כל המידע על העסקת עובדים זרים

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים👇

בשנים האחרונות, העסקת עובדים זרים היא עניין שהולך והופך נפוץ יותר. על אחת כמה וכמה כשמדובר בעובדים זרים המתמחים בתחום מסוים. למשל, מטפלים סיעודיים, אנשים בתחום הבנייה ועוד. רשות ההגירה והאוכלוסין מהווה רגולטור המקשר בין אלו המחפשים עובדים זרים ובין עובדים פוטנציאליים, כולל נושא ההיתרים, אישורים וכדומה. 

קצת על חוק העסקת עובדים זרים

בישראל, קיים חוק העסקת עובדים זרים הקובע את תנאי העסקת עובד זר ואת התנאים לקבלת היתר לעשות זאת. על פי אותו חוק, ניתן להעסיק עובדים בזרים בענפים כגון חקלאות, בנייה וסיעוד, לאחר קבלת היתר המאשר העסקת עובד זר.

בכל שנה נקבעות מכסות מותרות להעסקה של עובדים זרים, על ידי משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה. שני אלו, מהווים גם הגורם המפקח על כך. עם השנים מתווספים סעיפים נוספים לחוק, במטרה לדייק אותו. למשל, בשנת 2010 נוספו עדכונים הקובעים שמשרד הפנים ומשרד הכלכלה, יחלקו ביניהם את האחריות על הטיפול בעובדים הזרים – משרד הכלכלה ייקח על עצמו את הפיקוח בנושא הפלילי, ומשרד הפנים יהיה אחראי לכל הקשור להיתרים השונים. 

בנוסף, קובע החוק תנאים להעסקת עובדים זרים בענפים השונים במשק:

  • היתר – המעסיק חייב לקהל היתר מרשות האוכלוסין וההגירה. אותו היתר מאפשר לו להעסיק עובד זר במקום עבודה ספציפי, כפי שצוין בהיתר. העסקת העובד הזר במקומות נוספים משמעותה עבירה על החוק.
  • רישיון – עובד זר חוקי הינו אדם שמחזיק ברישיון תקף מטעם רשות האוכלוסין וההגירה, לעבודה במדינת בישראל. בנוסף, אותו היתר מאשר לו לעבוד אך ורק בתחום הרלוונטי שהגיע לארץ בגללו.
  • רישום – על המעסיק לרשום את העובד הזר ברשות האוכלוסין וההגירה, לאחר שביצע את תשלום האגרות עבורו. ללא רישום, מדובר בהעסקה שלא כחוק. 

לגבי משך תקופת העבודה, כדאי לדעת שעובדים זרים מקבלים אשרת עבודה ל-63 חודשים מרגע הגעתם לישראל. במידה ורוצים להאריך את רישיון השהייה, יש להגיש בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה אחת לשנה, מכיוון שההארכה הינה לשנה נוספת בכל בקשה. זאת כמובן, בתנאי שהעובד מועסק אצל אותו מעביד, בדגש על מטופל סיעודי. במידה והאדם הסיעודי זקוק לעובד לתקופה נוספת, אזי יש להגיש בקשה לשם כך.

מומלץ שלא לעשות זאת לבד

מכיוון שהחוק בישראל מעט נוקשה ומורכב, העסקת עובדים זרים חייבת להתבצע עם ליווי מקצועי ואמין של גורם שמכיר היטב את החוק והמערכת. כך, תוודאו שהכל מתנהל על הצד הטוב ביותר ותעלו את הסיכוי לקבל אישור בנוגע להעסקת עובד זר בכל תחום מבין אלו שהוזכרו לעיל. חשוב להתנהל בדיוק ככל האפשר וכך למנוע מצבים בהם לא רק אתם תהפכו לפורעי חוק, אלא גם העובדים הזרים המועסקים תחתיכם. אל תסכנו את עצמכם ואת הסובבים אתכם, דאגו להיות מעודכנים בכל פרט בחוק ולנהוג בהתאם. 

לקבלת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים 👇

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן