פירוק חברה ופשיטת רגל – מה אתם צריכים לדעת כמעסיקים?

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

פירוק חברה ופשיטת רגל הם מצבים לא נעימים שהעסק נקלע עליהם בין אם זה בתחילת דרכו או לאחר שנים רבות. החובות הגבוהים שהעסק צבר ואי התשלום לספקים השונים גורם לעסק לפרק את החברה ולפשוט את הרגל על מנת להחזיר את החובות שהוא צריך להוצאה לפועל.

מהו פירוק חברה ופשיטתו רגל?

פירוק חברה ופשיטת רגל, הוא מצב שאליו נקלע העסק . במצב זה העסק אינו יכול לשלם לספקים עקב מצבו הכלכלי שאינו מאפשר. הפירוק יכול להיעשות מרצון או שלא מרצון. במקרה של פירוק החברה שנעשה שלא מרצון, יש לנצל את הנכסים והמשאבים הכלכליים של החברה אשר נמצאים ברשות החברה על מנת לכסות את חובותיה השונים. מצב זה נקרא חדלות פירעון, כלומר באמצעות נכסי החברה ניתן לכסות את החוב שנצבר ולגרום לפשיטת הרגל של החברה. פירוק שמרצון, הוא מצב שונה לחלוטין מחדלות פרעון, במצב זה קיים סכסוך בין השותפים לחברה אשר אינם רוצים להמשיך יחדיו כעסק כלכלי, במצב זה הם מתפרקים מתוך רצון והסכמה של כל הצדדים ומתחלקים בהוצאות שווה בשווה עד לסיום עבודת המפרק. במצב זה יש לחכות לצרו פירוק שבסיומו של תהליך הפירוק כל אחד מצדדים מסיים את התקשרותו בתור שותף בחברה והפירוק עצמו מוצא לתאגיד.

פירוק חברה

כיצד יש להתמודד עם הליכי פירוק חברה ופשיטת רגל?

התמודדות עם הליכי פירוק חברה ופשיטת רגל הוא באמצעות כמה דרכים שונות:

התנהלות מול הנושים- במידה ופירוק החברה הוא לא מרצון ואין ביכולת החברה לשלם את חובותיה השונים, אליה להתנהל מול הנושים השונים. יש לבקש מהנושים להקטין את החוב או להחזיר אותו במספר גדול של תשלומים, וזאת על מנת שיהיה ניתן לחזיר את החוב. שיטה זאת יעילה עד מאוד לחברה ועשויה להיות הפתרון הטוב ביותר להחזר החובות של החברה. אך לא תמיד היא כזאת קלה ליישום ויש צורך בדרכים אחרות.

בית המשפט- אם ההתנהלות מול הנושים אינה מסתדרת יש להתנהל מול בית המשפט. בית המשפט מחליט לפרק את החברה עקב חדלות פרעון ולפשוט את הרגל. כל ההתנהלות של פירוק החברה, המפרק ועוד מתנהלת מול בית המשפט עד לפשיטת רגל של החברה וסיום דרכה של החברה, וזאת לאחר שפרעה מול בית המשפט את כל חובותיה לכל הספקים והנושים. ההסדר בין בית המשפט לחברה מחייב את החברה לעמוד בה ולסיים את כל חובותיה.

הליכי פירוק חברה ופשיטת רגל- אם לא הושג הסדר בין בית המשפט לבין החברה, יש לפתוח בתהליכי פירוק חברה ופשיטת רגל. במצב זה, מדובר על הליכים מורכבים יותר אשר יש צורך בעו"ד לענייני עבודה על מנת להגיע להסדר. בית המשפט יבדוק אם אכן זהו הדרך האחרונה שנשארה לחברה, והאם אין אופציה אחרת לפני שיחליט להנפיק צו פירוק אשר במהלכו ההליכים השונים נגד העסק יוקפאו. צו הפירוק כולל מינוי כונס נכסים, הגבלות שונות לחברה אשר נקבעות במהלך התהליך, וכן הגבלות לנכסי החברה.

פשיטת רגל או פירוק חברה?

אם לחברה יש הליכים בבית משפט, בית המשפט ירצה לבדוק אם אכן יש הצדקה לפירוק חברה. ובמידה ויש הצדקה לצו פירוק יוציא בית המשפט צו פירוק כנגד החברה, כך שעל החברה יהיו הגבלות שונות. במהלך צו הפירוק, בית המשפט ימנה כונס נכסים אשר יהיה אחראי על החברה עצמה. כונס הנכסים יבצע הערכה של שווי החברה ובמשך ממנה כונס הנכסים מפרק לחברה אשר אחראי על מימוש הנכסים של החברה על מנת להחזיר את חובותיה לנושים. לאחר סיום תהליך זה, בית המשפט יוציא צו הפטר המוחק את חובות החברה ופוטר את בעליו מחובות וכן מטענות משפטיות שונות.

במידה ואין הצדקה לפירוק חברה, החברה תשלם את חובותיה באמצעות הסדר נוח מול הנושים ואין צורך לפרק את החברה, למנות כונס נכסים. כך שהכל תלוי במצב החברה עצמה, לכן חשוב לקחת עו"ד לעייני עבודה לאורך כל התהליך, על מנת שהעו"ד ייצג את החברה בצורה הטובה ביותר.

תפקידו של כונס הנכסים בתהליך פירוק חברה ופשיטת רגל

כונס הנכסים הוא זה שאחראי להעריך את שווי ומצב החברה. הוא צריך לממש את נכסי החברה על מנת שניתן יהיה לחזיר את החובות לנושים. במהלך התהליך, מתקבל צו פירוק מבית המשפט אשר מוחקת את רישומי החברה וכן ישנו פטור עבור בעלי החברה מחובות או טענות משפטיות כלשהן. תפקיד כונס הנכסים מחייב את הכונס להיות בקשר עם בית המשפט ועו"ד של פירוק החברה לאורך כל התהליך עצמו, על מנת לדעת היכן עומד מצבו של החברה והאם החובות שולמו לנושים או טרם שולמו.

מה קורה עם העובדים בעת תהליך פשיטת רגל?

בעת תהליך פשיטת רגל, החברה מפטרת את עובדיה באמצעות הודות פיטורים והעובדים עוברים לטיפולו של ביטוח הלאומי אשר עוזר להם במימוש זכויותיהם. על מנת, שהעובדים המפוטרים יוכלו לקבל את כספיי הפיצויים שמגיעים להם על עבודתם לאורך השנים בחברה, ביטוח לאומי הוא זה שמחשב את הסכום לפיצוי בהתאם לחוקי העבודה. כך שהוא משתמש בתשלומי הכשר, ימי חופש המגיעים לפי החוק, פיצויי פיטורין ועוד. בנוסף לכך, ביטוח לאומי הוא זה שאחראי על הפקדות המעסיק לקרנות הפנסיה, קופות גמל, ביטוח מנהלים ועוד.

כל חברה חייבת עו"ד לדיני עבודה

במהלך כל תהליך פירוק החברה ופשיטת הרגל על החברה לשכור את שירותי עו"ד לדיני עבודה. הודות לעו"ד לדיני עבודה ניתן לייצג את החברה בעייני פירוק חברה ופשיטת רגל, ולגרום לחברה לשלם סכומים הרבה יותר נמוכים ממה שהיא אמורה לשלם. בנוסף לכך, עו"ד לענייני עבודה מייעל את התהליך בצורה הטובה ביותר ומייעץ לחברה מניסיונו האישי כיצד לנהוג במצב זה על שימחקו לו החובות השונים, וכן על מנת לשמור על זכויות העובדים במהלך תהליך הפירוק עצמו מבלי לפגוע בזכויותיהם כעובדים. ללא עו"ד החברה לא תוכל לעבור את התהליך הארוך והמייגע ותקבל החלטתו שגויות. לכן כבר בתחילת התהליך של פירוק חברה ופשיטת רגל, חייבת החברה למצוא לה עו"ד לדיני עבודה מקצועי ומנוסה שייצג אותה וידאג לאינטרסים שלה על מנת להחזיר את כל חובותיה בהסדר נוח ואף להקל עליה בעת החזרת החובות בין אם זה ביותר תשלומים.

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן