הפרשי דמי לידה – המדריך לאמא טרייה

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

הפרשי דמי לידה - מה זה אומר וגם איך מחשבים הפרשי דמי לידה? קבלת אישור מעסיק להפרשי דמי לידה. תביעה לתשלום הפרשים בדמי לידה - מדריך לאמא טרייה

את הביטוי "דמי לידה", אתם מכירים? ברור שכן.

אותם דמי לידה אשר מגיעים ליולדת הטרייה, מהמוסד לביטוח לאומי.

תשלום זה אמור, לצורך העניין, להחליף את שכר העבודה של אותה אישה, בתקופת חופשת הלידה שלה.

סכום דמי הלידה המגיע ליולדת נקבע בהתאמה לסכומי הברוטו, אותם קיבלה, בשלושת תלושי המשכורת האחרונים שלה, טרם יצאה לחופשת הלידה.

התשלום משולם באופן חד פעמי, לקראת אמצע חופשת הלידה של האישה. הוא מועבר ישירות אל חשבון הבנק, אותו מסרה לבית החולים לאחר לידתה, או לחילופין – אל חשבון הבנק בו משולמת קצבת הילדים.

את הביטוי "הפרשי דמי לידה", אתם מכירים? כנראה שלא.

אנחנו פה כדי לעשות סדר.

 

הפרשי דמי לידה, מה זה בכלל?

הפרשים אלו הם כספים נוספים, האמורים להיות משולמים ליולדת מהמוסד לביטוח לאומי, בנוסף לדמי לידה, להם אנחנו רגילים ואותם אנו מכירים.

העניין הוא שהמוסד לביטוח לאומי, אינו מעדכן את היולדת בגין אותם הפרשים ומשאיר לה לעשות את שיעורי הבית בנושא – לבד.

האזכור היחידי בנוגע להפרשים אלו, יהיה תחת סעיף קצר, אשר לרוב לא נותנים לו את תשומת הלב הנדרשת ולא מייחסים לו חשיבות, במכתב שהיולדת מקבלת לאחר הלידה, בנוגע לדמי לידה עצמם.

חשוב לקחת בחשבון שסכום הפרשים אלו, יכול להגיע, במקרים מסוימים, גם לאלפי שקלים.

הפרשי דמי הלידה מגיעים בעצם בעקבות כל אותם תשלומים אשר העובדת מקבלת במהלך השנה, באופן חד פעמי, לדוגמת: כספים עבור ביגוד, משכורת 13, דמי הבראה אשר משולמים באופן שנתי, בונוס סוף שנה וכדומה.

על פניו, כספים אלו לא נלקחים בחשבון כשמחשבים את סכום דמי הלידה של האישה, אך חשוב לדעת כי כאשר מגיע הרגע בו האישה אמורה הייתה לקבל את הסכום השנתי הזה ממעסיקה, קיים צורך לערוך חישוב מחדש בעבור סכום דמי הלידה – ולכלול גם את אותם הסכומים הנוספים. את אותם ה"הפרשים".

על מנת לחשב את הפרשי דמי הלידה חשוב לדעת איך לפתור משוואות מתמטיות.

צריך לחלק את הסכום הרלוונטי, במספר חודשי העבודה של האישה, באותה השנה, ואת הסכום המתקבל יש לחלק ב- 3.5 (שהם שלושת וחצי חודשי חופשת הלידה).

כך מגיעים, בסופו של דבר, לתוצאת הסכום הנוסף אשר מגיע לאישה היולדת, בגין הפרשי הלידה שלה, כאמור – בתוספת לדמי הלידה ה"רגלים".

לרוב, כל דבר טוב מגיע עם תנאי

  • לבקשת קבלת הפרשי דמי לידה יש תאריך פג תוקף. כלומר: התשלום השנתי הנוסף של העובדת מהמעסיק שלה, צריך להיות משולם לה עד 11 חודשים לאחר מועד הלידה ובהמשך לכך, את תביעת הבקשה בעבור קבלת הפרשי דמי לידה, מהמוסד לביטוח לאומי, חובה להגיש עד שנה מיום קבלת התשלום השנתי המוזכר מעלה.
  • "מבחן רבע השכר הרגיל". פה העניינים מתחילים שוב להסתבך: "מבחן" זה מקשה בהחלט על קבלת הפרשי דמי לידה, אך תמיד שווה לבדוק האם האמא הטרייה עומדת במבחן זה.

ה"מבחן" אומר כי תשלומי ההפרשים ישולמו לעובדת אך ורק עבור תשלום שנתי אשר סכומו גבוהה מרבע משכרה הרגיל השנתי. עוד מגדיל הביטוח הלאומי לעשות (ולהקשות) והוא מסתכל על כל רכיב שכר נוסף שכזה, באופן נפרד.

כך, עובדת שקיבלה כספים עבור ביגוד (סכום אשר לא מגיע לרבע מהשכר השנתי שלה) ובנוסף, קיבלה בונוס סוף שנה (סכום אשר גם לא מגיע לרבע מהשכר השנתי שלה), כך שאם מחברים את שני הסכומים הללו – הם כן עולים אל מעל לרבע ממשכורתה השנתית, הרי שהיא עדיין לא תוכל לקבל בגינם את כספי ההפרשים.

ראוי לציין כי ברשת קיימים אתרים שונים אשר מנגישים מחשבוני כספים של הפרשי לידה, אשר ניתן בעזרתם להבין איפה כל אישה עומדת ביחס לזכויות שלה.

במידה וחישבת את כל החישובים וגילית שמגיעים לך כספי הפרשי לידה, זה מה שעליך לעשות:

ניתן למלא טופס מקוון באתר של המוסד לביטוח לאומי או לחילופין להוריד טופס למילוי ידני.

לכל אחת מהאופציות הנבחרות יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים, אשר מאשרים את התשלום הנוסף שקיבלה העובדת.

הטופס המקוון ישלח ישירות למחלקה הייעודית במשרדי המוסד לביטוח לאומי ובמידה ובחרתם בטופס הפיזי, ניתן יהיה להגיש אותו בסניף הקרוב של ביטוח לאומי, לשלוח אותו בדואר, או בפקס.

מאותו הרגע התפקיד עובר לפקיד התביעות של הסניף הייעודי.

אותו פקיד בודק את הבקשה ומקבל את ההחלטה – האם האישה זכאית או לא זכאית לקבלת כספי הפרשים, ובאיזה סכום.

במידה והאישה רואה לנכון לערער על החלטתו של אותו פקיד – במקרה בו הסכום אשר הוחלט לתת לה אינו תואם את בקשתה, היא יכולה לפנות ל"וועדת התביעות האזורית של המוסד לביטוח לאומי" בבקשה לבדיקה מחודשת של החלטות הפקיד.

את ערעור זה על האישה להגיש עד שישה חודשים ממועד קבלת החלטת הפקיד.

יתר על כך, במידה והאישה רואה לנכון לבטל לגמרי את החלטת אותו פקיד (במידה והוא החליט כי לא מגיעים לה כספים כלל), היא יכולה להגיש את בקשתה שלה, עד לשנה לאחר מועד קבלת החלטת הפקיד, לאחד מבתי הדין האזוריים לעבודה.

 

"הפרשי דמי לידה". מושג כי סביר להניח שרוב האימהות במדינת ישראל כלל לא מכירות.

אז הנה, נעים מאד 🙂

אומנם, תנאי הזכאות של אותם כספים, אשר המוסד לביטוח לאומי קבע, מאתגרים וכבדים, אך במידה ויש יולדת אשר עומדת בהם – הרווח כולו שלה.

כל עובדת ועובדת מכירה את תלושי השכר שלה, יודעת מאיזה רכיבים שכרה בנוי, מה מגיע לה ומתי. במידה ושכרך השנתי בנוי מאחד הנתונים אשר מנינו בתחילת הטקסט, תבדקי, אולי נכנסת לסטטיסטיקה של מי שזכאית לקבלת כספי הפרשי דמי לידה.

שאלות נפוצות

במידה ובן הזוג של היולדת מעוניין לנצל את חופשת הלידה שלו, גם הוא יהיה זכאי לקבל כספי דמי לידה. כל זאת בהתאמה לתנאי הזכאות האינדבידואלים שלו ולתנאי חופשת הלידה של בת זוגו.

אכן. כל עוד היולדת עומדת בכל התנאים המפורטים בטקסט.

אף אדם לא יזכיר לך לדרוש את הכספים הללו להם את זכאית, על כן, במקרה בו לא דרשת אותם, הכספים יישארו בקופתו של המוסד לביטוח לאומי.

בערים: נצרת, חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע. בתי דין אלו הם אשר קובעים, בין השאר, בנושאי עובד ומעביד ובנושאים של יחסי עבודה כאלו ואחרים.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן