורי סגור ברובו – המעסיקים מחויבים להמציא אישור ממשרד העבודה בכדי להוציא לחל"ת עובדת בהריון אשר צברה ותק של שישה חודשים ומעלה טרם ההיריון.

במידה והוחלט לפטר אישה הרה, המעסיק מחויב בשימוע לפני פיטורין. בשימוע, חלה על המעסיק החובה להוכיח כי הפיטורים אינם על רקע ההיריון, אלא בשל סיבה מוצדקת. לאחר השימוע, במידה והוא נדרש לכך ובמידה והוחלט על פיטורין, עליו לפנות למשרד העבודה ולבקש אישור. לאחר האישור, המעסיק מחויב לתת לעובדת התראה לפני פיטורין. בזמן פרק הזמן בין ההתראה לבין סיום ההעסקה, העובדת זכאית למלוא זכויותיה הסוציאליות. אפשרות אחרת היא להודיע לעובדת על פיטוריה לאלתר. במקרה כזה, על המעסיק לשלם לה את הסכום המדויק אותו הייתה מרוויחה אילו המשיכה לעבוד עד לסיום תקופת ההעסקה. סכום זה לא יכלול את הזכויות הסוציאליות שהעובדת הייתה זכאית להן לו עבודתה הייתה ממושכת יותר.

זכויות עובדת בהריון – במהלך ההיריון עצמו

אישה נדרשת לספר למעסיקה על הריונה בחודש החמישי להריון. את רשאית כמובן לספר מוקדם יותר את הבשורה המשמחת, אבל לא מאוחר יותר.
מהרגע בו הובא לידיעת המעסיק שאת בהריון, בין אם לאחר שסיפרת לו או לאחר שהדבר נודע בדרך אחרת, את זכאית למגוון זכויות. מלבד ההגנה מפני פיטורין, לאישה הרה עומדות 40 שעות המוקדשות לבדיקות על חשבון שעות העבודה. כלומר, לרשותך 40 שעות "חופש" אותן את זכותך לנצל על מנת לצאת לבדיקות, מבלי שהדבר ייפגע בשכרך.
במידה והחודש התשיעי של ההיריון כבר קשה ולך ומגביל אותך, זכותך לצאת לחופשת לידה כבר שבעה שבועות לפני תאריך הלידה המשוער. שבועות אלו ייחשבו לחלק מחופשת הלידה המלאה, כלומר יירדו מהשבועות אותם תוכלי לקבל בתשלום לאחר הלידה. עם זאת, במקרים מסוימים נשים מעדיפות לבחור באפשרות זו ולצאת מוקדם לחופשה.
בחופשת הלידה, לאחר שהודעת למעסיק שאת מעוניינת לחזור, למעסיק אסור לדחות את החזרה יותר משלושה שבועות מרגע ההודעה. כלומר, גם אם כרגע המשרד נמצא בתקופת שפל ואין עבודה רבה, המעסיק בכל זאת מחויב להחזירך לעבודה בזמן הנוח והמתאים לך.

חופשת לידה– החופשה המעייפת ביותר בעולם

חופשת לידה היא חופשה ממקום העבודה, במהלכה מקבלת האישה גמלה מביטוח לאומי. הגמלה נקבעת על פי גובה משכורתה של האישה במהלך ההיריון. בניגוד לדמי אבטלה, שהם בגובה של כ70% מהמשכורת, דמי לידה נקבעים בגובה 100% ממשכורת האישה.

אישה שצברה 10 תלושי משכורת מתוך 14 החודשים הקודמים ללידה או 15 תלושים מתוך 22 החודשים הקודמים, תהיה זכאית לדמי לידה מלאים של 15 שבועות. במקרה בו האישה צברה 12 תלושי משכורת אצל אותו המעסיק, היא תהיה רשאית להאריך את חופשת הלידה עד ל26 שבועות, כאשר השבועות הנותרים הם ללא תשלום. אישה שצברה 6 תלושי משכורת מתוך 14 החודשים הקודמים ללידה תהיה זכאית לדמי לידה חלקיים של 8 שבועות. במקרה של הריון מרובה עוברים, תהיה האישה זכאית לשלושה שבועות נוספים של חופשת לידה עבור כל עובר נוסף.

כמובן שכחלק מזכויות אישה במקום העבודה, לאורך כל חופשת הלידה, האישה ממשיכה לצבור זכויות סוציאליות לכל אורך חופשת הלידה. בנוסף, אישה רשאית לצאת לחל"ת של עד 60 יום מייד אחרי חופשת הלידה. גם בזמן זה אסור לפטרה או לפגוע בהיקף משרתה.

שמירת הריון– בריאות זה כל מה שחשוב

שמירת הריון ניתנת בעקבות מצב רפואי אשר נובע ישירות מההיריון, ומסכן את האישה והעובר. בנוסף לכך, שמירת הריון יכולה להינתן במקרים בהם מקום העבודה או אופי העבודה מסכן את האישה בשל הריונה או את עוברה, במקרה שלא ניתן להעבירה לתפקיד אחר. למשל, צבעית העובדת עם צבעים האסורים לשימוש בעת הריון, או סבלית הנדרשת להרים משאות כבדים, ואין אפשרות להעבירן לתפקיד אחר כמו מזכירה עד ללידה.

זכויות עובדת בשמירת הריון כוללות כמובן את איסור הפיטורין. בנוסף, העובדת זכאית לקבלת גמלה מביטוח לאומי, במידה והיא יצאה לשמירה של מעל 30 יום. בשביל לקבל את הגמלה, על העובדת להעביר לביטוח לאומי אישור ל30 ימי מחלה רצופים מרופא מומחה, אשר אינם יורדים ממכסת ימי המחלה שצברה. לאחר 30 יום ניתן להאריך את שמירת ההיריון ב14 יום נוספים בכל פעם.

אשפוז האם או התינוק

במידה ובמהלך חופשת הלידה האם או הוולד נזקקים לאשפוז בבית חולים, את זכאית להארכת חופשת הלידה. בין אם האשפוז אירע מיד לאחר הלידה או מאוחר יותר, עבור כל אשפוז מעל לשבועיים תהיי זכאית להארכת החופשה בתשלום וקבלת תוספת לגמלת דמי הלידה. כלומר, אשפוזים מעל 15 יום איננו בא על חשבון הזמן שלך עם התינוק או התינוקת החדשים. גם אם אירע סיבוך בעת הלידה חלילה או שהתינוק נזקק לטיפול כלשהו, זמן הטיפול אינו בא על חשבון זמן האיכות שיהיה לכם יחד בבית.

כאישה הרה, חשוב שתכירי על בוריין את כל זכויות עובדות בהריון. היכרות מלאה ומעמיקה עם זכויותייך תאפשר לך להעביר את ההיריון בראש שקט יותר, כשאת מוגנת על ידי החוק ומקבלת את המגיע לך על מנת לדאוג לתינוקך. מאחלים לך הריון מהנה, לידה קלה וידיים מלאות.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן