אני בטיפולי פוריות – מה צריך לדעת מבחינת מקום עבודה?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

טיפולי פוריות בעבודה? מה צריך לדעת על ימי מחלה או ימי חופשה, האם מותר לפטר אותי, הכל על דיני עבודה בתחום של טיפולי פוריות, וגם טיפולי הפריה.

"טיפולי פוריות"
עולם ומלואו, אישי מאד, מוצף קשת שלמה של רגשות. פחד, חשש, התרגשות, עצב ושמחה.

לצד כל תהליכי הטיפול המאתגרים שהאישה עוברת – לרוב היא גם צריכה להמשיך את חיי היום יום שלה באופן טבעי ורגיל.

אז מה קורה עם מקום העבודה? כמעט תמיד בתקופת הטיפולים האישה תעדר מעבודתה, תגיע לחצאי ימים או תחסיר ימים שלמים. כל זאת בזמן שהיא עוברת רכבת הרים פיזית ורגשית.

על מנת להגן על אותה אישה ולעזור לה לשמור על מקום עבודתה, כמו גם על פרנסתה, החוק קבע מספר חוקים. כאשר פיטורים, למעט מקרים מאד ספציפיים, הם מחוץ לחוק.

כדי לעשות סדר, נתחיל מההתחלה

אם את עומדת לקראת תהליכים של טיפולי פוריות, את עומדת לקראת תהליך בהחלט מטלטל שלא בהכרח ידוע מתי ואיך הוא יסתיים.

טיפולי פוריות מורכבים, לרוב, משלושה שלבים שונים:

  • איקקלומין, כדורים לבליעה, אשר נוטלים על מנת להעלות את הסיכויים לביוץ (בשנים האחרונות קיימת אופציה לנטילת כדור אחר, בשם לטרוזול, אך כדורים אלו עדיין לא נפוצים לשימוש במדינת ישראל).

כבר לאורכו של שלב זה, האישה תעבור בדיקות אולטרסאונד – למעקב.

בזמן לקיחת הכדורים (ועד לתקופה של שבועיים לאחר מכן), האישה עלולה לחוש תופעות לוואי שונות, כמו: כאבי בטן, תחושה של נפיחות, גלי חום, בחילה ורגישויות שונות…

  • זריקות הורמון לגירוי הזקיקים (FSH), זריקות אשר על פי רוב, לאחר הדרכת אחות, האישה תזריק לעצמה. גם בתקופה זו יהיה צורך במעקב רפואי של בדיקות אולטרסאונד, זאת על מנת לעקוב אחר התגובות הפיזיות של גוף האישה לחומר המוזרק.

גם פה קיימות תופעות לוואי שהאישה עלולה לחוש, החל מתחושה קלה של נפיחות וכאבי בטן ועד לבחילות, הקאות, כאבי בטן קשים, הרגשה כללית רעה ועוד… (יש לעדכן את הרופא המטפל בכל תחושה של תופעת לוואי קשה).

  • הפרייה חוץ גופית (IVF), תהליך זה לרוב נעשה תוך הרדמה כללית (אך יהיו מקרים בהם יחליטו לבצע אותו בהרדמה חלקית, או אפילו ללא הרדמה כלל).

בבדיקה עצמה האישה תעבור דקירה של השחלות, בליווי בדיקת אולטרסאונד.

לאחר ששלושת שלבים אלו על האישה המטופלת להמשיך להיות במעקב רפואי אשר יכלול בדיקות כאלו ואחרות.

מדובר על סדרת טיפולים, חלקם פולשניים, שהאישה העוברת אותם יודעת מתי ובאיזה מצב היא מתחילה, אך איש אינו יודע לומר ולהבטיח לה – מתי ובאיזה מצב היא תסיים אותם…

התהליך ארוך, לרוב לא נעים וכמובן משפיע על האישה – גם בפן הפיזי וגם בפן הנפשי.

רכבת הרים שאין לדעת מתי ואיך מסלולה יסתיים.

טיפולי פוריות

בזמן חיפוש אחר עבודה

מועמדים לעבודה אינם מחויבים להודיע למעסיק הפוטנציאלי שלהם בנוגע לטיפולי הפוריות (או ההפריה) שהם עוברים (או מתוכננים לעבור).

בנוסף, למעסיק הפוטנציאלי אסור, על פי חוק, לפנות למרואיינים שלו בשאלות הקשורות לנושא זה ובהתאמה – במידה והעובד החליט לשתף את המעסיק הפוטנציאלי במצבו הרפואי – לזה אסור  להפלות בין המועמדים השונים עקב סיבה הרפואית הזו.

בזמן העבודה עצמה

לעובדים אשר עוברים תהליך של טיפולי פוריות יש מספר חוקים וזכויות אשר מגנים עליהם מפני פיטורים, כמו אישור למספר ימי היעדרות מהעבודה והגבלת האפשרות לפיטורים לכל אורך תקופת הטיפול, בנוסף לפרק זמן קבוע אחריה.

על מנת לקבל את אישורי היעדרות מהעבודה בעקבות טיפולים שכאלו, על הרופא המטפל להפיק מסמך כתוב, אשר מאשר שהטיפול מצריך היעדרות מהעבודה. בנוסף, על העובד חלה חובת הודעה מראש למעסיקו ועל תקופת ההיעדרות של העובד לא לעבור מכסת ימים מסוימת.

איך נקבעת אותה "מכסת ימים מסוימת"?

במהלך שנה אחת, עובדת רשאית להיעדר מימי עבודה בעבור ארבע סדרות של טיפולים.

במקום בו עובדים חמישה ימים בשבוע – התנאי הוא שכל סדרה כזו לא תעבור על 16 ימי עבודה ובמקום בו עובדים שישה ימים בשבוע – מכסת ימי ההיעדרות עולה לעד 20 ימי עבודה.

היעדרות מסוג זה מוגדרת בחוק כהיעדרות רפואית לכל דבר ועניין, בשל מחלה.

ולגבי סיום העבודה

אסור לפטר אישה בזמן שהיא עוברת תהליכים של טיפולי פוריות והפרייה חוץ גופית, כמו כן, אסור לפטר את אותה האישה גם בתקופה של 150 ימים לאחר סיום טיפולים אלו.

האפשרות היחידה של מעסיק כן לפטר עובדת בזמן, או לאחריו, היא במידה וניתן לפעולת הפיטורין אישור ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והתעשייה. למשרד זה קיימת הסמכות לאכוף באופן מנהלי (ואף פלילי) תכנות כאלו ואחרות בחוקי העבודה.

נציין גם כי קיימת הגבלה על היכולת לפטר עובדים אשר בחרו (והצליחו) שלא להיעדר מעבודתם הרציפה בזמן טיפולי הפוריות שעברו, תוך שאינם משתפים את המעסיק בדבר הטיפולים. כל זאת בזמן שהסעיפים הבאים מתקיימים:

  • כאשר העובדת מועסקת באותו מקום עבודה לפחות שישה חודשים
  • כאשר העובדת הודיעה למעסיקה בדבר טיפולי הפוריות שעברה, עד שלושה ימים לאחר קבלת הידיעה בדבר פיטוריה או בדבר הודעה מוקדמת לקראת פיטורים (המוקדם מבניהם) ובנוסף מסרה למעסיקה מסמך, אישור רפואי, בכתב, המאשר את ביצוע הטיפולים

במידה ועובדת שפוטרה טוענת שפעולה זו בוצעה כנגד החוק, היא בהחלט יכולה לערער על החלטתו של מעסיקה (או על החלטתו של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והתעשייה) ובמידה וימצא כי פיטוריה אכן אינם חוקיים, מעסיקה יואשם בעבירה פלילית ויהיה צפוי לקבל כנס כספי ועונש מאסר של שישה חודשים מקסימום.

חשוב לדעת – החוקים וההגבלות האלו בנוגע לפיטורי אישה בזמן טיפולי פוריות, חלים גם על פגיעה מכל סוג שהו בהיקף משרתה והכנסתה, כמו גם על אי חידוש חוזה ההעסקה שלה.


סטרייטים, להטב"ים, יחידנים, נשים וגברים. טיפולי פוריות עלולים להיות רלוונטיים לכולם, בעקבות הרצון העז והראשוני, של להביא ילדים לעולם, של המשכיות.

טיפולי הפוריות מורכבים ועל פי רוב לא פשוטים ולכן חשוב לדעת ולזכור מה הן הזכויות של מי שבוחר לעבור אותם.

כאמור, גם בנושא שמירה על מקום העבודה במהלך תקופת הטיפולים, קיימים חוקים וכל זאת על מנת שדבר אחד לא יבוא על חשבון השני. חשוב לזכור שזה לא "או – או" אלא "גם וגם!" גם טיפולי פוריות וגם שמירה על מקום העבודה שלך.

שאלות - תשובות

אין חוק ה"מגן" על המלווה של האישה בזמן הטיפולים. האדם המלווה יכול להיעדר ממקום עבודתו, במידה והוא ירצה בכך, על חשבון ימי המחלה שלו, על פי חוק.

גם גברים אשר עוברים טיפולי פוריות מוגנים מפני פיטורים, אך היקף ההגנה שלהם שונה במעט מזה של הנשים ומחייב הודעה מראש למעסיקם.

החוק אומר שבהחלט ניתן לקחת בחשבון גם היעדרות של חלקי ימים. בזמן שעות ההיעדרות העובדת תהה זכאית לשכרה הרגיל, כל זאת – החל משעת ההיעדרות הראשונה ועד לסך כל של 40 שעות היעדרות בשנה.

על עובדים העוברים טיפולי פוריות, כמו גם על עובדים העוברים טיפולי הפרייה חוץ גופית.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן